سرویس ایران جوان آنلاین: خوزستان که از نظر حمل بار و کالا و همچنین جابهجایی مسافر رتبه دوم کشور را به خود اختصاد داده است، جادههایش روزانه شاهد تردد صدها کامیون و تریلر و اتوبوس هستند که همین امر موجب شکستن رویه آسفالتها و بهوجود آمدن شرایط نامطلوبی در راهها و در نهایت، بروز تصادفات مرگبار میشود. بعد از سالها صحبت در مورد پرخطر بودن جادههای اصلی خوزستان و مطالب زیادی که در اینباره عنوان شد، حالا مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای این استان اعلام کرده تا چهار ماه آینده ۹۰ درصد مشکل خرابیهای شدید در راههای شریانی رفع خواهد شد. خبری که نه تنها فقط خوزستانیها بلکه بیشتر رانندگانی که از تمام نقاط ایران با این استان در رفت و آمد هستند را نیز خوشحال میکند.
یکی از مهمترین نیازهای خوزستان، جادههای آسیب دیده از سیل است که در حال حاضر تردد در آنها به سختی صورت میگیرد. جادهها و راههایی که سیل فروردین ماه سال ۹۸ بخشی از آنها را تخریب کرد و همین امر خدماترسانی به روستاها را با مشکلات فراوانی مواجه کرد. طی ماههای اخیر اعتباراتی برای بازسازی راههای خوزستان تخصیص یافت. هر چند باز هم میزان مشکلات و خرابیها با مقدار اعتبارات همخوانی ندارد، اما باز هم باید گفت «کاچی به از هیچی».
در همین رابطه مدیرکل حملونقل جادهای خوزستان با بیان اینکه اعتبارات تخصیص داده شده برای بازسازی مسیرهای آسیب دیده ناشی از سیل سال گذشته، از محل بندهای ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران بوده و این اعتبار تنها برای یک سال تخصیص داده شده است، میگوید: «۸۰ درصد اعتبار تخصیص یافته برای بهسازی راههای آسیبدیده ناشی از سیل در قالب اوراق مشارکت بوده و برای سالهای آینده اعتباری پیشبینی نشده است.» غلامعباس بهرامینیا ادامه میدهد: «بر اساس قانون تأمین اعتبار بهسازی راههای شریانی از اعتبارات ملی است که ما ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه شریانی در استان داریم و ۸۰ درصد بار ترافیکی خوزستان در این راههای شریانی است. با اتمام پروژههای تعریف شده تا ۴ ماه آینده، ۹۰ درصد مشکل خرابیهای شدید موجود در راههای شریانی استان حل خواهد شد.» وی با اشاره به پروژه تکمیل و بازسازی ابنیه فنی خسارت دیده از سیل نیز تصریح میکند: «۴۵ درصد از قرارداد پروژه تکمیل و بازسازی ابنیه فنی در محورهای امام جعفر صادق (ع)، خرمشهر و کمربندی شرقی اهواز انجام شده و برای تکمیل نیازمند ۵ /۱ میلیارد تومان اعتبار است.»
ابرار، راههای روستایی را میسازد
در استان خوزستان ۱۲ هزار و ۱۵۱ کیلومتر راه روستایی وجود دارد که از این میزان، ۷ هزار و ۷۸۶ کیلومتر آسفالت و مابقی شنی و خاکی است که از نظر شاخص طول راهها میتوان گفت ۶۴ درصد از راههای روستایی استان خوزستان آسفالت هستند. حالا طرح ملی ابرار که ویژه آسفالت راههای روستایی کشور است به اجرا در آمده و خوزستان هم میتواند با بهرهمندی از آن، به سر و وضع راههای روستاهایش و بخصوص روستاهای سیلزده سر و سامانی بدهد. براساس گزارشها سهم خوزستان از طرح ملی ابرار ۲۵۱ کیلومتر است که تاکنون ۳۰ راه روستایی با اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد تومان آسفالت شده است. در قالب طرح ملی ابرار قرار است بهسازی، شنریزی و آسفالت راه ۴۱ روستا در شهرستانهای استان خوزستان با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان اجرایی شود. توجه به راهها چه در شکل روستایی آن و چه شریانهای اصلی و محوری تأثیر قابل توجهی بر ارتقای ایمنی، کاهش تلفات رانندگی و تسهیل جابهجایی بار و مسافر خواهد داشت که بیشک هزینههای بازسازی و بهسازی راهها بسیار کمتر از هزینه تلفات و تصادفاتش است.