سرویس جامعه جوان آنلاین: منصور کبگانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما اعتقاد داریم باید عمق یادگیری داوطلبان اندازهگیری شود. در آزمون تستی ممکن است که این عمق یادگیری به درستی اندازهگیری نشود و اینکه چرا تا کنون این کار انجام میشدهاست، چند علت دارد. نکته اول امنیت امتحانات نهایی در استانها و شهرستانهای مختلف بود؛ گزارشهایی داشتیم و کنترل میکردیم و اطمینان لازم را نداشتیم، ولی خوشبختانه در سالهای اخیر با استفاده از تکنولوژیهای جدید میزان افشای سؤال به صفر رسیدهاست. قائم مقام ستاد علم و فناوری تأکید کرد: همچنین ما میخواهیم سؤالات استاندارد باشد. اگر امسال دانشآموزی رتبه و معدلی کسب کرد دو تا سه سال بتواند از آن استفاده کند.
کبگانیان افزود: ما اعتقاد نداریم دانشآموزی دو تا سه هفته جای خود را در دانشگاه پیدا کند یا حتی مجبور شود در رشتهای که علاقه ندارد، تحصیل کند و این نتیجه باید تا یک مدتی قابل اتکا باشد، بنابراین سؤالات باید استاندارد باشد که این قول هم داده شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: یکی از آسیبهایی که امتحانات نهایی را تهدید میکرد نظام ناعادلانه و ناهماهنگ تصحیح سؤالات بود که استان به استان و معلم به معلم فرق میکرد که این مشکل هم با توزیع رندوم و توزیع سؤال به سؤال در کل کشور حل شد. وی افزود: بر همین اساس در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد برای ورود به دانشگاهها حداقل ۶۰ درصد به سابقه تحصیلی تخصیص داده شود، آزمون تخصصی که همان آزمون سراسری کنکور است نیز ۴۰ درصد نقش خواهد داشت که از این ۴۰ درصد هم بخشی به ارزشیابی و اندازهگیری استعداد، هوش و شخصیت شناسی اختصاص داده شد. قائم مقام ستاد علم و فناوری افزود: برای دروس عمومی نیز حد نصاب و کفی مشخص شد که در هر کد رشته متفاوت خواهد بود. دانشگاهها برای هر کدرشته میتوانند حد نصابی را قبل از شروع مراحل کنکور اعلام کنند که باید در شورای سنجش و پذیرش تصویب شود.
کبگانیان با تأکید بر اینکه این سیاستها مربوط به کنکور سال ۱۴۰۰ نمیشود، تصریح کرد: وزارتخانههای آموزش و پرورش، علوم و بهداشت موظف هستند که به تدریج زیرساختهای لازم را برای پیاده کردن سیاستهای مذکور فراهم کنند.