کد خبر: 1047726
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷

رپورتاژ آگهی/ با توجه به مطالعات انجام شده سیستم تهویه مطبوع در خودرو برای خنک و راحت نگه داشتن شما در شرایط گرم و مرطوب طراحی شده است، برخی از اجزای اساسی تهویه مطبوع خودرو شامل مبرد، کمپرسور، کندانسور، خشک کن گیرنده، شیر انبساط یا لوله روزنه، اواپراتور، خطوط، باتری و بسیاری از اجزای مشابه HVAC مورد استفاده در سیستم گرمایشی است.

عملکرد سیستم تهویه مطبوع در خودرو

سیستم گرمایشی در وسیله نقلیه شما به گونه­ای طراحی شده است که در هنگام سرد بودن دمای هوا، شما را گرم، راحت و ایمن نگه دارد، برخی از اجزای اساسی سیستم گرمایشی خودرو شما شامل هسته بخاری، موتور و فن دمنده، شیلنگ­های بخاری، شیر کنترل بخاری، صفحه کنترلHVAC بخاری، تهویه روی صفحه داشبورد شما و هوای کابین است.

وظایف سیستم تهویه مطبوع خودرو

سیستم خنک کننده موتور در خودرو ارتباط مستقیمی با عملکرد سیستم گرمایشی دارد، موتور احتراق داخلی هنگام کار به دلیل اصطکاک و احتراق، گرما تولید می­کند؛ مقدار زیادی از این گرما از طریق سیستم اگزوز دفع می­شود، اما گرمای باقی­مانده اتلاف می­شود؛ این سیستم هنگامی تنظیم می­شود که مخلوطی از آب و ضد یخ که به عنوان مایع خنک کننده نیز شناخته می­شود، از طریق بلوک موتور و رادیاتور جریان پیدا کند.

پمپ آب این گردش را ایجاد می­کند؛ این فرآیند رادیاتور را قادر می­سازد تا گرمای موتور را به اتمسفر بدهد و در نتیجه موتور را خنک کند، در عین حال مقداری از این گرما در کابین خودرو تقسیم می­شود تا گرما را برای سرنشینان فراهم کند، مایع خنک کننده گرم از طریق شیلنگ­های بخاری به داخل کابین هدایت می­شود و سپس وارد هسته بخاری می­شود که نسخه کوچکتر رادیاتور است.

هسته بخاری در سیستم تهویه مطبوع خودرو

یک هسته بخاری در داشبورد خودرو واقع شده است و شامل لوله­ های آلومینیومی یا برنجی با پره­هایی است که برای افزایش سطح کاربری استفاده می­شود، هسته بخاری ورودی و خروجی داشته و مایع خنک کننده داغ که از هسته بخاری عبور می­کند که قبل از بازگشت به مدار خنک کننده موتور گرما می­دهد.

فن دمنده برای سیستم تهویه خودرو هوا را از طریق هسته بخاری وادار می­کند تا گرما را از مایع خنک کننده به هوای کابین منتقل کند، گرما از طریق منافذ در نقاط مختلف از جمله منطقه تخته کف، منطقه فاصله مرکزی و شیشه جلو به داخل خودرو هدایت می­شود، برخی از وسایل نقلیه بزرگتر دارای یک هسته بخاری دوم در عقب خودرو هستند تا راحتی سرنشینان عقب را فراهم کند.

وظایف سیستم تهویه مطبوع خودرو

پس از گرم شدن موتور دمای مایع خنک کننده توسط ترموستات تنظیم می­شود. سپس درجه حرارت هوای دریچه بخاری با استفاده از یک شیر محدود کننده میزان خنک کننده داغی که از هسته بخاری عبور می­کند، کنترل می­شود.

روش دیگر مسدود کردن هسته بخاری با یک قسمت جهت دهنده درب یا هدایت تمام هوای ورودی اطراف هسته بخاری به طور کامل است؛ درب­ها معمولاً با استفاده از کابل یا محرک­های الکترونیکی کار می­کنند و در برخی از وسایل نقلیه از ترکیب این سیستم­ها استفاده میشود.

خنک سازی اتومبیل چطور اتفاق می­افتد؟

گاز مبرد وارد کمپرسور تهویه مطبوع خودرو می­شود و با فشار بالاتر فشرده می­شود، در نتیجه درجه حرارت بیشتری ایجاد می­شود و گاز مبرد گرم و فشرده اکنون در دما و فشاری است که می­توان آن را متراکم کرد و از طریق کندانسور هدایت کرد؛ این سیستم معمولاً در جلوی رادیاتور خودرو نصب می­شود و همچنین در اینجا مبرد با عبور هوا از طریق سیم پیچ­های کندانسور خنک می­شود و به صورت مایع تغلیظ می­شود.

مبرد مایع متراکم و تحت فشار از طریق یک دریچه انبساط حرارتی هدایت می­شود و در آن­جا تحت فشار ناگهانی کاهش می­یابد، این کاهش فشار منجر به تبخیر فلش مبرد مایع می­شود که دمای آن را کاهش می­دهد؛ سپس مخلوط مایع و گاز مبرد سرد از طریق سیم پیچ اواپراتور درون داشبورد در نزدیکی هسته بخاری هدایت می­شود، فن دمنده هوا را از طریق اواپراتور حرکت می­دهد.

این فرایند باعث می­شود که قسمت مایع باقی­مانده مخلوط مبرد سرد تبخیر شده و به گاز تبدیل شود که در نهایت باعث کاهش بیشتر دما می­شود، این هوای خنک به داخل کابین خودرو منتقل می­شود و برای تکمیل چرخه تبرید، گاز مبرد دوباره به داخل کمپرسور هدایت می­شود، جایی که روند کار از ابتدا شروع می­شود.

کنترل سیستم تهویه مطبوع در خودرو

برخی از وسایل نقلیه دارای یک دکمه چرخشی ساده و اهرمی بر روی داشبورد هستند که به راننده امکان کنترل مستقیم دما و موقعیت جریان هوا را می­دهد، سیستم­های پیشرفته­ تر از الکترونیک و کنترل­های صفحه لمسی یا دیجیتال استفاده می­کنند؛ اما برخی وسایل نقلیه دارای مناطق دوگانه آب و هوایی هستند که به راننده و مسافر این امکان را می­دهند تا از کنترل­های جداگانه برای ایجاد راحتی بیشتر استفاده کنند.

وظایف سیستم تهویه مطبوع خودرو

موتور و فن دمنده را می­توان با سرعت­های مختلف آماده به کار کرد تا با کنترل سرعت جریان ورود هوا به داخل کابین، آب و هوا را در خودرو بهتر کنترل کرد، اکثر وسایل نقلیه مدرن به فیلتر هوای کابین مجهز هستند؛ تمام هوای منتقل شده توسط موتور دمنده و فن باید از این فیلتر عبور کند.

فیلتر هوای کابین هوایی را که به سیستم­های گرمایشی و تهویه مطبوع خودرو وارد می­شود تمیز می­کند و گرد و غبار، دود، خاک و سایر مواد منتقل شده در هوا را که می­تواند ناخوشایند باشد می­گیرد، این فیلتر در صورت داشتن آلرژی یا سایر مشکلات تنفسی بسیار مفید است؛ برای آشنایی بهتر با عملکرد این سیستم ها میتوانید از وبسایت شرکت آسا تهویه استفاده کنید.

نکات مهم در رابطه با سیستم تهویه مطبوع خودرو

در صورت بروز هر یک از شرایط زیر بررسی سیستم­های گرمایشی و تهویه مطبوع خودرو مهم است:

شیشه جلو اتومبیل در حالت یخ زدایی دچار مشکل باشد

صداهای غیرمعمول در حین کار فن

عملکرد نامناسب فن خروجی و کنترل­های حالت تهویه

در صورت بروز این مشکلات از یک تکنسین معتبر کمک بگیرید، حداقل یک بار در سال وضعیت بخاری و سیستم های تهویه مطبوع خودرو خود را چک کند، فیلتر هوای کابین وسیله نقلیه خود را در فاصله زمانی توصیه شده از طرف سازنده تعویض کنید، بخاری و سیستم­های تهویه مطبوع خودرو که بخوبی نگهداری می­شوند به شما این امکان را می­دهند بدون در نظر گرفتن دمای خارج، در یک وسیله نقلیه راحت رانندگی کنید.

تفاوت سیستم تهویه مطبوع و اتوماتیک

استفاده از صفحه کنترل HVAC، فن دمنده، درها، شیرها، کانال­ها و سایر اجزای اصلی سیستم­های بخاری و تهویه مطبوع خودرو پر فایده خواهد بود،  تقریباً خودرویی با این مشخصات به هر ترکیبی از تنظیمات درجه حرارت هوا، سرعت فن و گزینه­های تحویل مجهز است، این امکانات یک تجربه عالی از کنترل آب و هوا کاملاً سفارشی را هنگام رانندگی با وسیله نقلیه شخصی فراهم می­کند. 

باتوجه به اطلاعات ارائه شده هم اکنون تفاوت کامل سیستم های تهویه مطبوع و اتوماتیک (خودرو) را میدانید، جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید به وبسایت هایی که در این زمینه در حال تولید محتوای حرفه ای هستند مراجعه کرده و اطلاعات خود را بالا ببرید و یا برای دریافت مشاوره با شماره  02188503998 تماس بگیرید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار