سرویس اقتصادی جوان آنلاین: این روزها شاهد انتشار اخبار گوناگون در مورد تلاش خودروسازان برای افزایش تیراژ هستیم، با توجه به اینکه خودروسازان چالشهایی، چون نیروی انسانی مازاد، بدهیهای مالی، ساختار مالی غیربهرهور و تولید غیرکیفی دارند، بهتر است در ابتدا مشکلات مربوط به ساختار نیروی انسانی، مالی، تولیدی و تجاری خود را برطرف کنند و سپس روی تیراژ تولید مانور دهند. انحصار بیش از ۹۰ درصدی خودروسازان داخلی بر بازار موجب شده است اصلاحات در این صنعت بهطور کل به فراموشی سپرده شود و با وجود اینکه تولید خودرو به افزایش زیان انباشته خودروسازان میانجامد، اما آنها همچنان تصور میکنند با افزایش تیراژ میتوانند مشکلات خود را حل و فصل کنند.
بهطور نمونه مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو از افزایش تولید در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر میدهد و میگوید: تا روز دوشنبه هفته جاری، ۲۶ هزار دستگاه خودرو تولید شده است. در همین بازه زمانی ۳۷ هزار دستگاه خودرو به دست مشتریان رسیده که نسبت به فروردین سال گذشته ۴۷۴ درصد رشد داشته است.
فرشاد مقیمی با بیان اینکه در فروردین امسال با همت تولیدکنندگان در ایرانخودرو و شرکتهای تأمینکننده، بیش از ۲۶ هزار دستگاه خودرو تولید شده است، اظهار کرد: تیراژ تولید به تعداد ۱۳ هزار و ۴۴۱ دستگاه خودرو، از فروردین سال گذشته بیشتر بوده است. وی با اشاره به هدفگذاری تولید ۶۳۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری تصریح کرد: در روز پایانی فروردینماه، تعهدات معوق ایرانخودرو به حدود ۱۱ هزار دستگاه رسیده که این عدد در پایان فروردین سال گذشته ۱۰۶ هزار دستگاه بوده است