کد خبر: 1036283
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
به گفته معاون وزیر نفت با کمک پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران در سال‌۹۷ از واردات بنزین بی‌نیاز و در شهریور سال‌۹۸ به عنوان صادرکننده بنزین به کشور‌های همسایه شناخته شد. با توجه به این سخنان جا دارد دولت به جای تمرکز روی فروش نفت خام و مواد معدنی روی فرآوری و پالایش این کالا‌ها جهت ایجاد ارزش افزوده تمرکز کند، کما اینکه میزان صرفه‌جویی ناشی از خودکفایی کشور در تولید بنزین ۸‌میلیارد دلار ارزیابی شده است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: پالایشگاه ستاره خلیج فارس با همت و توان مهندسان داخلی ساخته شد و به‌رغم آنکه برخی از دیدگاه‌های حاکم در وزارت نفت اعتقادی به پالایشگاه‌سازی در کشور نداشت و صرفاً بر این باور بود که ایران به عنوان یک کشور نفتی باید نفت خام صادر کند، امروز اشخاصی که اعتقادی به پالایشگاه‌سازی در کشور نداشتند با توسل به همین پالایشگاه‌ها توانستند تحریم‌های ظالمانه امریکا را پشت سر بگذارند و از مواهب ارزی صرفه‌جویی ناشی از واردات بنزین هزینه‌های دولت را پوشش دهند.

در همین رابطه معاون وزیر نفت گفت: اگر در تولید بنزین خودکفا نمی‌شدیم، روزی ۲۰‌میلیون دلار، ماهانه ۶۰۰‌میلیون دلار و در سال ۸‌میلیارد دلار ارز از کشور برای واردات بنزین خارج می‌شد، این در حالی است که در سال گذشته کل واردات کالا‌های اساسی ایران ۱۰‌میلیارد دلار بود.

علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال‌۹۶ مجموع تولید بنزین کشور ۵۹‌میلیون لیتر بود و در این سال، پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ۳‌میلیون لیتر بنزین در روز تولید می‌کرد.

وی افزود: در سال‌۹۸ متوسط تولید بنزین کشور به ۱۰۷‌میلیون لیتر در روز رسید که نیازمند ۱۲۰‌میلیون لیتر ظرفیت عملیاتی است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه «از سال ۹۶ تا ۹۸ که به این عملکرد رسیدیم شرایط تحریم حکمفرما بود و این جهش تولید با اتکا به نیرو‌های بومی پالایش و پخش و توان داخلی اتفاق افتاد»، گفت: ایران در سال‌۹۶ حدود ۱۷‌میلیون لیتر بنزین در روز واردات داشت و اگر اقدامی برای خودکفایی انجام نمی‌شد، در سال‌۹۸ واردات به ۴۰‌میلیون‌لیتر در روز می‌رسید.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران در سال ۹۷ از واردات بنزین بی‌نیاز شد و در شهریور سال‌۹۸ به عنوان صادرکننده بنزین به کشور‌های همسایه مطرح شدیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه «اکنون پالایش و پخش بزرگترین تولید کننده و صادرکننده بنزین خاورمیانه است و بنزین خود را به افغانستان، پاکستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و اقلیم کردستان عراق به طور مستقیم صادر می‌کند»، گفت: یکی از دلایلی که کمک کرد بتوانیم در این بازار‌ها حضور داشته باشیم این است که کالایی عرضه کردیم که رقبای ما قدرت رقابت نداشته باشند. اکنون از لحاظ کیفیت بنزینی که در کشور توزیع می‌شود و صادر می‌کنیم جزو بهترین بنزین‌هایی است که در منطقه تولید می‌شود.

وی افزود: ما عرضه‌ها را از طریق بورس انرژی انجام دادیم و اکنون در این زمینه بیش از ۱۲۰‌شرکت فعالیت می‌کنند، این در حالی است که اگر بستر بورس انرژی وجود نداشت، این تعداد شرکت فعالیت نمی‌کردند و این حجم از فروش در کشور‌های همسایه اتفاق نمی‌افتاد.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: زمانی که کالایی در بورس انرژی عرضه می‌شود، فرصت برابر تجار داخلی و تجار خارجی منطقه متوجه آن شده و به قیمت واقعی به فروش می‌رسد؛ همچنین فرصت‌های برابر ایجاد می‌شود و همین فرصت‌های برابر باعث رشد شرکت‌ها خواهد شد.

وی ادامه داد: همین رشد باعث رقابت شد تا با وجود شدیدترین تحریم‌ها به بزرگترین صادرکننده بنزین در منطقه تبدیل شویم. معتقدم اگر بستر بورس انرژی وجود نداشت به این حجم از فروش نمی‌رسیدیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه «هیچ کس باور نمی‌کرد ایران بتواند پالایشگاه ستاره خلیج فارس را با توان داخلی به تولید برساند تا آنجا که در تمام گزارش‌هایی که در دنیا مخابره می‌شد ایران را وارد کننده بنزین می‌دانستند»، گفت: ظرفیت اول این پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه در روز بود؛ این به معنای ظرفیت عملکردی ۳۲۰‌هزار بشکه‌ای بود، اما اکنون پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس روزانه ۴۲۰‌هزار بشکه خوراک دریافت می‌کند و ۴۸‌میلیون لیتر نیز بنزین تولیدی دارد که این نشان می‌دهد فاز‌۴ پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس عملاً با اقداماتی نرم‌افزاری و ۹۰‌میلیون یورو سرمایه‌گذاری در مدار تولید است.

وی ادامه داد: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ جهش قیمت ارز در کشور آغاز شد، در همان سال حتی قیمت ارز به ۱۹‌هزار تومان رسید و اگر ایران به خودکفایی در تولید بنزین نرسیده بود، باید روزانه ۴۰‌میلیون لیتر بنزین وارد می‌کرد که با در نظر گرفتن قیمت ۵۰ سنت برای هر لیتر بنزین، روزی ۲۰‌میلیون دلار، ماهانه ۶۰۰‌میلیون دلار و در سال ۸‌میلیارد دلار ارز از کشور برای واردات بنزین خارج می‌شد. این در حالی است که در آن سال‌ها کل واردات کالا‌های اساسی ایران ۱۰‌میلیارد دلار بود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه «اگر با همه محدودیت‌ها به تقاضا برای ارز در کشور، بنزین را نیز اضافه می‌کردیم قیمت ارز بسیار بالاتر می‌رفت»، گفت: تأثیر‌های جانبی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بیشتر از تأثیر مستقیم بود، زیرا جلوی تورم و افزایش بیشتر قیمت مسکن و خودرو را در کشور گرفت. اهمیت این پالایشگاه آنچنان زیاد است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ستاره خلیج فارس تیری بر قلب دشمن بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار