کد خبر: 1024849
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو گفت: در طرح جدید قیمت‌گذاری خودرو، آزادسازی قیمت نیمی از خودرو‌ها مطرح است، اما رانت خرید پرتیراژ‌ها هم‌چنان باقی خواهد ماند.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: آرش محبی‌نژاد  با تشریح جزئیات جلسات مربوط به شیوه جدید قیمت گذاری خودرو‌ها با محوریت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، اظهار داشت: جلساتی برای بازنگری در نحوه قیمت گذاری خودرو‌ها برگزار شده که ما نیز به عنوان نماینده قطعه‌سازان در این جلسات حضور داشته ایم.

وی ادامه داد: موضوع مورد بحث این است که خودرو‌هایی که تولید انبوه دارند و قیمتشان نسبت به بقیه خودرو‌ها پایین‌تر است کماکان مشمول قیمت گذاری دستوری می‌شوند، ولی خودرو‌های با تیراژ پایین‌تر و قیمت بالاتر توسط خودروسازان قیمت گذاری خواهند شد.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان تصریح کرد: ما با هر شیوه‌ای که باعث ایجاد توازن بین قیمت نهاده‌های تولید و خودرو شود، موافقیم، زیرا در حال حاضر تعادل مناسبی بین قیمت نهاده‌های تولید و محصول نهایی وجود ندارد، از بالا دست گرفته که شامل تولیدکنندگان مواد اولیه می‌شود و عمدتا دولتی هستند، تا پایین‌دست که شامل خودروسازان می‌شود و بخشی از سهام آن‌ها به دولت اختصاص دارد.

محبی‌نژاد گفت: هم اکنون شاهد لجام گسیختگی در بازار مواد اولیه داخلی و وارداتی هستیم به طوری که با نوسان نرخ ارز، قیمت این مواد نیز بالا و پایین می‌شود. در مقابل، قیمت خودرو در پایین دست به صورت دستوری تعیین می‌شود.

وی توضیح داد: با وجود تصدی‌گری دولت در بالادست (تولید مواد اولیه) و پایین دست (عرضه خودرو) مشاهده می‌کنیم که دولت از صنایع بالادستی سهم بالایی دارد و سود حداکثری کسب می‌کند، ولی در خودروسازی ۱۴ تا ۱۸ درصد سهام دارد. در نتیجه زیان دولت در بالا دست و پایین دستِ جریان تفاوت زیادی دارد. در واقع دولت از زیان خودروسازان، زیان نمی‌کند، ولی از زیان تولید کننده مواد اولیه، متضرر می‌شود.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان ادامه داد:‌در این میان قطعه‌سازان بالاترین آسیب را می‌بینند. به همین دلیل ما از هر طرحی که باعث ایجاد توازن در زنجیره تولید خودرو از بالادست تا پایین دست شود دفاع می‌کنیم.

محبی‌نژاد با تاکید بر اینکه قیمت قرارداد‌های قطعه‌سازان با خودروسازان باید اصلاح شود، گفت: به دلیل اینکه قیمت فروش خودروسازان پایین است، قرارداد‌های قطعه سازان را نگه داشته اند و هنوز اصلاح نشده است.

به گفته وی، سالانه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مابه التفاوت قیمت کارخانه‌ای و بازار خودرو نصیب واسطه‌ها می‌شود که اگر بین زنجیره تامین و قیمت نهایی خودرو توازن ایجاد شود، قیمت بازار می‌شکند و به قیمت کارخانه نزدیک می‌شود؛ در نتیجه عرضه خودرو افزایش می‌یابد و تقاضای کاذب در بازار از بین می‌رود.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان ادامه داد: وزیر جدید صنعت ابتدا قصد داشت با قیمت گذاری دستوری مواد اولیه، قیمت خودرو را در حد توان خرید مردم قرار دهد، اما ظاهرا مشکلات اجرایی وجود داشت یا هر چیز دیگر و در نهایت از موضوع اولیه عقب نشینی کردند و قرار شد قیمت گذاری دستوری برای مواد اولیه اعمال نشود. در این شرایط قیمت خودرو نیز باید آزاد باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که طبق طرح‌های در دست بررسی ظاهرا قرار است قیمت‌گذاری نیمی از محصولات خودروسازان به خودشان واگذار شود، این موضوع چقدر می‌تواند باعث کنترل قیمت‌ها در بازار شود و در خصوص نیمی دیگر شاهد چه اتفاقی خواهیم بود؟ نیز گفت: آزادسازی قیمت ۵۰ درصد محصولات، اتفاق خوبی است، ولی در مورد ۵۰ درصد بقیه همچنان شاهد رانت بازی خواهیم بود؛ بنابراین نیمی از مشکل حل می‌شود، ولی نیمی دیگر باقی خواهند ماند.

وی گفت: شکاف قیمت کارخانه و بازار در مورد خودرو‌های پرتیراژ پُر نخواهد شد و برای این محصولات همچنان تقاضای کاذب و رانت وجود خواهد داشت. در نتیجه باز هم برای خرید خودرو‌های پرتیراژ سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و مشکل حل نخواهد شد.

 
منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
0
0
فرض کنید شرکت ایران‌خودرو و سایپا به ژاپن برود ... خوب توجه کنید که مدیران ژاپنی با این دو شرکت چه میکنند آنها سریعا جلسه های مفید و اضطراری فارق از تجملات ظاهری تشکیل و اعلام فوق العاده اعلام میکنند و هیئت مدیره به دو تصمیم اساسی میرسند اینکه این دو شرکت همچنان به شکل کنونی پابرجا باشند و اصلاحات اساسی در آن صورت گیرد یا بطور کلی منحل و بوسیله امکانات و سرمایه های آن یک شرکت جدید با برند و نام و لوگوی زیبای جدیدی تأسیس و به جهان معرفی شود ... در این میان شاید به این نتیجه برسند که بسیاری از مدیران نالایق و کارمندان اضافی سفارشی و ناکارآمد و بسیار هزینه بر و حتی مضر بسرعت اخراج شوند و در عوض بجای آن مدیران معدود دلسوز و عاشق صنعت و شایسته خلاق و بسیار قوی و غیر سفارشی جایگزین شوند سپس شرکت با بررسی دقیق منابع و سرمایه های خود بهترین استفاده از این منابع را انجام دهد و بهترین و خلاق ترین طراحان خودرو را بر اساس شایستگی نه سفارش نمایندگان مجلس ؛ انتخاب و استخدام می کنند و همه امکانات را قدرتمندانه در خدمت طراحی و تولید یک خودرو جهانی مدرن و بسیار با کیفیت قرار میدهند و با ایجاد یک اساسنامه مبتنی بر کیفیت و زیبایی بهترین خودرو ها را تولید میکنند البته همه اینها مستلزم ایجاد بستری مناسب و حمایت قوی دولتها و با آزاد سازی کنترل شده خودرو های خارجی برای ایجاد رقابت اما نه با انحصار و رانت بلکه با ایجاد فرصت های برابر برای تولید و تحرک اجتماعی طبیعی شهروندان و متخصصان بر اساس شایستگی هایشان به کرسی های بالاتر اجتماعی است ... البته در این مجال کوتاه نمیتوان تغییرات اساسی صنعت خودرو سازی ایران را توضیح داد و به جزئیات آن پرداخت این امر نیازمند نوشتن یک کتاب چند صد صفحه ای است ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار