کد خبر: 1019074
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این که لازم است فرمول قیمت گذاری خودرو شفاف سازی شود، گفت: این کار سبب تولید خودرو میشود.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: محسن دهنوی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش جهشی قیمت خودرو‌های داخلی در بازار؛ اظهارداشت: متاسفانه اکنون قیمت خودرو در حالی توسط شورای رقابت تعیین می‌شود که شفاف نبودن نحوه محاسبه و تاخیر در انتشار قیمت‌ها موجب نارضایتی مردم و خودروسازان شده است.

وی گفت: تاخیر در به روز رسانی قیمت‌ها سبب افزایش زیان انباشته خودروسازان شده و کاهش سرمایه در گردش را در پی داشته است و کاهش نقدینگی موجب کاهش میزان تولید و تاخیر در تحویل خودرو‌ها شده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: لازم است فرمول قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت به صورت شفاف منتشر شود تا مردم و خودروسازان قادر باشند قیمت خودرو را محاسبه کنند و شورای رقابت برحُسن اجرای این فرآیند نظارت کند. با اجرای این پیشنهاد، قیمت گذاری خودرو شفاف و زیان انباشته خودروساز کنترل خواهد شد که نتیجه آن افزایش میزان تولید خودرو است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: از اواسط سال ۱۳۹۷ قیمت خودرو در بازار آزاد شروع به افزایش کرد به طوری که در برخی موارد قیمت خودرو در بازار آزاد به دو برابر قیمت مصوب خودرو رسید. شکاف ایجاد شده بین قیمت بازار آزاد و کارخانه سبب هجوم گسترده مردم و دلالان حرفه‌ای به سمت خرید خودرو از کارخانه شد.

دهنوی با بیان اینکه دلالان حرفه‌ای با اجاره کد ملی محدودیت‌های ایجاد شده برای خرید خودرو را دور زدند، تصریح کرد: با توجه به حضور پُر تعداد دلالان در صف خرید خودرو امکان خرید خودرو از کارخانه، توسط مصرف کننده واقعی بسیار محدود شده به طوری که در قرعه‌کشی دوم احتمال برنده شدن به زیر ۱.۶ درصد رسید.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در چنین شرایطی مصرف کننده واقعی مجبور به خرید خودرو از بازار آزاد و با قیمت آن بازار است و اختلاف قیمت بین بازار آزاد و قیمت مصوب نصیب دلالان می‌شود. مجموع این مبلغ بالغ بر ۴۵ هزار میلیارد تومان است که بیشترش هم به جیب دلال رفته و سوداگر.

وی بیان کرد: به منظور حفظ حقوق مردم بهترین راه حل عرضه خودرو در بورس کالا است که مابه‌التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت مصوب به عنوان مالیات اخذ خواهد شد. همچنین مالیات اخذ شده میتواند صرف توسعه حمل و نقل عمومی و افزایش تولید خودرو شود تا منافع آن نصیب عموم مردم شود.

دهنوی در پایان خاطرنشان کرد: در این صورت با افزایش تیراژ تولیدات، قیمت بازار آزاد به قیمت مصوب نزدیک می‌شود و علاوه بر این با توجه به حذف رانت، انگیزه فساد و فروش خودرو به افراد خاص هم از بین می‌رود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار