سرویس فرهنگ و هنر جوان انلاین: «سریال گاندو» روایتگر برخی پروندههای امنیتی کشورمان است که فصل نخست آن در سال ۱۳۹۸ با محوریت پرونده جیسون رضاییان از شبکه ۳ سیما پخش شد. پخش فصل دوم این مجموعه تلویزیونی نیز همزمان با نوروز ۱۴۰۰ آغاز شد و روند داستان این فصل نیز روایتی از برخی اتفاقات موازی با ایام مذاکرات هستهای ایران ۱+۵ است که شامگاه جمعه قسمت سیزدهم این مجموعه به یکباره در میانه پخش متوقف شد و برخی رسانهها علت این توقف پخش را فشارهای گسترده بر صداوسیما اعلام کردند.
مجتبی امینی تهیه کننده سریال «گاندو» درباره چگونگی ادامه پخش این سریال میگوید: ما برای رسیدن به پخش نوروز به خاطر درخواستهای زیاد مردم و پاسخ دادن به نیاز مخاطب در شرایط سخت کرونایی و با تلاش یک گروه ۲۰۰ نفری سعی کردیم سریال را برای پخش در نوروز آماده کنیم که با پخش قسمت سیزدهم سریال موقتاً به اتمام خواهد رسید. امیدواریم در آیندهای نزدیک، ادامه سریال «گاندو» بدون هیچ گونه ملاحظهای روی آنتن برود.»
بررسیهای «جوان» و برخی اخبار غیررسمی حاکی از این است که برخلاف ادعای برخی کانالهای تلگرامی مبنی بر توقف پخش سریال به دلیل آماده نبودن قسمتهای بعدی آن، فصل دوم گاندو در قالب یک مجموعه ۳۰ قسمتی هدفگذاری شده که ۱۸ قسمت آن تا امروز تهیه، تدوین و آماده پخش شده و مابقی قسمتها در حال فیلمبرداری هستند. این بدان معنی است که از این ۱۸ قسمت تنها ۱۳ قسمت پخش شده و پنج قسمت آماده پخش وجود داشته که به دلایلی متوقف شده است. ظاهراً توقف پخش پنج قسمت از فصل دوم سریال که آماده است به دلیل فشارهایی است که به تلویزیون وارد شده است.
واکنشها به «گاندو»
پخش فصل دوم سریال گاندو باعث بروز واکنشهای متفاوتی در بین چهرههای سیاسی و فرهنگی کشورمان شده است. حسامالدین آشنا، مشاور رئیسجمهور به دنبال فشار گسترده بر صداوسیما جهت جلوگیری از پخش مجموعه تلویزیونی گاندو، خواستار شفافیت درباره علت توقف پخش این مجموعه تلویزیونی شد. آشنا در واکنش به طرح برخی مسائل مبنی بر فشارهای گسترده بر صداوسیما جهت جلوگیری از پخش مجموعه تلویزیونی گاندو در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «صریح باشید و بازی نکنید. بگویید چه کسی، از کجا و چه زمانی درباره سانسور یا ممانعت از پخش کدام بخش از کدام سریال بر چه قسمتی از صدا و سیما فشار آورده است. آیا صدا و سیما اساساً نقشی در تولید یا پخش این سریال داشته است؟»
در حالی که محمدجواد ظریف با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرام خود با عنوان «منو بشناس که من ایرانم» سعی کرده به این سریال واکنش نشان دهد، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی توئیتری با هشتگ «گاندو» نوشت: «متخصص فیلم و سینما نیستم، اما وقتی فریادهای توأم با تمسخر و توهین مقامات دولتی درباره دو فصل یک سریال تلویزیونی را میبینم، حس میکنم عصبانیتشان ناشی از ضعف سریال نیست بلکه نگران ساخت فصل سوم هستند، در زمانی که ایشان قدرت فشار برای سانسور ندارند.»
عباس صالحی، وزیر ارشاد دولت روحانی هم در واکنش به محتوا و قصه سریال گاندو ۲ توئیت کرد: «کارنامه کشور در رسانه رسمی در قالب خبر، گزارش، مصاحبه، فیلم مستند و سریالهای سریالی چنین است: مسئولان چپاولگر اموال عمومی و جاسوس خارجی هستند. آیا با این سطح از تبلیغات منفی در تدارک مشارکت حداکثری هستند؟»
محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما در واکنش به توئیت وزیر ارشاد در صفحه شخصیاش نوشت: «آیا سریال ارزشی مانند گاندو ۲ که ۹۹ درصد آن نمایش اقتدار و تأمین امنیت کشور است و یک درصد آن هم تلنگری برای موضوع واقعی نفوذ ایجاد بدبینی به نظام میکند یا سریالی که هم اکنون با مجوز وزارتخانه شما تولید شده و در حال پخش است؟»
واکنش ظریف و پاسخ تهیهکننده «گاندو»
شاید یکی از مهمترین واکنشها به سریال گاندو ۲ اظهارات ظریف در جریان گفتوگوی زنده اینترنتی بود که شامگاه چهارشنبه در کلاب هاوس صورت گرفت. وی در لابهلای توضیحاتی که پیرامون قرارداد ۲۵ ساله راهبردی بین ایران و چین میداد به سریال گاندو ۲ گریزی زده و میگوید: «معتقدم تلویزیون با پخش گاندو به بیاعتمادی دامن زده است. این سریال از اول تا آخر دروغ است.»
مجتبی امینی، تهیهکننده سریال گاندو در واکنش به اظهارات ظریف طی توئیتی نوشت: سریال گاندو «دروغ» نبوده و نیست. «گاندو» صدای در گلو مانده مردم است؛ نمایش «خیانت» و «فریبکاری» امریکا و انگلیس است. دروغ، تضمین امضای جان کری بود. دروغ، وعدههای امریکا و انگلیس برای برداشته شدن همه تحریمها بود. دروغ، وعده رونق اقتصادی است که نتیجه آن کوچک شدن سفره مردم بوده است. «گاندو» بر اساس اسناد واقعی ساخته شده... اسناد و مدارکی که پشتوانه پژوهشی نگارش فیلمنامه بوده را در فیلم مستندی در اختیار مردم قرار خواهیم داد.»
ارزشهای دراماتیک «گاندو»
محمدتقی فهیم، منتقد سینما در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: «گاندو را از کمر شکستند تا ناامیدی فرهنگی بیافرینند. هیچ اتفاق و رخدادی برای ما منتقدان دردناکتر از سانسورهای دولتی سلیقهای نیست. سالهاست درباره ساخت و نمایش فیلمهای امریکایی که میزنند به قلب سنا و رئیسجمهورها را به صلابه میکشند، تعریف و تمجید کردهایم تا شاید خودمان برسیم به نقطهای که در نقد درون ساختار سیاسی ارتقا یابیم. حالا گاندو به عنوان مدلی از نمایش که درون سیستم به پاکسازی میپردازد، امیدواریهایی را برای افزایش اعتماد به نفس برنامهسازان و سینماییها پیش رو قرار داده است؛ سریالی که در راستای تقویت اعتماد عمومی خوش درخشید و بالاخره جسارت و شهامت در ورود به زوایای تاریک گعده نفوذیها، قدرت آقازادهها، وادادهها و رویزیونیستها به نمایش گذاشت. گاندو در عین اهمیت در حوزه سیاست، ریاست و وطنفروشی، ارزشهای دراماتیک عامهپسندی هم داشت و این میتوانست فرصتی برای جلب تودهها و خواص مردد در مشارکتها باشد.»
درخواستهای غیرممکن
طرح برخی شبهات مبنی بر دروغ بودن اتفاقات این سریال در فصل گذشته که به پرونده جیسون رضاییان و نحوه جاسوسی و تبادل وی در قبال دریافت یکمیلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از داراییهای بلوکهشده کشورمان توسط امریکا پرداخته بود نیز مطرح شد تا جایی که دستاندرکاران این سریال از انتشار فیلم مستندی درباره فعالیتها، دستگیری و مبادله این جاسوس امریکایی خبر دادند که به دلیل دریافت نشدن مجوز صورت نگرفت. حالا مجدداً همان شبهات در مورد فصل دوم این سریال مطرح میشود و گفته میشود برای راستیآزمایی اسناد آن منتشر شود؛ اتفاقی که به دلیل وجود طبقهبندی امنیتی این گونه اسناد اساساً قابلیت تحقق ندارد.