کد خبر: 1033703
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان:
لیلا سادات ابطحی گفت: ۴۲ درصد از دانش‌آموزان ابتدایی استان اصفهان به دلیل استفاده از فضای مجازی افت تحصیلی داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان در نشست خبری با اشاره به ضرورت توانمندسازی در پایه اول ابتدایی و فراهم سازی فرصت برابر آموزشی اظهار داشت: جمعیت واقعی دانش آموزی پایه اول استان اصفهان ۸۷ هزار و ۴۲۶ نفر بوده که از این میان ۶ هزار و۵۸۱ نفر از اتباع هستند.

وی گفت: از این آمار بر اساس بررسی‌های انجام شده هشت درصد دانش آموزان دیرآموز هستند اما در رده استثنایی قرار نمی‌گیرند و در مدارس عادی آموزش می‌بینند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان تاکید کرد: همچنین ۵۵ درصد پسران و ۴۵ درصد دختران نسبت به آموزش‌های پایه اول در دروس ادبیات و ریاضی دچار مشکلات یادگیری بودند و نیاز به تلاش بیشتر برای آنها درج شد.

وی با اشاره به شاخص‌های مورد بررسی افت دانش آموزان شامل عدم دسترسی به فضای مجازی، شرایط اقتصادی خانواده، اولیا بی‌سواد یا کم سواد و عدم امکان نظارت بر دانش‌آموز در فضای جدید و دیرآموزی تاکید کرد: ۵۵ درصد کودکانی که مشکلات یادگیری دارند جزو دیرآموزان هستند و ۴۲ درصد از افت کودکان پایه اول نیز مربوط به عدم دسترسی به فضای مجازی بوده است.

ابطحی با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی برای آموزش ابتدایی در زیست بوم جدید ابراز داشت: نخستین برنامه ما این بود که پیگیر کلاس‌های حضوری با تعداد کم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشیم تا کودکان دیرآموز یا دچار مشکلات یادگیری با معلمان خود ارتباط بگیرد که مجوزی از ستاد کرونا در این ارتباط دریافت نکردیم.

وی تصریح کرد: این امر محرز است که اگر این کودکان آموزش حضوری نداشته باشند در سال‌های آینده دچار افت تحصیلی می‌شوند اما باید توجه داشته باشیم که در شرایط فعلی آموزش حضوری نیز در شرایط کرونا حساسیت‌های خود را دارد چرا که شرایط فعلی کاهش آمار بسیار شکننده است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان بیان داشت: از دیگر اقدامات ما این بود که اختیار را به شورای مدارس دادیم تا در ارتباط با دانش آموزانی که مشکل دارند معلم در فضای مجازی به همراه مدیر و معاون آموزشی مدرسه رصد لازم را انجام داده و درسنامه را به دست کودکان برسانند.

وی اضافه کرد: از دیگر فضاهای آموزشی در دسترس برای کودکان شبکه آموزش صدا و سیما است و بسته به تشخیص معلم با رعایت پروتکل‌ها در ادامه معلمان می‌توانند وضعیت کودکان را با دریافت مجوز رصد کنند.

ابطحی با اشاره به فرایند ارزیابی حضوری برای اطمینان از میزان تسلط دانش آموز در ارتباط با مهارت‌های شنیداری و خواندن گفت: در مناطق خاصی از استان مانند سیرم و دهاقان که کودکان عشایر تحصیل می‌کنند و از امکانات بی بهره هستند ۵۵ راهور فعال درس‌نامه‌ها را به شکل فعال به دست کودکان می‌رسانند.

وی اضافه کرد: همچنین ساعت‌های حق التحریر به پایگاه‌های رشد اختصاص داده شد تا کارهای اصلاحی برای دانش آموزان دارای عقب ماندگی تحصیلی یا دارای مشکلات یادگیری یا دارای امکانات اندک انجام شود.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان ابراز داشت: در زیست بوم جدید کودکان بیشترین آسیب را می‌بینند باید همت جمعی به کمک ما بیاید تا هیچ کودکی به دلیل فقر و عدم دسترسی به امکانات و شرایط جدید از تحصیل باز نماند.

وی در ارتباط با شبکه شاد نیز گفت: در دوره ابتدایی ۳۹۶ هزار و ۷۵۶ نفر عضو شاد هستند که این آمار ۸۰.۱۷ درصد دانش آموزان را شکل می‌دهد.؛ اختلاف آمار با دانش آموزان استان به دلیل عدم احراز هویت برخی دانش آموزان در سامانه شاد است که باید بروزرسانی شود.

ابطحی با اشاره به آمار دانش آموزان بی بهره از شبکه شاد گفت: ۳۶ هزار و ۹۲۳ نفر از دانش آموزان شامل ۷.۴۲ درصد از شبکه آموزش به جای سیستم شاد استفاده می‌کنند، ۱۸ هزار و ۹۰۲ شامل ۳.۸۲ درصد دانش آموزان درسنامه از راهوران و معلمان دریافت می‌کنند و برای ۴۲ هزار و ۳۰ نفر شامل ۸.۵ درصد نیز سایر روش‌ها مورد استفاده است.

ابطحی در پاسخ به سوالی در ارتباط با تصمیم نهایی فرایند ارزیابی دانش آموزان پایه اول که با نگرانی والدین همراه شده است، گفت: باید دقت کنیم که ما در پایه ابتدایی چیزی به اسم امتحان نداریم چراکه کودکی که آموزش و یادگیریوی همراه لذت باشد امتحان گرفتن از وی بی معنی است.

وی افزود: در واقع ما با ارزشیابی از کودکان پایه اول این امر را رصد می‌کنیم که آیا یادگیری درست بوده است و آیا دانش آموز در مسیر رشد قرار دارد یا نیاز به ترمیم و اصلاح دارد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان با اشاره به اینکه فرایند یاددهی در دانش آموزان پایه اول برای ما مهم است، گفت: بر اساس بخشنامه به استان به دلیل اینکه بیشترین آسیب در پایه اول و دوم وجود دارد و مشخص نیست آیا خود کودکان و یا خانواده درگیر این نوع آموزش هستند، بر این اساس معلمان پایه اول می‌توانند با مجوز از ستاد کرونا می‌توانند کودکان را به شکل حضوری با تعداد کم رصد کنند و این به معنای امتحان گرفتن از دانش آموز نیست.

وی اضافه کرد: در واقع از ۱۵ شهریور این فرایند از تاکنون مورد ارزیابی و مشاهده قرار گرفته است و این رصد برای تصمیم گیری در ادامه راه است، گفت: در واقع معلم و دانش آموز حق دارند یکدیگر را ببیند و تبادل احساسی داشته باشند و در کنار آن معلم بتواند با رصد نهایی وضعیت دانش آموز برای آموزش نوبت بعدی آموزش برنامه ریزی و تصمیم گیری کند.

ابطحی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر «مدرسه خوانا» گفت: دغدغه اصلی ما اجرای بسته‌های تحولی است که به بهترین نحو انجام شود و در این در بسته به دنبال این هستیم که آموزه‌های اصلی خواندن نوشتن مهارت‌های زندگی شامل جرأت ورزی، مسئولیت پذیری و ادب را در تلفیق با مهارت‌های خواندن و نوشتن به دانش آموزان ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه نتایج آموزه‌های بین المللی به ویژه «پرز» حاکی از این است که دانش آموزان به روخوانی اتکا دارند درک مطلب و خواندن بسامانی ندارند، بیان داشت: بر این اساس بسته تحولی مدارس خوانا ابلاغ شد که در پنج درصد مدارس در تمام پایه‌ها شامل ۱۴۸ مدرسه از ابتدای دیماه در حال اجراست و از آذرماه ۱۹ مدرس استانی در این زمینه آموزش دیدند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان با اشاره به اینکه بسته تحولی خوانا در ‏یک هزار و ۳۴۶ کلاس درس و ۳۷ هزار و ۳۵۷ دانش آموز نیز تحت پوشش قرار دارند، اظهار داشت: نتایج مورد انتظار این طرح ایجاد محیط امن روانی برای دانش آموز در زبان آموزی، تقویت مهارت‌های زبان آموزی پرورش مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان و ‏پرورش دانش آموزانی نقاد و پرسشگر پاسخگوست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر