سرویس اقتصادی جوان آنلاین: سعید تاجیک قائم مقام مدیر عامل و معاون فنی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، اظهار کرد: ما به نمایندگی از وزارت صمت، سازمان محیط زیست و سازمان ملی استاندارد بر بخشهای مختلف صنعت خودرو نظارت میکنیم که یکی از آنها آلایندگی است. هر خودرو در انتهای خط تولید بازرسی میشود و اگر خودرویی از نظر ایمنی مشکلی داشته باشد، محموله تولیدی متوقف شده و تا رفع ایراد از تجاری شدن آن جلوگیری میشود.
او بیان کرد: تمام بخش خدمات فروش و پس از فروش بازرسی شده و مورد ارزیابی قرار میگیرد تا به دستگاههای بالاتر اطلاع رسانی شده و اقدامات اصلاحی برای آن انجام شود. با تمام مشکلاتی که در حوزه خودرو وجود دارد ما به نمایندگی از سازمانهای نظارتی بخش کیفیت را کنترل کرده و اطلاعات حاصل از این ارزیابی را به وزارت صمت و خود خودروسازها اطلاع رسانی میکنیم.
تاجیک گفت: کیفیت تولیدات ما نسبت به بسیاری از محصولات بینالمللی در سطح پایینتری قرار میگیرد، اما این به معنای بیتوجهی به آن نیست؛ این شاخصها به صورت سالانه هدف گذاری شده و برای رسیدن به آن برنامه ریزی میشود. مشکلات بسیاری که در فرایند تولید و قیمت گذاری وجود دارد در نهایت مردم را با مشکل مواجه میکند.
۳.۵ ایراد برای خودروهای نو تولیدی در کشور
قائم مقام مدیر عامل و معاون فنی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ادامه داد: اگر مشکلی وجود دارد، ما گوش شنوایی برای شنیدن آن خواهیم بود. هر خودرویی که در کشور تولید میشود در ۳ ماهه اول مالکیت خود حدود ۳.۵ اشکال دارد در حالی که این عدد در دنیا کمتر از ۱ مورد است و همین میتواند نشاندهنده تفاوت سطح کیفی ما با استانداردهای بینالمللی باشد، اما این به معنای آن نیست که موضوع کیفیت سنجی و استانداردسازی رها شده است یا هیچ نظارت و برنامهای برای آن وجود ندارد.
او تصریح کرد: در سالهای ۹۴، ۹۵ و ۹۶ روند کیفیت و سبد محصولات با کیفیت در کشور رضایت مردم را بسیار افزایش داد، اما مسائل بینالمللی پیش آمده و خروج خودروهای با کیفیت از خط تولید در نهایت افت کیفیت متوسط را در کشور به همراه داشت.
تاجیک گفت: اگر بخش کیفیت را به ۳ شاخه فروش، خدمات پس از فروش و کیفیت تقسیم بندی کنیم؛ بخش فروش در کشور ما در سال ۹۸ پایینترین میزان رضایت مردم را تجربه کرد. علت این اتفاق تاخیر در تحویل، خسارتهای دیرکرد در تحویل و مواردی از این قبیل بود، اما در خدمات پس از فروش، با وجود تمام مشکلاتی که در تامین قطعات وجود داشت، رشد داشته ایم.
او تصریح کرد: در موضوع کیفیت هم تا اواسط سال ۹۸ روند نزولی داشته ایم و از اواسط ۹۸ روند کیفیت به سمت مثبت بازگشت پس خودروهایی که امروز تحویل مشتریها میشود نسبت به نیمه اول سال ۹۸ کیفیت بهتری دارند.