کد خبر: 1034335
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۸
در گفت‌وگوی «جوان» با مدیر گروه مستند روایت فتح عنوان شد
در طول سال‌های مختلف که روایت فتح فعالیت کرده هرجا نگاه باز با تأکید بر تربیت نسل هنرمند متعهد وجود داشته، توانسته است موفقیت خوبی به دست آورد
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: روایت فتح امسال با ۱۰ اثر حضور پررنگی در جشنواره فیلم‌های مردمی عمار داشت. روایت فتح در جشنواره سینماحقیقت نیز با ۱۲ عنوان مستند حضور داشت. به نوعی تعداد و تنوع آثار می‌تواند ناشی از رویکردی نو در تولید مستند در این مجموعه مهم حوزه سینمای مستند باشد. روح‌الله رفیعی، مدیر گروه مستند «روایت فتح» در گفتگو با «جوان» به فعالیت‌های این گروه که یادگار شهید مرتضی آوینی است، پرداخته است.

امسال روایت فتح با مستندهایش حضور پررنگی در جشنواره‌ها داشته است، این حضور قطعاً ناشی از یک ریل‌گذاری مدیریتی است، چه مسیری را در تولید مستند در پیش گرفته اید؟

خیلی از مجموعه‌ها به دلیل اساس و بنیاد قوی‌ای که دارند پیشرو هستند و روایت فتح هم از این مجموعه‌هاست. به طور کلی اگر نگاهی به تاریخچه و روند سال‌های مختلف روایت فتح داشته باشیم، می‌بینیم که در طول سال‌های مختلف آثار فاخر و ارزشمند‌ای را تولید کرده که به لحاظ محتوا و فرم و تکنیک از امتیاز بالایی برخوردار است. کاری که امروز در این مجموعه برای حضور در جشنواره‌ها صورت پذیرفت این بود که نظارت و همراهی و دقت در تمامی فرایند تولید در سریع‌ترین زمان ممکن صورت گرفت. با برنامه‌ریزی دقیق و راهنمایی و مشاوره به عوامل ساخت عملاً آثار از سطح کیفی بالاتری نسبت به گذشته برخوردار شدند. دیگر اقدامی که در این خصوص انجام شد نگاه هوشمندانه به جشنواره‌های مختلف بود. تمامی آثار بر اساس سیاست‌های کلی جشنواره انتخاب و ارسال می‌گردید که الحمدلله به حضور موفق و مؤثر در جشنواره‌های مختلف انجامید و جوایز خوبی به فیلم‌های تولیدی تعلق گرفت.

امسال چند مستند تولیدی داشتید؟

امسال به دلیل مشکلات مالی که به کشور وارد شد و همینطور محدودیت‌های ضوابط اداری مثل سال گذشته نتوانستیم تولیدات بیشتری داشته باشیم و امسال حدود ۵۰ عنوان مستند در دستور کار روایت فتح قرار گرفته‌اند که مراحل مختلف تولید را می‌گذرانند.

تنوع بخشی به موضوعات مستند‌های روایت فتح چقدر برای شما اولویت دارد؟

بار‌ها به این نکته اشاره کرده ام که روایت فتح فرزند زمان خویش است. چندین موضوع بر سر راه روایت فتح قراردارد که تنوع تولیدات را باعث شده است. ما اکنون علاوه بر موضوعات دفاع مقدس و مقاومت اسلامی به موضوع روایت همدلی در بحران کرونا، آسیب شناسی بحران‌ها، روایت فتح علمی و جنگ اقتصادی پرداخته ایم که تولیدات ارزشمندی تاکنون آماده انتشار گردیده است

تغییر نسل مستندساز‌های همکار روایت فتح باعث شده نام جوانان در پای آثار شما دیده شود، از این جوانگرایی رضایت دارید؟

به عقیده من روایت فتح یک نوع مکتب فکری در تولید آثار رسانه است. در طول سال‌های مختلف که روایت فتح فعالیت کرده هرجا نگاه باز با تأکید بر تربیت نسل هنرمند متعهد وجود داشته، توانسته است موفقیت خوبی به دست آورد، سال‌های ۸۵ تا ۸۸ و ۹۲ تا ۹۵ از جمله این تجارب است که به پرورش هنرمندان موفقی در کشور منجر شد. ما بر اساس همین تجربه و با توجه به موقعیتی که در آن حضور داریم توانستیم با توکل بر خدا و جذب و کمک به استعداد‌های جوان و صد البته همت و غیرت خودشان شاهد حضور جوانان در این برهه از روایت فتح باشیم.

مسئله‌ای که به نظرم نقطه قوتی در کار روایت فتح به شمار می‌رود بها دادن به مستندسازان شهرستانی است، این نگاه ملی در تنوع بخشی به کار‌ها چه تأثیری داشته است؟

عرض کردم که همان نگاه و تأکید بر پرورش و تربیت نسل و نیز عدم تمرکز بر تهران و نگاه جامع‌تر به شهرستان‌ها باعث شد استعداد‌های خوب و خلاق در برخی از شهرستان‌ها شناسایی و به آن‌ها کمک شود که منجر به تولیدات شد، البته محدودیت در ساختار فعالیت‌ها و نیز بودجه باعث آن می‌شود که نتوانیم از حداکثر توان در این حوزه بهره ببریم که در حال پیگیری برای توسعه دادن به این نگاه در روایت فتح هستیم.

روایت فتح نام خاطره‌انگیزی است، چطور می‌شود اصالت نام آن را با شرایط روز حفظ کرد؟

روایت فتح محصول آدم‌های بزرگ است و هرجا این تفکر بوده شاهد درخشش و نوآوری بوده ایم. روایت فتح ساخته و پرداخته سازمان‌های بزرگ نیست و برای همین است که این نام مانا و خاطره انگیز در ذهن‌ها مانده است، تا مادامی که این نگاه در این مجموعه باشد این نام با افتخار می‌ماند و اگر دستخوش طمع سازمانی شود، قطعاً فقط خاطره‌ای از آن خواهد ماند.

مفهوم مقاومت مفهومی پویاست، چقدر می‌شود در مستندسازی این پویایی را نشان داد و به گسترش آن کمک کرد؟

نشان دادن این مفهوم نیاز به درک درست این مفهوم توسط فیلمساز دارد که اگر این درک به درستی صورت پذیرد، قطعاً شاهد تولیدات مؤثر در معرفی مقاومت خواهیم بود که آثار تولید شده تاکنون مؤید این مطلب می‌باشند و اگر درست درک نشود، شما آثاری می‌بینید که تنها تیر و ترقه به تصویر کشیده شده‌اند و خالی از هر گونه محتوا هستند.

بحث مستندسازی در بعد بین‌الملل و پرداختن به مسئله مقاومت در عراق و سوریه، با توجه به نابودی داعش، در اولویت‌های روایت فتح است؟

بیشتر تولیدات این دوره در حوزه بین‌الملل در عراق و سوریه مختص سیره شهدای مدافع حرم است که آثار خوبی نیز تولید شده که «کراس» یکی از این تولیدات است و در دیگر بخش‌های بین‌الملل نظیر بحرین و کشمیر تولید خوبی در دو مستند بلند انجام شده است.

به نظرتان چرا به موضوع یمن هنوز در بحث ساخت مستند به صورت جدی پرداخته نشده است؟

تولیدات خوبی در حوزه یمن صورت گرفته که بیش از آن نیازمند حضور در آن کشور است که شرایط آن تاکنون مهیا نشده است.

برای پرداختن به تاریخ انقلاب اسلامی و بیان ناگفته‌های آن چه طرحی دارید؟

متأسفانه در طول این سال‌ها تولیداتی در خصوص سیره و معرفی شخصیت‌های مؤثر در انقلاب به جز موارد محدود نداشته‌ایم. برای محقق شدن این نیاز مشارکت مجموعه‌های مختلف در کشور نیاز است تا شاهد تولید آثار فاخر باشیم. در همین خصوص برای تولید دو اثر مذاکراتی با برخی از مجموعه‌ها صورت پذیرفته است که ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک اطلاعاتی در مورد آن به اطلاع خواهد رسید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار