کد خبر: 1021391
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۸
قدیمی‌ترین موتورسیکلت‌هایی که در پارکینگ‌های تهران وجود دارد مربوط به هشت سال قبل است. اکنون نگهداشتن موتورسیکلت‌ها به چالش تبدیل‌شده و برای بخش خصوصی نگهداری آن به صرفه نیست. صاحبان موتور‌سیکلت‌ها هم‌رغبتی برای ترخیص وسیله خود ندارند.
ابراهيم مشيريان
سرویس جامعه جوان آنلاین: طبق قانون بسیاری از موتورسیکلت‌های توقیفی مدت زیادی در پارکینگ‌ها می‌مانند که اگر مالکان‌شان تا شش ماه مراجعه نکنند، مال بدون صاحب می‌شود و متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام خواهد بود.

موتور‌هایی که فرسوده می‌شوند

پلیس برای موتورسیکلت‌هایی که قبل از سال ۹۳ منتقل به پارکینگ شده‌اند از لفظ رسوب استفاده می‌کند. ضمن اینکه که اگر موتورسیکلتی سال‌ها در پارکینگ رسوب کرد نباید به چرخه ترافیکی معابر بازگردد. زیرا بیش از حد نیاز در معابر موتور وجود دارد و اگر هم موتوری به چرخه خیابان‌ها بازگردد، نباید سنی از آن گذشته باشد؛ چراکه ما با دو عامل وسیله فرسوده و آلاینده هوا مواجهیم و این دو، خطری مهم برای شهروندان به شمار می‌رود.

بر اساس ماده هشت قانون هوای پاک، خرید و فروش و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع است و تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین و سنگین و موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از اتمام سن فرسودگی از رده خارج کنند و وسیله نقلیه خود را از این جهت نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی بیمه کنند.

مالکان برای ترخیص مراجعه نمی‌کنند

از طرفی حمل بار و مسافر، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع است و صدور گواهی معاینه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالث هم برای موتور ضروری است. پلیس راهنمایی و رانندگی نیز وسیله فرسوده را با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز در معابر جریمه می‌کند.

در همین زمینه روز گذشته رئیس پلیس راهور فاتب با اشاره به رسوب ۶۰ تا ۷۰ هزار موتورسیکلت در پارکینگ‌های تهران گفت: «اکنون نگهداشتن موتورسیکلت‌ها به چالش تبدیل‌شده و برای بخش خصوصی نگهداری آن به صرفه نیست؛ یعنی صاحبان آن‌ها برای ترخیص مراجعه نمی‌کنند. قدیمی‌ترین موتورسیکلتی که در پارکینگ‌های تهران وجود دارد مربوط به هشت سال قبل است.»

نگهداری با بخش خصوصی است

محمدحسین حمیدی افزود: «طبق آیین‌نامه دولت، بخش خصوصی باید این موتورسیکلت‌ها را در پارکینگ‌ها نگهداری کند، اکنون روزانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت در روز به دلایل مختلف توقیف می‌شوند البته فشار مضاعف وارد نمی‌کنیم؛ بخش خصوصی باید موتور‌ها را به پارکینگ منتقل کند و از قبل نگهداری آن در پارکینگ کسب درآمد کند.»

ماندگاری به‌خاطر خلافی بالا

وی با بیان اینکه طرح‌های مختلفی درباره بازدارندگی قانون پیشنهاد کردیم، خاطر نشان کرد: «برخی از موتورسیکلت‌ها تا هشت سال در پارکینگ توقیف هستند، ما اصراری برای ماندن موتورسیکلت توقیف‌شده در پارکینگ نداریم، البته در برخی از تخلفات باید یک ماهی را که قانون مشخص کرده‌است در پارکینگ باشد، اما بعضاً موتور‌های توقیف‌شده دارای خلافی بالا هستند و برای صاحب آن به صرفه نیست که رفع توقیف شوند یا اینکه صاحب آن اصلاً مراجعه‌ای نمی‌کند.»

برخورد با پارکینگ‌های متخلف

وظیفه پلیس راهور توقیف وسایل نقلیه متخلف از جمله موتورسیکلت است و پس از راهی کردن این وسایل متخلف به پارکینگ پلیس دیگر مسئولیتی در قبال آن‌ها ندارد. بسیاری از این موتورسیکلت‌ها عملاً دوره برگشت‌شان به چرخه ترافیک شهری تمام شده، زیرا هم فرسوده شده است و هم می‌توانند باعث بروز آلودگی در شهر شوند. در قانون ترافیک هم آمده‌است که حمل و نگهداری وسیله نقلیه‌ای که توسط پلیس راهنمایی و رانندگی توقیف می‌شود بر عهده شرکت‌های خصوصی طرف قرار‌داد با پلیس راهور ناجا است. اگر نقص در وسیله نقلیه در مدت زمانی که در پارکینگ توقیف بوده پیش بیاید در صورت اثبات این موضوع پلیس راهور با پارکینگ متخلف برخورد جدی خواهد کرد. تمامی پارکینگ‌هایی که وسیله‌های نقلیه‌ای که توسط پلیس توقیف شده و به این پارکینگ‌ها می‌رود، دارای ناظر هستند و اگر شهروندان در رابطه با وسیله نقلیه‌شان گزارشی را ارائه کردند و به آن رسیدگی نشد، می‌توانند به پلیس راهور منطقه مراجعه کنند.

شاید ورق برگردد

ابوالفضل حجازی، عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران سال گذشته در رابطه با تعداد موتورسیکلت در تهران گفته‌بود: «آماری که پلیس در ارتباط با موتورسیکلت شماره‌گذاری شده در تهران اعلام می‌کند، بیش از ۴ میلیون دستگاه است که برخی از آن‌ها در پارکینگ‌ها قرار دارد یا از تهران خارج شده‌است. آمار ما که مربوط به موتورسیکلت‌های در حال گردش در سطح پایتخت است معادل ۲ تا ۵/۲ میلیون دستگاه است.»

همچنین حجازی در ارتباط با موتورسیکلت‌های بلاتکلیف پارکینگ‌های شهر تهران گفت: «اجرای طرح ترافیک وقتی موفق می‌شود که برای موتورسیکلت‌ها در سطح شهر تهران فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد و علاوه بر آن سیستم‌های کنترلی و نظارتی قوی هم شکل بگیرد؛ چراکه بعضاً میزان جریمه‌ها به حدی افزایش می‌یابد که مبالغ آن‌ها بیش از رقم موتورسیکلت مربوطه است و زمانی که این وسایل نقلیه به پارکینگ منتقل می‌شود دیگر رغبتی برای خروج آن‌ها توسط مالک وجود ندارد.»

البته این نکته را هم نباید نانوشته گذاشت که طی یکسال اخیر قیمت دلار چنان جهشی داشته و تورم چنان سرعت گرفته که احتمالاً بعید نیست صاحبان موتور‌سیکلت‌های توقیفی سراغی از آن‌ها بگیرند.

چگونگی رفع توقیف

رفع توقیف موتورسیکلت از پارکینگ کار آسانی نیست و مستلزم صرف زمان و انرژی است. برای ترخیص موتورسیکلت باید حداقل سه روز از توقیف این وسیله نقلیه گذشته باشد. البته این سه روز غیر از مواردی است که طبق قانون توقیف وسایل نقلیه در اثر ارتکاب تخلفات خاص باید یک ماه به طول بینجامد. بعد از گذشت این بازه زمانی باید با در دست‌داشتن اسناد و مدارک به ستاد‌های ترخیص موتور‌سیکلت مراجعه کرد. هنگام مراجعه به ستاد ترخیص باید سند مالکیت وسیله را به همراه داشت و شناسنامه و کارت ملی و گواهینامه هم لازم است.

طبق روال اداری باید کپی از مدارک هم همراه باشد، همچنین باید برگه انتقال پارکینگ، برگه پرداخت عوارض شهرداری و برگه تسویه خلافی و قبض پرداخت هزینه کفی را نیز به همراه داشت تا بلکه بتوان موتور را ترخیص کرد! این روند طولانی و وقت‌گیر و هزینه‌بر، بسیاری از صاحبان موتور را از ترخیص موتورشان منصرف می‌کند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
Amirali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
0
0
ههههه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار