کد خبر: 1022162
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۵
در ۶ ماه گذشته که بازار به حال خود رها شده و تجویز مسکن‌های موقتی مانند پیش فروش خودرو نیز نتوانسته روند صعودی قیمت‌ها را متوقف کند، همچنان وزارت صمت هیچ برنامه مشخصی برای خروج از مشکلات فعلی ندارد و متولیان صنعت در حال وقت‌کشی هستند
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در حالی که انتظار می‌رفت، وزیر جدید صمت خود برنامه مشخصی برای ساماندهی بازار خودرو داشته باشد، اما در جلسه اخیر کمیته خودرو، بعد از شنیدن اظهارات اعضا، رزم حسینی به اعضا یک هفته فرصت داد تا برای ساماندهی بازار خودرو چاره‌اندیشی کنند. تعلل متولیان صنعت در ساماندهی بازار خودرو در حالی است که روزگذشته قیمت‌های نجومی برای انواع خودرو‌های داخلی در آگهی‌های فروش خودرو ثبت شد و قیمت پراید به ۱۳۰میلیون تومان رسید.

افزایش قیمت روزانه خودرو به‌رغم تعطیلی خط تولید آن، اتفاقی است که فقط در ایران روی می‌دهد. دلالان و برخی نمایندگی‌های فروش خودرو با سوءاستفاده از نبود نظارت و بی‌برنامگی متولیان صنعت، همگام با رشد قیمت دلار، قیمت خودرو را افزایش می‌دهند. آن‌ها با اعلام رقم‌های نجومی درصدد تشدید التهاب بازار خرید و فروش خودرو هستند. البته اتفاقات این روز‌های بازار خودرو در حالی هر روز به شکل متفاوتی خود را نشان می‌دهد که هنوز دولت و به ویژه وزارت صنعت که اخیراً صاحب وزیر شده است، هیچ تصمیمی به کار نگرفته و همین امر عاملی می‌شود تا فضا برای دلالی در بازار خرید و فروش خودرو فراهم باشد.

به گفته فعالان بازار، از هفته گذشته که بازار روند افزایشی قیمت‌ها را متأثر از قیمت ارز و سکه شاهد بوده است، معاملات ما نیز متوقف شده و کمتر خرید و فروشی توسط نمایشگاه‌داران انجام می‌شود؛ اما نکته جالب اینجاست، رکود خرید و فروش در بازار خودرو در حالی هر روز تشدید می‌شود که بازار قیمت در فضای مجازی داغ بوده و هرکس به سلیقه خود رقم‌هایی را برای انواع خودرو‌ها پیشنهاد می‌کند. اگر به سایت‌های خرید و فروش خودرو سری بزنید مشاهده می‌شود که اکثراً به دنبال بررسی قیمت بوده و کمتر معامله‌ای صورت می‌گیرد. با این وجود اعلام همین نرخ‌های نجومی، عاملی می‌شود تا بازار قیمت‌ها به هم ریخته شود و هر کس بدون هیچ ضابطه خاصی قیمتی را برای محصول خود تعیین کند. در چنین فضایی که مردم و متقاضیان خودرو در انتظار چاره‌اندیشی وزارت صمت و خودروسازان و توقف روند صعودی قیمت‌ها هستند، سازمان حمایت روزه سکوت گرفته و حتی سازمان تعزیرات حکومتی نیز خود را متولی برخورد با متخلفان نمی‌داند. به گفته سازمان تعزیرات حکومتی، معیار قیمتی برای خودرو اعلام نشده و همین امر ما را در برخورد با دلالان که قیمت‌های بالایی را در انواع محصولات اعمال می‌کنند، بلاتکلیف کرده است. فعالان بازار دلیل افزایش قیمت‌ها را کاهش عرضه خودرو در بازار می‌دانند و علاوه بر دلالان و واسطه‌ها خودروسازان همچنان متهم اصلی این نابسامانی‌ها هستند.

وزیر جدید صمت هم برنامه‌ای ندارد

انتظار می‌رفت که وزیر جدید صمت راهکار درستی برای خروج صنعت خودرو از بحران فعلی و ساماندهی بازار داشته باشد، اما ابراهیم رزم‌حسینی در جلسه اخیر کمیته خودرو فقط اظهارات و راهکار‌های معاونان وزارتخانه، مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی و جمعی از اعضای هیئت رئیسه انجمن قطعه‌سازان خودرو را شنیده و در نهایت به اعضای کمیته خودرو دستور داده تا پایان هفته جاری، در فضای کارشناسی و با بهره‌گیری از ظرفیت تخصصی همه صاحب‌نظران این حوزه به ویژه مجلس شورای اسلامی و تشکل‌ها، راهکار خروج بازار از چالش فعلی نهایی و جمع‌بندی و ارائه شود.

به عبارت دیگر، در شش ماه گذشته که بازار به حال خود رها شده و تجویز مسکن‌های موقتی مانند پیش فروش خودرو نیز نتوانسته روند صعودی قیمت‌ها را متوقف کند، همچنان وزارت صمت هیچ برنامه مشخصی برای خروج از مشکلات فعلی ندارد و متولیان صنعت در حال وقت‌کشی هستند.

خبر‌های رسیده از بازار حاکی از آن است که روزگذشته در برخی از محصولات از جمله پراید ۱۳۰ میلیون تومان توسط دلالان قیمت‌گذاری شده و در مورد تیبا نیز رقم‌های ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان در آگهی‌ها درج شده که همین امر خریدار را در خرید محصولات مردد کرده و همه به نوعی منتظر تعیین تکلیف اوضاع هستند.

اخیراً با انتشار تصاویری از پارکینگ خودروسازان و شایبه دپوی خودرو توسط آنها، بهانه جدیدی تراشیده شده مبنی براینکه ۱۱۰هزار خودرو به دلیل کمبود قطعه در انتظار تحویل به مشتریان هستند و تصاویر منتشرشده مربوط به خودرو‌هایی است که کمبود قطعه دارد.

خودروسازانی که سالهاست از خودکفایی در صنعت سخن می‌گویند، همچنان وابسته به خارج هستند، اما با تأمین قطعات این خودرو‌ها نیز مشکل کمبود عرضه حل نخواهد شد.

به نظر می‌رسد تا زمانی که سود دلالان با بالا نگه‌داشتن قیمت خودرو تأمین می‌شود و بخش تولید نیز با اتخاذ سیاست‌های غلط و غیرمنطقی به طور غیرمستقیم آن‌ها را حمایت می‌کنند، آشفته بازار خودرو سر و سامان نیابد.» درحال حاضر بعد از ناهماهنگی در توزیع و قیمت گذاری خودرو، کشمکش‌ها به تولید و تأمین قطعات وارداتی رسیده و مشخص نیست چه کسی پاسخگوی ضرر و زیان مشتریان خواهد بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
0
0
عرضه سانتافه های 650 میلیونی شاید درمان خوبی برای این مرض باشد
البته شاید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
یه دونه هم بدید به من
دعایتان میکنم
مجید آقا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
0
0
نه عسل من مشکل همان تولید است، فریب نخورید. بنده سالها با این صنف کار کرده ام.
ببین بابا جان از اساس تولیدی در کار نبود، تولید بهانه بود برای واردات!
چطوری؟
خیلی ساده! به یک قطعه ساز سفارش تولید میدادند و بعد تعدادی هم از او میخریدند ولی بیشتر قطعات از خارج وارد میشد!
اون قطعه ساز هم به مرور از بین میرفت و یا سرش گرم بود با چند تا کارگر و یک گارگاه بیمار!
الان هم مشکل همان است که بود!
اگر بخواهید از ریشه این مشکل را حل کنید باید مدیریت را از دست این حضرات که هستند بگیرید و بعد هم طراحی کنید و تولید، نه اینکه همان باتلاقی را که اینها درست کرده اند بروید در داخلش و دست و پا بزنید ،چون غرق میشوید.
طراحی و تولید هم زمان زیادی نمیخواهد بلکه همت میخواهد و صداقت که نیست البته خدا را شکر!
میخواهی بدونی باید در صنعت خودرو چه چیزی را طراحی کنیم؟
هان مدونم اما نموگم!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار