کد خبر: 1024136
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۴
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید قطعات تحریم شده خودرو با افزایش ظرفیت صد‌درصدی نسبت به سال قبل شده‌است. محققان این دانش‌بنیان در یکسال اخیر حدود ۶۰ میلیون قطعه برای صنایع خودروسازی طراحی و تولید کرده‌اند.
ابراهيم مشيريان
سرویس جامعه جوان آنلاین: تولید قطعات خودرو توسط محققان دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌های ایرانی مانع از زمینگیر شدن صنایع خودروسازی در اوج تحریم‌ها شده‌است. در همین زمینه پژوهشگران دانشکده خودروسازی دانشگاه علم و صنعت هم چندی پیش موفق به تست نهایی موتور «شاهین» شدند.

در حال حاضر قالب‌های بخش فلزی خودرو‌ها کاملاً داخلی است، اما در قالب‌های تزریق پلاستیک، بخشی از نیاز‌ها از طریق واردات تأمین می‌شود. با توجه به تمهیدات در نظر گرفته‌شده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اخیراً مقرر شده شرکت‌های قطعه‌ساز نیز از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی نیاز خود را تأمین کنند و سختگیری‌هایی در این زمینه ایجاد شده‌است تا کمتر قالب از خارج وارد شود.

برای نخستین‌بار در ایران

در همین زمینه روز گذشته مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان از تولید سالانه ۶۰ میلیون قطعه توسط محققان این شرکت خبر داد و گفت: «قالب‌های «پروگرسیو» برای نخستین‌بار در ایران ساخته‌شده‌است و علاوه بر آن، ۵/۱ میلیون متر از ضربه‌گیر‌های فلزی دور در خودرو نیز به دست مصرف‌کننده رسانده‌ایم.»

اصغر ربیعی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «قالب‌های پیشرفته ایران» با اشاره به فعالیت‌های نوآورانه این شرکت گفت: «تخصص ما تولید قالب‌های فلزی است و به غیر از آن قالب‌های دایکست و بادی نیز ساخته‌شده‌است و در مجموع سالانه ۶۰ میلیون قطعه ساخته‌شده و ۸ هزار تن نیز بُرش ورق انجام می‌شود.»

بی‌نیاز از واردات در اوج تحریم

ربیعی با بیان اینکه درصد بالایی از فعالیت‌های این شرکت، مربوط به صنعت خودروسازی است، تصریح کرد: «ما یک شرکت مستقل هستیم که از طریق ساپکو با ایران‌خودرو قرارداد داشته و قالب‌های بسیاری از خودرو‌ها را ساخته‌ایم؛ البته شرکت ما برای صنعت‌های دیگر نیز به غیر از صنعت خودروسازی، قالب‌سازی و تولید قطعه و بُرش ورق را انجام می‌دهد.»

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه کشورمان از واردات «قالب‌های پروگرسیو» بی‌نیاز شده‌است، خاطر نشان کرد: «نوار‌های فلزی، محصول جدیدمان است که نزدیک به ۵ /۱ میلیون متر از این نوار‌ها به دست مصرف‌کنندگان رسیده‌است؛ این محصول بعد از انتقال به شرکت‌های خاص، پلاستیک به آن تزریق می‌شود و در نهایت نوار‌های لاستیکی دور در خودرو تولید خواهد شد.»

همگام با خودرو‌سازان جهانی

وی با انتقاد از صادر نشدن پروانه بهره‌برداری برای این شرکت دانش‌بنیان تأکید کرد: «پروانه کسب برای ما صادر شده‌است، اما پروانه بهره‌برداری صادر نشده‌است و با توجه به اینکه محصولات ما هیچ آلاینده‌ای تولید نمی‌کند، انتظار ما این است که این پروانه بهره‌برداری توسط «مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان» و «محیط زیست» به صورت دائم برای ما صادر شود.» تأمین مواد اولیه خطوط پرسی، تولید قطعات و انواع ابزار خودرو از جمله اهدافی است که این شرکت دانش‌بنیان به دنبال تحقق آن بوده و در حال حاضر محصولاتی را به صنعت خودروسازی ارائه کرده‌است.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان قالب‌های پیشرفته ایران خودرو، ساخت انواع پنل گیج، ساخت انواع ماشین‌آلات و انجام پروژه‌های خدماتی، ارائه خدمات مربوط به قالب و پنل‌گیج، تولید قطعات پروگرسیو، مجموعه‌سازی و برش ورق به صورت کویل را از محصولات این شرکت دانست و گفت: «شرکت ما علاوه بر برخورداری از توانمندی طراحی و ساخت قالب‌های فلزی خودرو در چهار سایز بین‌المللی و نیز طراحی و ساخت قالب‌های پلاستیک و قالب‌های ریخته‌گری، از امتیاز ویژه‌ای در ساخت قالب‌های پروگرسیو برخوردار است که خودروسازان جهانی برای تولید انبوه قطعات از آن بهره می‌برند.»

ساخت ۹۰۰ تن قالب خودرو در سال

وی با بیان اینکه بدنه این دانش بنیان را فارغ‌التحصیلان نخبه کشور تشکیل می‌دهند، ادامه داد: «با استفاده از این ویژگی، تمام مراحل تولید قطعه، داخل یک قالب و به صورت پیوسته انجام می‌شود که سرعت تولید قطعه در مقایسه با قالب‌های کلاسیک بسیار بالاتر، کیفیت آن مناسب‌تر، قابلیت تکرارپذیری بیشتر و قیمت نهایی قطعات نسبت به قطعات تولیدی در قالب‌های کلاسیک پایین‌تر است.»

ربیعی خاطر نشان کرد: «در حال حاضر با استفاده از فناوری محققان خودمان، قالب‌های بدنه پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۶صندوقدار طراحی و ساخته شده‌است. همچنین تأمین ۱۳۱ قطعه از قطعات بدنه این دو مدل خودرو در حال انجام است.» مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: «ظرفیت ساخت قالب در شرکت، پس از انجام طرح توسعه به حدود ۹۰۰ تن در سال افزایش یافته‌است که این میزان نسبت به ظرفیت قبلی بیش از دو برابر افزایش در طول یک سال اخیر را نشان می‌دهد.»

موتور توربوشارژ ملی در دانشگاه

از سوی دیگر امسال پلتفرم طراحی‌شده در پژوهشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت بر مبنای پلتفرم پایه خودرو لوگان انجام شد. به همین دلیل تولید تندر۹۰ روی این پلتفرم بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، دانشگاه علم و صنعت و گروه خودروسازی سایپا در حال انجام است. این پلتفرم پیش از این به طور کامل وارد می‌شد. از آنجا که شرکت سایپا هم دانش فنی موتور را ندارد، از دو سال قبل در ساخت محصول جدید خود یعنی موتور شاهین به پژوهشکده خودروی دانشگاه علم صنعت متوسل شد. محققان دانشگاه علم و صنعت موفق شدند که تابستان امسال تست نهایی موتور شاهین را با موفقیت انجام دهند. این موتور توربو شارژ دستاورد مهم مشارکت صنعت خودروسازی با پارک علم و فناوری در کشور است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار