سرویس اقتصادی جوان آنلاین: این روزها بازار گرانی کالاها هم داغ شده، انگار شب عید است و بر مبنای روال هر سال و تأثیر آن بر قیمت کالاها، قیمت انواع مواد مصرفی مردم مجدد روند افزایشی پیدا کرده است. انگار همه تولیدکنندگان خود را با قیمت خودرو و عقب نماندن از آن مقایسه میکنند.
شاید یکهتاز گرانیها، خودرو باشد، اما دولت نه تنها برای این کالای مصرفی مردم هیچ کاری نکرده بلکه هر سه ماه نیز به آنها اجازه داده بر اساس تورم و ارز و سایر هزینهها، درخواست افزایش قیمت دهند. شاید برای سایر کالاها نیز این مجوز داده شده که هر از چندگاهی همه باهم با فاصله یک هفته و یک ماهه قیمت اقلام تولیدی خود را گران میکنند.
بر اساس این گزارش، نکته جالب این است که تولیدکننده میگوید هزینههایش بالا رفته و مواد اولیه وارداتی است و به همین دلیل برای افزایش قیمت مجوز گرفته است، اما نمیدانیم این مجوزها از کجا گرفته میشود که کسی خبردار نمیشود. مگر نباید درخواست افزایش قیمت از سوی تولیدکننده به سازمان حمایت ارائه و پس از تأیید به ستاد تنظیم بازار برای تأیید نهایی ارسال و نهایتاً ابلاغ شود؟ حداقل در این دو ماه اخیر نشنیدهایم که این ستاد مجوزی به این منظور صادر کرده باشد. این موضوع از دو حالت خارج نیست یا بدون مجوز افزایش قیمتها رخ میدهد که باید سازمان حمایت نظارت کند، اگر هم مجوزی از سوی ستاد تنظیم بازار صادر شده، چرا اعلام نشده است.
آیا مجوز افزایش ۲۵درصدی قیمت مواد شوینده صادر شده است؟
گزارش میدانی تسنیم از بازار مواد شوینده، حاکی از این است که موج گرانی در حال رسیدن به این بخش است، به نوعی که آقای اکبری یکی از فروشندگان مواد شوینده و بهداشتی در این خصوص اعلام کرد: در تیر ماه بخشی از اقلام شوینده قیمتشان گران شد و در حال حاضر نیز توزیع کننده این اقلام به ما اعلام کرده طی یک ماه آینده نیز قرار است ۲۰ الی ۲۵درصد قیمتها مجدداً افزایش یابد. نمونه یک قلم این کالاها، دستکش آشپزخانه بود که از یک برند سه قیمت را در مغازه داشت، به این ترتیب که در ۳۰ دی ماه سال ۹۸ نرخ دستکش ۹ هزارو ۵۰۰ تومان بوده که به ترتیب در هفتم خرداد ماه به ۱۱ هزارو ۵۰۰ تومان و در ۱۳ مرداد ماه به ۱۷ هزارو ۵۰۰ تومان تغییر قیمت داده است.
همچنین پودر لباسشویی از ۷ هزارو ۵۰۰ تومان در تیر ماه به ۹هزار تومان رسیده است، البته پودر لباسشویی در دو برند شناخته شده حتی به ۱۱هزار تومان رسیده است. همان طور که معمولاً وقتی یک برند افزایش قیمت میدهد، سایر برندهای همصنف نیز درصدد افزایش نرخهای خود میافتند، باید منتظر گرانی سایر برندها نیز بود. وقتی هم جویای دلیل این وضعیت میشویم، جوابی جز افزایش نرخ دلار ندارند. معتقدند وقتی مواد اولیه وارداتی باشد، در قیمت نهایی نیز اثر میگذارد.
به گفته یکی از فروشندگان محصولات شوینده، قرار است طی یک ماه آینده قیمتها حدود ۲۰درصد گران شود، بنابراین فعلاً صدای گرانی به گوش میرسد، تا تصویرش به دید مردم برسد مدت زیادی نمانده است.
افزایش ۱۰درصدی قیمت پوشک
همچنین یکی از اقلام بهداشتی مورد نیاز خانوادههای بچهدار پوشک است که این کالا نیز در ۱۵ فروردین ماه ۴۲هزار و ۵۰۰ تومان بود که بعد از افزایش قیمت ارز به ۷۸هزار تومان و در حال حاضر نیز قرار بود از دیروز با افزایش ۱۰درصدی به ۸۶هزارتومان فروخته شود، البته شاید تولیدکنندگانی که این روزها در حال افزایش قیمت هستند، در ابتدای سال که تقریباً همه کالاها مجوز دریافت کردند، آنها قیمت خود را تغییر ندادند و در شرایط فعلی تصمیم به انجام این کار گرفتهاند که البته این موضوع شاید در مورد موارد اندکی از کالاها رخ داده باشد.
شروع افزایش قیمت محصولات سلولوزی از ۶ شهریور
داستان اینجا تمام نمیشود، محصولات سلولوزی نیز از قافله گرانی عقب نمانده و دو برند قیمتهای خود را از ششم شهریور ماه افزایش داده و سایر برندها نیز قطعاً از این قافله عقب نخواهند ماند و نهایتاً تا یک ماه آینده نرخ محصولات خود را تغییر خواهد داد. همچنین پدهای بهداشتی نیز از جمله اقلامی است که با افزایش قیمت روبهرو
شده است.
این وضعیت تنها برای بازار مواد شوینده و سلولوزی رخ نداده و در هفته گذشته گرانی کره، تخممرغ، مرغ و کمبود روغن جامد و افزایش غیرقانونی در برخی موارد و در ابتدای فهرست نیز در حوزه خودرو رخ داده و همه اینها کنار هم و ادامهدار بودن این وضعیت، باعث میشود مردم ماهانه چندین برابر افزایش حقوقی را که دولت در ابتدای سال برای کارگران و کارمندان در نظر گرفت خرج کنند، البته این خرج کردن برای خانوادهای است که توانایی خرید دارد، اما کارگر یا کارمندی که با حداقل حقوق زندگی میکند، شاید اصلاً برخی از این اقلام را نتواند در سبد ماهانه خود داشته باشد.