حجتالاسلام سیدحمید حسینی در کانال تلگرامی «کلام» نوشت: یکی از ابهامها و مشکلاتی که از گذشتههای دور در فهم قرآن وجود داشته و زمینهساز انتقادهایی جدی به این کتاب شده، نکاتی است که درباره خانواده حضرت مریم (سلامالله علیها) مطرح میکند و با نگاهی ابتدایی نوعی تناقض یا خلط تاریخی بهنظر میرسد. قرآن در آیه ۳۵ سوره آلعمران و ۱۲ سوره تحریم نام پدر حضرت مریم را «عمران» اعلام میکند و در آیه ۲۸ سوره مریم از قول طعنهزنندگان، آن بانوی گرامی را خواهر هارون خطاب میکند. این در حالی است که بر اساس اسناد تاریخی نام پدر مریم، یوآخیم (یهویاقیم) بوده و او برادری به اسم هارون نداشته است.
این نکته منتقدان قرآن را بر آن داشته تا پیامبر اکرم (ص) را به برداشت اشتباه از متون تاریخی متهم کنند و بگویند ایشان پدر حضرت موسی (ع) که «عَمرام» نام داشته را با یوآخیم و خواهر ایشان «میریام» را با مادر حضرت عیسی (ع) اشتباه گرفته است.
اغلب مفسران قرآن یا اساساً به این ابهام توجه نداشتهاند یا توجیههایی ارائه کردهاند که پاسخ قانعکنندهای دربر ندارد؛ اما اخیراً دکتر روزبه توسرکانی
(https://t. me/Touserkani/1264) با تکیه بر متون تاریخی توضیح جالبی در این باره ارائه کرده است که نهتنها شبهه را برطرف میکند، بلکه نکاتی جدید از عمق و حقانیت قرآن را آشکار میسازد.
چکیده پاسخ وی این است که نام عمران در قرآن ربطی به اسم پدر حضرت موسی ندارد و برگردانی از معنای واژه عبری یوآخیم است و تعبیر «اخت هارون» به نذر مادر مریم اشاره دارد که سبب نامگذاری او به اسم مقدسی همنام با خواهر حضرت موسی و هارون شد و قصد طعنهزنندگان، یادآوری این تقدس بوده است.