سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیتهای اجباری جهت مقابله با این بیماری باعث خانهنشینی مردم شده است. لزوم تقویت روحیه افراد و تداوم امید و نشاط در بین خانوادهها وظیفه صداوسیما را به عنوان یکی از مهمترین محملهای تغییر و جهتدهی به اذهان جامعه سنگینتر از قبل کرده است. ادامه روند تولید و ساخت آثار طنز و جدی از سوی رسانه ملی و داشتن نیمنگاهی به آثار مخاطبپسندی که قبلاً از تلویزیون پخش شدهاند، جزو بدیهیترین اقدامات مدیران این رسانه فراگیر برای راضی کردن مردم جهت ماندن در خانه است. ساخت و تولید آثار طنز با رویکردی مسئولانه نسبت به مشکلات و مصائب امروز جامعه و البته تحفظ به عدم تخطی از اصول اخلاقی و ارزشها باید جزو مؤلفههای محوری تولیدات تلویزیونی باشد. بسیاری از هنرمندان فعال در عرصه طنز معتقدند که طنز سرگرمی نیست، بلکه یک نیاز است و ساخت آثار جذاب و شریفی که به سمت هجو، هزل نیفتند و اثرگذاری روحی و امیدآفرینی داشته باشند، ضمن نیاز به فیلمنامه، بازیگر و کارگردانی ساختارمند باید با تنوع نگاه مدیریتی سلیقهمندانه همراه باشد. یوسف صیادی که عرصههای متنوعی از بازیگری و کارگردانی تا طراحی صحنه و لباس را در سینما و تلویزیون تجربه کرده، در رابطه با نقش محوری و سازنده رسانه ملی در روزگار کنونی میگوید: رسانه ملی با برنامهسازی و سریالسازی درست میتواند خیلی از مشکلات مردم را حل کند. البته نه با نگاههای سطحی، بلکه با فیلمنامهها و طراحیهای اصولی و عمیق در مسائل، میتواند جلوی خیلی از اشتباهات تربیتی، پرورشی، خانوادگی و مشکلات اجتماعی و اقتصادی و حتی سیاسی و فرهنگی را هم بگیرد. وی خاطرنشان میکند: در کارهای گذشته، دقت و توجه به کیفیت برای گروه سازنده بیشترین اهمیت را داشت و به آن توجه میکردند. تلویزیون در گذشته مؤثر بوده و کماکان هم میتواند تأثیرگذاری اش را حفظ کند.
بازیگر کمدی سینما و تلویزیون با بیان اینکه متأسفانه طنز با هجو توأمان شده، اظهار میدارد: موقعیت در اختیار برنامهسازان و سریالسازانی قرار گرفته که اولاً انگشتشمارند و ثانیاً عمدتاً این کاره نیستند. نباید کار فقط به دست یک عده باشد و سلایق و نگاههای مختلفی را با خود به همراه داشته باشد که به جای جذابیت، مخاطب را خسته کند.