سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: چند سالی است که با نزدیک شدن به ایام عزاداری سیدالشهدا (ع) در ایام ماه محرم و صفر قصه اکران و حواشی فیلم رستاخیز به کارگردانی احمدرضا درویش از سوی برخی عوامل این فیلم در رسانهها مطرح میشود. حواشی و بحثها پیرامون فیلم رستاخیز قبل و بعد از ساخت آن مطرح شد؛ از خبر تولید یک اثر فاخر در مورد عاشورا و امام حسین (ع) تا نمایش چهره حضرت علیاکبر و ابوالفضلالعباس علیهما السلام و انتشار خبر حمایت مراجع عظام تقلید از این فیلم و معرفی آیتالله سیستانی به عنوان یکی از حامیان مالی رستاخیز.
با اکران رستاخیز در جشنواره فیلم فجر انتقادهای زیادی در مورد این فیلم به دلیل برخی تحریفات آشکار در مورد کیفیت و رخداد حوادث و اتفاقات واقعه عاشورا به راه افتاد. در سال ۹۴ اکران «رستاخیز» پس از یک روز نمایش به دلیل اعتراضهایی به خاطر به نمایش درآمدن چهره حضرت ابوالفضل (ع) به دستور وزیر ارشاد وقت متوقف شد. یکی از مهمترین حواشی فیلم احمدرضا درویش واکنش آیتالله شهرستانی داماد و مسئول دفتر آیتالله سیستانی در ایران به مدعای تأیید فیلمنامه و تأمین بخشی از هزینههای آن از سوی آیتالله سیستانی بود. بخش مهم دیگری از حواشی ایجاد شده توسط عوامل و فیلم رستاخیز تکذیبیههای متواتر و متعددی بود که از سوی دفاتر برخی مراجع عظام تقلید پیرامون مدعای حمایت این بزرگواران از فیلم مذکور بود که از سوی سازندگان آن مطرح میشد. بخش مهم دیگری از این حواشی به اعلام نظر متناقض مدیران بلندپایه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اکران یا عدماکران فیلم رستاخیز مربوط میشد، به عنوان مثال در ابتدا قرار بود با اعمال برخی اصلاحات مانند عدمنمایش چهره حضرت ابوالفضل العباس (ع) یا حذف سکانسهای مربوط به ایشان و برخی سکانسهای دیگر اکران عمومی صورت بگیرد، سپس اعلام شد این فیلم سال گذشته مجوز عرضه در شبکه نمایش خانگی را دریافت کرده که با جابهجایی و رفت و آمد وزیر و مدیران ارشد این وزارتخانه اظهارات و تصمیمات نیز تغییر میکرد.
حالاو بعد از چند سال نامهنگاری و اظهارات ضد و نقیض از سوی مدیران وزارت ارشاد و سازندگان این فیلم، تقی علیقلیزاده تهیهکننده «رستاخیز» از تصمیم تازهشان جهت ایجاد یک پلتفرم اختصاصی برای اکران جهانی این فیلم خبر میدهد.
وی در این زمینه میگوید: «با توجه به موانع پلتفرمهای خارجی و عدممطلوبیت پلتفرمهای داخلی، تصمیم گرفتیم طرحی را بررسی و یک پلتفرم اختصاصی برای عرضه فیلم «رستاخیز» طراحی کنیم، شامل یک شبکه بازاریابی در تمام دنیا که تشکلهای دینی را شناسایی کرده و با آنها ارتباط برقرار و در آنها فیلم «رستاخیز» را معرفی کند. این پلتفرم در حال تهیه است و یک تیم برنامهنویسی در حال طراحی آن است و سرور آن در بیرون از کشور تأمین شده که با توجه به تجربیات قبلی، محیط فعالیت آن را امن میکند.» این اظهارات علیقلیزاده در حالی مطرح میشود که علیرضا تابش رئیس بنیاد سینمایی فارابی در سوم اردیبهشت ماه سال جاری با انتشار نامهای خطاب به وی، طرح چنین پیشنهادی را به لحاظ «تخصصی» جامع و درست نمیداند.
به نظر میرسد سازندگان فیلم رستاخیز به جای پذیرش ایرادت محتوایی این اثر و نیز حامی تراشیهایی که یکی بعد از دیگری تکذیب شدند به دنبال ایجاد بدعت ناپسندی هستند که نتیجهای جز خدشه به قوانین موجود ندارد. اگر قرار باشد هر فیلمسازی که اثرش توقیف شده به خودش اجازه بدهد به دنبال ایجاد پلتفرمی اختصاصی برای اثرش برود، نتیجهای جز هرج و مرج و رسمیت بخشی به قانونشکنی و دور زدن دستگاههای مسئول و قوانین جاریه نخواهد داشت.