سرویس جامعه جوان آنلاین: سعید صالح، مدیر کل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزشوپرورش در واکنش به اینکه برخی مدارس غیردولتی حین سال تحصیلی هزینههایی بالغ بر ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان بابت پلتفرمهای آموزش از والدین دریافت میکنند، گفت: آموزش الکترونیکی مستلزم اخذ شهریه جدید نیست و هر جا موردی مشاهده شود باید به منطقه و استان اعلام کنند تا مورد پیگیری قرار بگیرد. وی درباره اصلیترین و مهمترین چالشهای مدارس غیردولتی در سالی که گذشت، گفت: یک بخش از مشکلات ما به شکل عمومی بوده که مربوط به همه واحدهای آموزشی و مدارس میشود؛ مانند عدمحضور دانشآموزان در مدارس و کلاسهای درس. تهیه امکانات و تجهیزات آموزش مجازی نیز یکی دیگر از مشکلات بود که برای مدارس غیردولتی مانند سایر مدارس دولتی وجود داشت. علاوه بر این معلمان باید در این وضعیت، شرایط خود را با آموزشهای غیرحضوری تطبیق میدادند که باعث شد وقت زیادی مانند سایر معلمان دولتی در حوزه آموزش بگذارند و کار آموزش به طور کلی برای همکاران ما در مدارس دولتی و غیردولتی سخت شد.
صالحی گفت: مدارس غیر دولتی به دلیل اینکه باید هزینههایشان را خودشان تأمین کنند، مجبور شدند سختافزارهای لازم را تهیه کنند و با توجه به شرایط تورمی و کمبود برخی اقلام مانند مودم، هزینههای مضاعفی بر مدارس غیردولتی تحمیل شد. در این میان خیلی از مدارس غیردولتی برنامههای متعددی در زمینههای فوق برنامهای داشتند که با توجه بهعدم حضور دانشآموزان در مدرسه دچار مشکل شدند.
مدیر کل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزشوپرورش گفت: تورم موجود در شرایط اقتصادی کشور، تهیه اقلام برای مدارس را دچار مشکل میکرد در حالی که شهریه مدارس هم ثابت بود.
صالح افزود: ما علاوه بر مدارس، مراکز آموزشی و پرورشی مانند مراکز آزاد کنکور زبان را داشتیم که با توجه به شرایط و دستور ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر ممنوعیت برگزاری کلاس حضوری، بخش زیادی از این مراکز مجبور شدند در ماههایی از سال آموزش حضوری نداشته باشند و با مشکلات جدی اقتصادی مواجه شوند. در حال حاضر برخی از این مراکز ما در شرایط نیمه تعطیل، نیمه ورشکستگی و حتی تمام ورشکستگی قرار دارند.
وی درباره آسیبهای وارد شده به مراکز پیش دبستانی در پی شیوع کرونا افزود: مراکز پیش دبستانی نیز از این حواشی بینصیب نماندند، زیرا آنها نیز دیگر نمیتوانستند آموزش به شکل حضوری داشته باشند. در عین حال ثبت نام پیش دبستانیها کاهش چشمگیری داشته و از حدود یک میلیون و ۷۰ هزار نفر به ۴۰۰ هزار نوآموز رسیدهاست. بسیاری از مراکز پیشدبستانی در سطح کشور با مشکلات جدی مواجهشده و تعدادی از آنها نیز تعطیل شدند.