کد خبر: 1046443
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۲
در حالی که قیمت خودرو با توجه به ریزش قیمت ارز و همچنین رکود در بازار در حال کاهش است، شورای رقابت مجوز افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا را در سال جاری صادر کرد. لازم به توضیح است که هزینه بالای قیمت تمام‌شده تولید خودروی داخلی به ساختار معیوب تولید، مالی، نیروی انسانی و سهامداری و مدیریت باز می‌گردد، از این رو هر چقدر هم مجوز افزایش نرخ برای خودروی تولید داخل صادر شود، مشکل خوروسازان حل نخواهد شد.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: نرخ خودرو در بازار داخلی در حال ریزش است. کارشناسان بخشی از این رویداد را به رکود بازار و کاهش نرخ ارز نسبت می‌دهند، با این حال دقیقاً زمانی که انتظار‌ها برای کاهش هر چه بیشتر نرخ خودرو تشدید شده‌است، شورای رقابت مجوز افزایش نرخ در این حوزه را برای سال ۱۴۰۰ صادر می‌کند.

براساس تصمیم شورای رقابت، تمام کسانی که تا پایان سال ۹۹ برای خرید خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، پیش‌پرداخت داشته‌اند و مشمول دریافت سود نیستند و افزایش قیمت به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

علاوه بر این، براساس تورم‌بخشی یک ساله اعلام‌شده توسط بانک مرکزی و پس از کسب تورم‌های اعمال‌شده قبلی در سه ماهه اول و دوم سال ۹۹ و پس از اعمال متغیر‌های کیفیت و بهره‌وری نهایتاً برای شرکت ایران‌خودرو به طور متوسط ۲/ ۸ درصد و برای شرکت سایپا به طور متوسط ۹/ ۸ درصد افزایش قیمت تعیین شد.

بر همین اساس قیمت‌های فوق برای تمامی خودرو‌های مشمول دستورالعمل قیمتگذاری شورا، تا پایان شهریور ۱۴۰۰ اعمال و اجرا می‌شود.

در شرایطی که ساختار مالی، سهامداری، تکنولوژی و نیروی انسانی و مدیریتی خودرو‌سازان مشکلات بنیادی دارد، مدتی است که خودروسازان در جاده گرانی تخته گاز می‌روند و به دلیل آنکه در ترکیب سهامداری آن‌ها دولت و صندوق‌های بازنشستگی حضور دارند، مانعی هم برای توقف خودروسازان در جاده گرانی گویا وجود ندارد. در این میان تا زمانی که اموال و دارایی‌های مازاد خودروسازان به فروش نرسد و از محل فروش این دارایی‌ها، بدهی‌های خودرو‌سازان با سیستم بانکی تسویه نشود و سهامداری و سهام‌بازی ضربدری شرکت اصلی با صد‌ها شرکت تابعه و فرعی در این حوزه به پایان نرسد، افزایش نرخ خودرو باید ممنوع اعلام شود، زیرا هم اکنون به‌رغم آنکه نرخ خودروی داخلی بیش از صددرصد افزایش یافته‌است، اما برخی از خودرو‌سازان هنوز در زیان به سر می‌برند و اگر صد‌ها درصد دیگر هم نرخ خودرو گران شود، خودروسازان از زیان خارج نخواهند شد.

ساماندهی صنعت خودرو از این جهت مهم است که بازار خودرو یک بازار است و رشد نرخ‌ها در این بازار، سایر بازار‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و تورم انتظاری در جامعه را جهش می‌دهد و فشار تأمین مالی این صنعت را به بخش‌هایی، چون بانک و بورس تحمیل می‌کند، در صورتی که بهتر است به جای تأمین مالی صنعتی که شرکت‌هایش دارای انواع و اقسام دارایی مازاد هستند و به نظر می‌رسد خیال فروش این دارایی‌ها را ندارند، از صنعت غذایی و کشاورزی و حمل نقل عمومی ریلی حمایت شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار