سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با بیان این مطلب به مهر گفت: در ماههای اول حضورم با توجه به سنجش ظرفیت و امکانات مراکز حوزه هنری استانها، آییننامهای را برای تولیدات مراکز استانی پیرامون فعالیتهای موسیقایی تدوین کردیم که یکی از مهمترین نکات مورد توجه آییننامه، موسیقی نواحی بود. ما بر این باوریم تولید آثار موسیقایی مرتبط با موسیقی اقوام ایران نباید معطوف به ستاد حوزه هنری در تهران شود بلکه مراکز استانی نیز میتوانند با در نظر گرفتن ظرفیتهای خود کارهای بزرگ و شاخصی را در این حوزه تولید کنند، اما باید به این نکته هم توجه کرد که این ظرفیت در استانها دربرگیرنده سقف محدودی است که نمیتوان به طور کامل روی اجرایی شدن آنچه مدنظر ماست حساب کرد، به عبارتی با بودجه محدود نمیتوان انتظار داشت یک مرکز استانی با وجود توانمندیهای کیفی که دارد، دست به تولید اثر بزرگ و شاخصی در حوزه موسیقی نواحی بزند.
میلاد عرفانپور در ادامه عنوان کرد: در این چارچوب منطقیترین شکل مدیریت ما در حوزه موسیقی نواحی مبتنی بر این نکته بود که ما باید انتظارات اجرایی خود را به نوعی تنظیم میکردیم که به جای تعریف پروژههای دور از انتظار و تقریباً ناممکن، یک مسیر مشخص را مبتنی بر ظرفیتهای بودجه و امکاناتمان تعیین کنیم. قطعاً هم بر این باوریم اقدامات بسیار ارزشمندی در دورههای پیشین مدیریت مرکز موسیقی حوزه هنری در زمینه موسیقی نواحی انجام گرفته که همه آنها دربرگیرنده گنجینهها و آثار پژوهشی ارزشمندی هستند که هر کدام میتوانند جزو بهترینهای این عرصه معرفی شوند.
آنچه اکنون برای ما میتواند تبدیل به یکی از اولویتهای اصلی مدیریت مرکز در بخش موسیقی نواحی باشد، استفاده از این ظرفیت ارزشمند برای تولیدات جدید در راستای اهداف حوزه هنری است، به گونهای که همین ریتمها و ملودیهای موسیقی اقوام ایران بتوانند در تولید سرود و آثاری که مورد نظر ماست، به عنوان محور موسیقایی آثار مورد استفاده قرار گیرند، حتی در تولید آثار پاپ هم میتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. ما بر این باوریم اگر موسیقی نواحی به عنوان یک گنجینه در کنج موزهها، نمایشگاهها و ویترینها قرار گیرند، اگر چه ارزشمندند ولی شاید کمکم فراموش شوند، پس میتوان با خروج از یک نگاه کتابخانهای و موزهای صرف، از زیباییها و ارزشمندیهای این موسیقی ناب استفاده کرد.