کد خبر: 1017907
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰
در حالی که سینما‌ها در امریکا و چین بازگشایی شده‌اند و مردم از آن استقبال می‌کنند، اما به نظر می‌رسد در ایران کرونا قهر مردم با سینما را تکمیل کرده است.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: سینما‌ها در چین بازگشایی شد و فیلم «هشتصد» که یک فیلم جنگی درباره نبرد چینی‌ها با ژاپنی‌هاست با فروش ۱۹ میلیون دلار در یک روز رکورد فروش روزانه سینمای چین را شکست، چطور چین توانست به بحران کرونا در سینما خاتمه دهد، اما در ایران، کرونا فاتحه سینما را خواند؟!

فروش فاجعه‌بار سینمای ضدخانواده!

سعید الهی، کارشناس فرهنگی با انتشار توئیتی درباره فیلم‌های در حال اکران نوشت: «فیلم‌های روز: بنفشه آفریقایی: زندگی زنی با دو مرد (شوهران فعلی و سابق خود!)، خرس: رزمنده‌ای که در پی همسر سابق خود است (ناموس دیگران!)، لتیان: حکایت رابطه چند دوست (عشق چند زن متأهل و مجرد به یک مرد!)، هفت و نیم: روایت مشکلات ۷ دختر قبل از ازدواج (تغییر جنسیت، ترمیم بکارت و...!)» این‌ها موضوعات بخشی از فیلم‌های ایرانی در حال اکران است. بر اساس آمار روز سامانه «سمفا»، روز گذشته ۳۸ سینما با ۶۷ سالن در ایران فعال بوده‌اند که مجموع فروش آن‌ها ۵۵۴ بلیت بوده است! درآمد فروش این بلیت‌ها در کل کمی بیش از ۱۰ میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان بوده است! این فاجعه در حالی رخ داده است که حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی روز گذشته در توئیتی مدعی شده بود: «سینما منفعل نیست، لذا انتظار از مسئولان جشنواره‌های امسال سازمان سینمایی، ابتکار عمل در زیست کرونایی است؛ بهره‌برداری حداکثری از امکان آنلاین در هر بخش (رقابت، نمایش، آموزش، بازار)، گسترش مخاطب، کاهش هزینه و رفتار اقتضایی و غیرشابلونی. امیدوارم سربلند بیرون بیایند.»، اما وضعیت فروش سینما خود بهترین معیار برای نمایش تفاوت آنچه در سینمای صنعتی چین می‌گذرد با سینمای ایران است که ادعای منفعل بودن ندارد. با وجود اینکه سینمای ایران اغلب به واسطه حمایت‌های دولتی سرپاست، خروجی آن نتوانسته باعث رونق شود و با وجود اینکه رئیس سازمان سینمایی ادعای بهره‌برداری حداکثری از امکانات در بخش‌های نمایش، آموزش و بازار دارد، محتوای فیلم‌هاست که نتوانسته است مردم را مجاب به تماشای آثار سینمای ایران کند.

بحران سینما در ایران را می‌توان از فروش فاجعه‌آمیز سینما‌ها به خوبی مشاهده کرد، مردم تمایلی به دیدن فیلم‌های سینمای ایران ندارند. موضوعاتی که این روز‌ها در سینمای نیمه جان ایران در حال اکران است غالباً به مسائل غیراخلاقی می‌پردازد، در حالی که فاتح گیشه سینما‌ها در چین یک فیلم میهنی درباره مقاومت تاریخی ارتش چین در برابر تجاوز ژاپن در سال ۱۹۳۷ است.

چین اولین کشوری بود که سینماهایش را برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا تعطیل کرد. این تعطیلی تنها در مدت کوتاهی به اقتصاد سینمای چین بیش از ۲ میلیارد دلار ضربه زد، اما این ضربه باعث نشد که چینی‌ها به فکر احیای سینما نیفتند. مدتی است که سینما‌های این کشور بازگشایی شده و استقبال خوبی از آن شده است.

تلویزیون دولتی چین در گزارشی به فروش عالی فیلم سینمایی «هشتصد»، پس از بازگشایی سینما‌ها پرداخت. از هفته گذشته فیلم جنگی «هشتصد» به کارگردانی «گوان هو» روی پرده سینما‌ها رفته است و توانسته در این مدت کوتاه به مجموع فروش ۳ میلیارد یوان (۴۴۰ میلیون دلار) دست پیدا کند. سینما‌ها در چین بیش از ۲۲۱ روز تعطیل بوده‌اند و اکنون فیلم «هشتصد» توانسته با رسیدن به فروش ۱۰۰ میلیون یوان (۱۹ میلیون دلار) در روز، رکورد جدیدی از فروش گیشه به جای بگذارد.

استقبال از فیلم میهنی!

داستان فیلم «هشتصد» به یک رخداد تاریخی در طول جنگ جهانی دوم اشاره دارد؛ واقعه‌ای که چینی‌ها از آن با عنوان «دفاع از انبار سیهنگ» یاد می‌کنند. زمستان سال ۱۹۳۷ در منطقه‌ای نزدیک شانگهای، ژاپنی‌ها با حمله به چینی‌ها قصد تصرف محل را داشتند. در این نبرد ۴۵۲ سرباز چینی با تظاهر به اینکه ۸۰۰ نفر هستند، در برابر نیرو‌های ژاپنی که از نظر تعداد نفرات بیشتر بودند، دست به مقاومت زدند.

«گوان هو» کارگردان این فیلم، حدود ۱۸ ماه زمان برای فیلمبرداری فیلم «هشتصد» صرف کرده است و چینی‌ها مدعی‌اند این فیلم بهترین فیلم جنگی تاریخ سینماست. استقبال از فیلمی با رویکرد میهنی که غرور و افتخار ملی را در چینی‌ها زنده می‌کند، نشان داد سینما چطور توانست بر تلخی ماه‌ها تعطیلی سینما‌ها در چین پیروز شود. در کنار این فیلم تاریخی، سینمای چین، شاهد فروش خوب یک فیلم عاشقانه است. «برای همیشه دوستت دارم»

(Love You Forever) که همزمان با روز ولنتاین چینی روی پرده سینما‌ها رفته، پس از حدود ۱۰ روز اکران توانسته به فروش ۴۱۹ میلیون یوان (۲/ ۶۱ میلیون دلار) برسد و در باکس آفیس سینمای چین در رتبه دوم قرار گیرد.

سینمای امریکا در حال نفس تازه کردن

کریستوفر نولان با فیلم «Tenet» (انگاره) اکران بین‌المللی خود را آغاز کرده است. این فیلم از روز گذشته (چهارم سپتامبر) در چین نیز روی پرده رفته است. رسانه‌های چینی با اشاره به فروش خوب فیلم «بین ستارگان» ساخته این کارگردان، پیش‌بینی فروش خوب فیلم جدید نولان را داده‌اند. نولان همچنین در امریکا هم با فروش خوبی روبه‌رو است. این فیلم در هفته اول اکران بین‌المللی با بیش از ۵۳ میلیون دلار آغازی طوفانی داشت، این آمار پیش از آغاز اکران فیلم در سینما‌های امریکای شمالی و چین به دست آمده است. بودجه ساخت فیلم «Tenet» ۲۰۰ میلیون دلار است و پیش‌بینی می‌شود خیلی زود با بازگشت سرمایه به سوددهی برسد. گیشه هفتگی فروش فیلم در سینما‌های امریکا نیز از رونق فروش خبر می‌دهد. در هفته گذشته فیلم‌های «The New Mutants» (جهش یافته‌های جدید) در سبک ابرقهرمان، «Unhinged» (ناخودآگاه) با بازی راسل کرو در سبک هیجان‌انگیز و فیلم کمدی
«Bill & Ted Face the Music» صدرنشین گیشه فروش بودند. نگاهی صرفاً کوتاه به ژانر‌های این فیلم‌ها با نشان دادن تنوع ذاتی در گیشه و حق انتخاب خوب برای مخاطب نشان می‌دهد برخلاف سینمای افسرده و غمبار ایران که اغلب فیلم‌ها حول محور نشان دادن بدبختی‌های مردم می‌گذرد، در سینمای امریکا صدرنشینان گیشه فروش هیچ نشانه‌ای از یک سینمای متأثرکننده ندارند.

نگاهی به تفاوت سینمای ایران و کشور‌های دیگر در دوره کرونا به وضوح نشان می‌دهد که کرونا تنها عاملی تمام‌کننده برای سینمای ایران در اکران است و نمی‌توان از آن به عنوان عامل اصلی قهر مردم با سینما یاد کرد. عملکرد ضعیف مدیران سینمایی در این وضعیت غیرقابل انکار است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
0
0
با سلام
بهتر خیلی فاسد شده سینمای ایران با این غربزده ها .اللهم عجل لولیک الفرج
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار