سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: رژین هاچوندو رئیس این نهاد عمومی تحقیقاتی در یک بیانیه مطبوعاتی عنوان کرد: «با وجود اطمینان بخشی به پویایی و رونق بازار برای بخش کتاب در زمان شیوع کرونا به اشکال مختلف، ما شاهد کاهش کلی تعداد خوانندگان کتاب هستیم.» در این راستا به طور کلی (CNL) آزمایشگاه برتر علوم و فناوری هستهای کانادا هم از کاهش میزان مطالعه که قطعاً مرتبط با محدودیتهای ناشی از بحران سلامتی است ابراز تأسف میکند. تحقیق درباره میزان مطالعه هر دو سال یک بار انجام میشود و نتایج آن هم به طور سنتی قبل از افتتاحیه نمایشگاه «کتاب پاریس» منتشر میگردد تا رویکرد کلی از مطالعه در فرانسه به دست آید. اما این رویداد به دلیل اپیدمی ویروس کووید - ۱۹ برای دومین سال متوالی لغو شد. طبق نظرسنجی انجام شده در ژانویه از هزار فرد ۱۵ ساله و بالاتر مردم فرانسه، ۸۶ درصد حداقل یک کتاب را در سال ۲۰۲۰ خواندهاند؛ یعنی ۸ امتیاز کمتر از ۲۰۱۸. عمدتاً آنها کتابهای گزارشگری و خبری بیشتری را مطالعه کردهاند (مقاله، زندگینامه و...)، اما در مقابل گرایش خیلی کمتری به رمان (۷- امتیاز) و کتاب عملی (۷- امتیاز) داشتند، طبق آمار مرکز ملی کتاب گرایش به اخبار شاید به این دلیل باشد که آنها میخواستند جهان را بهتر بشناسند و رمزگشایی کنند. با توجه به شیوع ویروس کووید - ۱۹ و گسترش فعالیتهای مجازی و اینترنتی، اما در فرانسه ۸۳ درصد از پاسخ دهندگان اعلام کردند حداقل یک کتاب چاپی و کاغذی خواندهاند از این تعداد تنها حدود یک چهارم آنها کتاب دیجیتال را مطالعه کردهاند. یعنی فقط ۳ درصد از پاسخ دهندگان منحصراً کتاب دیجیتالی میخوانند. این تحقیق نشان داد فرانسویها تمایل کمی به کتابهای دیجیتالی دارند هرچند اغلب اعلام میکنند میخواهند بیشتر کتاب بخوانند اما ۵۱ درصد کمبود وقت را مانع مطالعه دانسته و ۳۷ درصد هم سایر فعالیتهای اوقات فراغت را در اولویت خود عنوان کردهاند که فرصت مطالعه را به آنها نمیدهد. آنچه مسئولان فرهنگی فرانسه را نگران کرده آن است که سطح تحصیلات فرانسویها ۲۰ سال است که به طور مداوم روند کاهشی دارد و فرانسه در ردهبندی بینالمللی PISA رتبه ۲۶ را کسب کرده که شرم آور است و در محل کار بسیاری بدون دیپلم و بدون تسلط کامل بر زبان فرانسه فعالیت دارند! این روزها تصویر جای نوشته را گرفته و عوام فریبی در رسانههای سمعی و بصری حکمرانی میکند... تنبلی موذی نسلهای جدید را تسخیر کرده است. بنابراین باید هرچه زودتر کنار هم جمع شویم و کاری کنیم! چراکه بدون کار خوب، مدارس بدون نتیجه خواهد بود.
رژین هاچوندو در ادامه خاطرنشان کرد: «اگر فرانسویها یک روز اضافی در هفته را اختصاص به اوقات فراغت خود و تفریح بدهند بعد از بیرون رفتن با دوستان و گشت وگذار، مطالعه را در جایگاه دوم فعالیتهای فراغت قرار میدهند و این گرایش کم به مطالعه جای نگرانی دارد.»