سرویس اقتصادی جوان آنلاین: حمیدرضا دهقانینیا در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به اینکه دستگاههایی از جمله گمرک، پلیس راهور، پلیس گذرنامه و دبیرخانه مناطق آزاد ویژه اقتصادی در ورود قانونی خودروهای خارجی نقش دارند، اظهار کرد: اگر همه ما وظایف خود را به درستی و به دقت انجام دهیم موضوعاتی مانند ورود خودروهای قاچاق، بسیار کمرنگ میشود. وی افزود: برای برخورد با قاچاق خودروها نباید سراغ قاچاقچی خُرد برویم بلکه باید اجازه دهیم کل جریان ورود، محقق شود تا بتوانیم کسی که تأمین کننده مالی و سفارش دهنده این قاچاق است، دستگیر کنیم. دهقانی نیا با اشاره به اینکه این موضوع اسناد دارد، گفت: در پرونده نگین خودرو همین اتفاق افتاد، ۴۲۴ خودرو موجود بود، اما بر اساس اسناد ۵۶هزار خودرو. این تعیین تکلیف شد برای کسی که سر شبکه بود نه کسی که کار نقل و انتقال این خودروها را انجام میداد.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این پرسش که این خودروهای قاچاق، چگونه پلاک میشوند، گفت: پلیس راهور باید در خصوص پلاک کردن خودروها دقت بیشتری کند و در برخی موارد هم ممکن است پلاک، جعلی باشد. دهقانینیا با اشاره به پلاکهای گذر موقت افزود: اشخاصی که با خودروهای گذر موقت، وارد کشور میشوند اگر خودرو را در داخل کشور بگذارند و خودشان خارج شوند، متوجه نمیشویم زیرا باید ارتباط بین همه دستگاهها و خودروهای وارداتی عبور موقت با پلیس راهور و گذرنامه در قالب سامانه جامع و یکپارچه و کارآمد برقرار باشد تا این اشخاص قابل رصد باشند، اما اکنون این سامانهها یکپارچه نیستند. وی از مردم خواست در خرید خودروهای خارجی به اسناد آنها دقت کنند زیرا ممکن است دستکاری شده باشد.
او با اشاره به اینکه اکثر مردم ما در کشور خرید ماشین میلیاردی را انجام نمیدهند، اظهار کرد: به خاطر عبور موقت چندین خودرو قاچاق داریم. بعضی از خودروهای قاچاق برای قطعه قطعه شدن وارد کشور میشوند. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ضابطان باید با قاچاقچیان اصلی و تأمین کنندگان مالی و سفارش دهندگان خودروی قاچاق برخورد کنند و صرف برخورد با قاچاقچی خرد کافی نیست.
وی با اشاره به اینکه قاچاق خودرو با بقیه قاچاقها تفاوت اساسی دارد، اضافه کرد: قاچاق خودرو، سفارش و مصرف کننده خاص دارد.