کد خبر: 1049426
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹
به تازگی عضو شورای اسلامی شهر تهران نسبت به افزایش بیش از حد مجاز کرایه اسنپ و تپسی انتقاد کرده‌است. این در حالی است که رئیس هیئت‌مد‌یره اتحاد‌یه کسب وکار‌های مجازی به خبرنگار «جوان» گفته که مراجعات رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیشتر شده و آن‌ها از ارزان بودن کرایه‌ها شکایت می‌کنند. رضا الفت نسب با انتقاد از شورای شهری‌ها اظهار داشت: «از سال ۹۹ تا امروز منتظر ابلاغ قیمت‌های مصوب تاکسی‌های بی‌سیم از سوی شورای شهر هستیم تا براساس آن قیمت‌ها را برای کاربران تاکسی‌های اینترنتی نمایش دهیم.»
مهسا گربندي

سرویس جامعه جوان آنلاین: به تازگي عضو شوراي اسلامي شهر تهران نسبت به افزايش بيش از حد مجاز كرايه اسنپ و تپسي انتقاد كرده‌است. اين در حالي است كه رئيس هيئت‌مد‌يره اتحاد‌يه كسب وكار‌هاي مجازي به خبرنگار «جوان» گفته كه مراجعات رانندگان تاكسي‌هاي اينترنتي بيشتر شده و آنها از ارزان بودن كرايه‌ها شكايت مي‌كنند. رضا الفت نسب با انتقاد از شوراي شهري‌ها اظهار داشت:‌«از سال 99 تا امروز منتظر ابلاغ قيمت‌هاي مصوب تاكسي‌هاي بي‌سيم از سوي شوراي شهر هستيم تا براساس آن قيمت‌ها را براي كاربران تاكسي‌هاي اينترنتي نمايش دهيم.»

حجت نظري در دويست و نود و هفتمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران در تذكري گفت:‌«افزايش كرايه ناوگان اينترنتي حمل و نقل مسافر در شهر تهران، عمدتاً از سوي دو شركت اسنپ و تپسي انجام مي‌شود. برابر قانون شهرداري‌ها، تصويب نرخ كرايه نقليه در شهر بر عهده شوراي شهر تهران است. از طرفي ديگر اتحاديه كسب و كارهاي مجازي هم در اين خصوص مدعي قيمتگذاري براي تاكسي‌هاي اينترنتي است و وظيفه نظارت بر آن را برعهده دارد.»

افزايش بيش از حدمجاز كرايه‌تاكسي‌هاي آنلاين
وي افزود: «در توافقنامه‌اي كه ميان شهرداري و شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات حمل و نقل اينترنتي به امضا رسيد، اين شركت‌ها موظف شدند كه چنانچه رقم كرايه‌شان از نرخ مصوب تاكسي‌هاي تلفني شهر بالاتر بود، آن را به اطلاع مسافر برسانند. حالا در روزهاي اخير شاهد افزايش چشمگير كرايه تاكسي‌هاي اينترنتي در شهر تهران بوده‌ايم و اين در حالي است كه مصوبه شوراي شهر تهران، براي افزايش نرخ كرايه‌هاي حمل و نقل عمومي تنها ۳۵ درصد بوده و معلوم نيست بر چه اساسي اين شركت‌ها كرايه‌هاي خود را در برخي مسيرها حتي تا بيش از ۵۰ درصد افزايش داده‌اند.»
وي ادامه داد:‌«به سازمان تاكسيراني شهرداري تهران و همچنين اتحاديه كسب و كارهاي مجازي تذكر مي‌دهم كه بر روند قيمتگذاري و محاسبه كرايه تاكسي‌هاي اينترنتي توجه و نظارت كامل داشته‌باشند و اگر افزايش قيمتي بيش از حد مجاز اعمال شده، حتماً نسبت به برخورد با تخلفات و بازگشت دريافتي مازاد به مسافران اقدام شود.»
نظري تأكيد كرد:‌«قاطبه اعضاي دوره پنجم شوراي شهر تهران با افزايش هزينه‌هاي زندگي در شهر موافق نبوده و در شرايط فعلي، تمام تلاش ما كاهش فشارهاي اقتصادي وارده به مردم است. در مورد تاكسي‌هاي اينترنتي نيز لازم است به جاي افزايش اينچنيني كرايه خودروها، نسبت به حمايت از رانندگان اقدام شود؛ چراكه افزايش قيمت‌ها در نهايت منجر به كاهش تعداد مسافران شده و در انتها سود چنداني براي رانندگان نيز درپي نخواهد داشت.»

انتقاد مسافران در فضاي مجازي
اظهارات عضو شوراي شهر در حالي مطرح مي‌شود كه برخي از مسافران تاكسي‌هاي اينترنتي نيز نسبت به افزايش قيمت تاكسي‌هاي اينترنتي انتقاد مي‌كنند. يكي از كاربران فضاي مجازي به نام مهسا نصراللهي كه براي رفت و آمد در محل كار از اسنپ استفاده مي‌كند، نوشته است:‌«كرايه‌ اسنپ يه جوري گرون شده كه واقعاً ديگه به صرفه نيست برم سر كار، كرايه رفت ۲۵تومن كرايه برگشت ۴۰تومن.» فاطمه محبي نيز با انتقاد از افزايش قيمت تاكسي‌هاي اينترنتي‌ توئيت زد:‌«اسنپ و تپسي كرايه‌ها رو حسابي بردن بالا، بعد تو اين گرماي العطش، كولرم نميزنن! دو تا سفر رفتم امروز ۱۰۰ تومن آب خورد، اونقدرم گرما كشيدم كه الان افقي‌ام.» كاربر ديگري نيز از افزايش قيمت‌هاي بي‌حد و اندازه تاكسي‌هاي آنلاين در صفحه شخصي خود در توئيتر نوشت:‌«يعني يه نمِ بارون كه ميزنه اسنپ و تپسي، قشنگ كرايه‌ها رو دوبرابر حساب ميكنه!»
پيمان يزداني نيز در همين رابطه توئيت زد:‌«مشاهداتم در اين چند روز نشون ميده كرايه تپسي حدوداً افزايش ۵۰ درصدي داشته‌است. اسنپ ندارم ولي توييت‌ها نشون ميده انگار اين تصميم، هماهنگ‌شده از طرف دو شركت بزرگ تاكسي اينترنتي كشور اجرا شده.»

پاسخ «اسنپ» و «تپسي» به گراني كرايه‌ها
خبرنگار «جوان» موضوع انتقاد افزايش قيمت كرايه‌تاكسي‌هاي آنلاين را از اسنپ و تپسي پيگير شد. در همين رابطه فريد شهابي، مدير تجاري اسنپ به خبرنگار ما گفت:‌«قيمتگذاري در تاكسي‌هاي اينترنتي مانند سرويس‌هاي سنتي حمل‌ونقل ثابت نيست. سيستم قيمتگذاري ما پوياست و قيمت‌ها بر اساس متغيرهايي همچون مدت زمان سفر، مسافت سفر و ميزان عرضه و تقاضا محاسبه مي‌شود. ابتداي سال جديد به دليل تعطيلات سال نو و بلافاصله پس از آن به دليل شروع ماه رمضان، شاهد كاهش درخواست سفر بوديم كه منجر به كاهش مقطعي قيمت سفر به نسبت ماه‌هاي آخر سال 99 شد. با پايان ماه رمضان و محدوديت‌هاي كرونا و همچنين برگزاري امتحانات مدارس به‌صورت حضوري، ميزان درخواست سفرهاي اسنپي افزايش پيدا كرده و قيمت‌ها مجدد به نرخ اسفندماه سال گذشته بازگشته‌است.‌» شهابي در ادامه درباره مصوبه شهرداري براي تعيين سقف قيمت تاكسي‌هاي اينترنتي اظهار داشت:‌«با رايزني با شهرداري به مدلي براي فراهم كردن زيرساخت فني لازم در خصوص اطلاع‌رساني درباره قيمت به شهروندان رسيده‌ايم كه به‌زودي عملياتي خواهد شد.»
رضا د‌هكي، مد‌ير روابط عمومي تپسي نيز در اين‌باره به خبرنگار «جوان» گفت: «طبق دستورالعمل اتحاديه كسب‌وكارهاي مجازي، تاكسي‌هاي اينترنتي موظف هستند چنانچه رقم كرايه‌شان از نرخ مصوب تاكسي‌هاي تلفني در شهر بالاتر بود، به مسافر اعلام كنند كه تپسي اين اقدام را حتي فراتر از دستورالعمل انجام مي‌دهد. در تاكسي‌هاي اينترنتي، الگوريتم قيمتگذاري پويا و متغير بوده و بر مبناي معيارهاي متعددي محاسبه مي‌شود. از مهم‌ترين معيارهاي قيمتگذاري مي‌توان به فاكتورهايي مثل قيمت پايه، مسافت، مدت سفر كه مسائلي مثل شرايط آب و هوايي و ميزان ترافيك بر آن مؤثرند و نسبت ميان تعداد درخواست‌هاي مسافران و تعداد سفيران فعال اشاره كرد.» دهكي ادامه مي‌دهد:‌«همانطور كه در شرايطي همچون افزايش درخواست سفر نسبت به تعداد سفيران يا ترافيك، قيمت‌ها افزايش پيدا مي‌كند، زماني كه تعداد درخواست‌هاي سفر نسبت به سفيران فعال كمتر است يا ترافيك وجود ندارد، قيمت‌ها كاهش پيدا مي‌كند.»

انتظار براي ابلاغ قيمت‌هاي مصوب
در همين رابطه رضا الفت‌نسب، رئيس هيئت مد‌يره اتحاد‌يه كسب وكار‌هاي مجازي با بيان اينكه زيرساخت نمايش قيمت‌هاي مصوب و تفاوت آن با هزينه تعيين‌شد‌ه سفر‌هاي تاكسي‌هاي اينترنتي فراهم است، به خبرنگار «جوان» مي‌گويد:‌«از سال 99 تا امروز منتظر ابلاغ قيمت‌هاي مصوب تاكسي‌هاي بي‌سيم هستيم تا براساس آن ثبت قيمت‌ها براي كاربران تاكسي‌هاي اينترنتي را د‌ر د‌ستور كار قرار د‌هيم، اما متأسفانه اين قيمت‌ها از سوي شوراي شهر تهران به دست ما نرسيده‌است.» او با بيان اينكه همه چيز در سال جاري گران شده و نه فقط كرايه‌تاكسي‌هاي آنلاين، ادامه مي‌دهد:‌«هرچند مسافران از افزايش قيمت‌ها گلايه مي‌كنند،‌اما مشكل اصلي اينجاست كه وضعيت اقتصادي در كشور بغرنج است و تمامي هزينه‌ها بالا رفته‌است. راننده تاكسي‌هاي اينترنتي نيز كه اين كار جز شغل دوم و سومشان است در شرايط سخت مالي قرار دارند و براي گلايه از نرخ پايين كرايه‌ها به ما مراجعه مي‌كنند.»
الفت‌نسب اظهار مي‌دارد:‌«اسنپ و تپسي مانند ساير كسب و كارها در تلاشند كه كاربران بيشتري جذب كنند و به طور حتم تعيين قيمت‌هاي مناسب باعث ماند‌گاري آنها خواهد شد. آنها به خوبي مي‌د‌انند كه اگر قيمت‌هاي خود را زياد افزايش د‌هند،‌مشتريشان را از د‌ست خواهند د‌اد و كسب و كار آنها مختل مي‌شود، اما در شرايطي مانند ترافيك، افزايش تقاضاي سفر و شرايط جوي نامناسب، ناچارند كه براي ترغيب رانند‌ه به انجام سفر، قيمت‌ها را بالا ببرند تا رانند‌گان را د‌ر كسب و كار خود حفظ كنند.»
از يك سو مسافران «اسنپ» و «تپسي» از افزايش قيمت‌ها گلايه مي‌كنند و از سوي ديگر رانندگان از ارزان بودن اين كرايه‌ها شكايت دارند؛ مسئله‌اي كه با ابلاغ قيمت‌هاي مصوب تاكسي‌هاي بي‌سيم از سوي شوراي شهر تهران و سپس نمايش آن در اپليكيشن تاكسي‌هاي اينترنتي تا حدودي حل خواهد شد،‌زيرا كه در حال حاضر قيمت‌ها هر روز و هر ساعت تغيير مي‌كند و مسافران و رانندگان براي انجام يا عدم انجام سفر خود سردرگم مي‌شوند و مسافران نيز نمي‌دانند كه بهاي سفر خود را چقدر گران‌تر از نرخ مصوب پرداخت خواهند كرد؟!

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار