با نزدیک شدن زمان انتخابات و با توجه به تلاشهای همهجانبه صداوسیما برای ایجاد شور انتخاباتی و کمک به مردم برای شناخت دقیقتر کاندیداها برای انتخاب یک رئیسجمهور کارآمد و توانمند، هنوز آنچنانکه لازمه برگزاری یک انتخابات پرشور است ،فضای کشور انتخاباتی نشده و تحرک لازم از سوی دستگاههای ذیربط دیده نمیشود.
این در حالی است که در نقطه مقابل تحرکات رسانههای بیگانه و گروهکهای ضدانقلاب و معاندان داخلی برای تحریم انتخابات و بزرگنمایی مواضع و نقش کمپینهای ایجادشده برای دعوت مردم به عدم حضور در پای صندوقهای رأی روزبهروز افزایش مییابد و همراه با آنها سران جریان اصلاحات در داخل نیز که قادر به توجیه ناکارآمدیها و ضعفهای منتخب خود در سالهای اخیر نیستند،به بهانه نداشتن نامزد موردحمایت، فعلاً اصل را بر عدم دعوت مردم و هواداران به شرکت در انتخابات گذاشته و تنها نقد و تخریب نامزدهای جبهه انقلاب را محور اصلی فعالیت خود قرار دادهاند.
در عرصه فعالیتهای اجتماعی و برگزاری میتینگهای انتخاباتی نیز که در همه انتخابات گذشته مرسوم بوده است ،اما در این انتخابات به دلیل نگرانیهای ناشی از گسترش بیماری کرونا و کرونا هراسی برخی از مخالفان تحقق مشارکت پرشور، عملاَ شور اجتماعی مطلوبی برای رونق بخشیدن به فضای انتخابات مشاهده نمیشود. از سوی دیگر تعطیلی اغلب نمازهای جمعه و جماعت و مراسمات مذهبی هم سبب شده است که از این جایگاهها هم نتوان برای پرشور کردن فضای مشارکت مردم در انتخابات استفاده کرد و عملاَ فضای تبلیغات خلاصهشده است به رسانه ملی و بخشی از روزنامهها و بخشی هم در فضای مجازی که مخاطبان خاص خود را دارد و اقدامات مرسوم دستگاههای تبلیغاتی کشور نظیر شهرداریها، سازمان تبلیغات و مجموعههای فرهنگی نهادها و سازمانها نیز برای انتخاباتی کردن فضای شهرها تقریباً تعطیل است و اقدام قابلتوجهی نیز در این عرصه صورت نگرفته است. اگرچه با آغاز فعالیت انتخاباتی نامزدهای شوراها تا حدودی فضای شهرها بهویژه شهرهای کوچک و روستاها انتخاباتی شده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سیودومین سالگرد رحلت امام خمینی با تأکید بر ضرورت تلاش همه جانبه برای گرمتر شدن محیط انتخابات یادآور شدند: دعوت مردم به حضور نیافتن در انتخابات با بهانههای واهی، عمل به خواست دشمنان است و اگر هر یک از دو رکن مردمسالاری و دین تضعیف شود، اسلام و ایران ضربه و سیلی خواهند خورد. رهبر انقلاب افزودند: گفته میشود برخی به علت فشارهای معیشتی که همه ما آن را لمس میکنیم، برای شرکت در انتخابات مردد هستند یا برخی میگویند در دورههای قبل با شوق به فردی رأی دادیم اما در آخر دوره، منجر به دلخوری شد، بنابراین در انتخابات شرکت نمیکنیم. این موارد استدلالهای درستی نیستند و نباید ما را از مشارکت در انتخابات دلسرد کنند. ایشان تأکید کردند: اگر نابسامانی، ناکارآمدی و ضعف در مدیریتها وجود دارد، باید آن را با انتخاب درست و خوب و روی کار آوردن مدیریت مردمی و اسلامی جبران کرد نه با شرکت نکردن در انتخابات.
جهت زمینهسازی برای تحقق مشارکت پرشورتر مردم در انتخابات در روزهای باقیمانده تا انتخابات مجموعههای زیر میتوانند نقش اصلی را ایفا کنند:
الف: نامزدها
وظیفه اصلی در این عرصه بر عهده نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است با توجه به اینکه آنها فرصتهای بسیاری را در رسانه ملی برای ارائه برنامه و برونرفت کشور از شرایط کنونی دارند که دلیل اصلی نارضایتی مردم از شرایط موجود و ضرورت تلاش برای رفع مشکلات آنها و بهویژه مشکلات معیشتی است. این امر تاکنون بهرغم برگزاری دو دور مناظره و صدها ساعت فرصتی که صداوسیما در اختیار آنها قرار داده است،بهطور شایسته تحققنیافته است و متأسفانه برخی از نامزدها در نقطه مقابل با تکرار وعدههای بیپایه در مورد افزایش یارانهها و یا بهکارگیری چندین خانم در کابینه و یا اتخاذ برخی مواضع مغایر با مصالح و اصول نظام در زمینه حجاب و یا تمسخر روند تدریس دروس حوزههای علمیه و غیر معتبر دانستن آن تلاش کردهاند که مخاطبان را به هر قیمتی بهسوی خود جلب کنند که البته به علت اینکه این شگردها از سوی مردم شناختهشده و تبلیغاتی قلمداد میشود تأثیر جدی در افزایش در صد مشارکت نداشته و نتوانستهاند کسانی را که انگیزه لازم برای حضور در پای صندوق ندارند، جلب کنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنانشان در دیدار تصویری با رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز ششم خردادماه در این زمینه یادآور شدند: مهم این است که نامزدها مردم را اقناع کنند که مشکلات جامعه را میشناسند، مدیر و مدبر و باصداقت هستند و توانایی اداره کشور رادارند. در این صورت به لطف خدا مردم با مشارکت بالا در پای صندوقهای رأی حاضر خواهند شد.
معظم له در بیاناتشان در سالگرد ارتحال حضرت امام با توصیه مؤکد به کاندیداها به پرهیز از بیان وعدههایی که از انجام آنها مطمئن نیستند، گفتند: دادن وعدههای بدون پشتوانه عملی جایز نیست و اینگونه وعدهها، گناه و به ضرر کشور است چون با محقق نشدن آنها مردم از انتخابات و نظام دلسرد میشوند بنابراین فقط وعدههایی بدهید که اهلفن آنها را تأیید میکنند. ایشان، توقع دیگر از کاندیداها را صداقت با مردم و بیان شعارهایی دانستند که در دل خود به آنها کاملاً اعتقاددارند و افزودند: کاندیداها با مردم صادق باشند و شعارهایی ندهند که به آنها اعتقاد ندارند. رهبر انقلاب درعینحال خطاب به مردم با تأکید بر دقت در انتخاب و توجه به عملکرد کاندیداها افزودند: صرفاً به وعدهها و حرفها نمیتوان اکتفا کرد همچنان که در قضیه مذاکرات هستهای هم که در جریان است، همواره به مسئولان گفتهایم به عمل کار برآید و به حرفها و وعدهها نمیتوان اعتماد کرد. ایشان خاطرنشان کردند: کارآمدی را با حرف نمیشود تشخیص داد، بنابراین باید نگاه کرد که آیا گذشته و عملکرد کاندیداها، وعدههای آنها را تأیید و تصدیق میکند یا نه؟
ب:نقش صاحبان سخن نافذ و همه آحاد مردم برای تشویق به مشارکت
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیاناتشان در سالگرد ارتحال حضرت امام خاطرنشان کردند که قبلاً، هفته پیش یک صحبتی با نمایندگان محترم مجلس کردم؛ آنجا من یکجملهای گفتم، گفتم کسانی که سخن نافذی دارند، مردم را به حضور در انتخابات تشویق کنند؛ این را آنجا گفتم؛ من حالا میخواهم علاوه بر آن عرض بکنم که این مخصوص افراد دارای سخن نافذ نیست؛ [بلکه] همه آحاد مردم، تکتک آحاد مردم خودشان را موظّف بدانند که علاوه بر اینکه در انتخابات شرکت میکنند دیگران را هم به شرکت در انتخابات دعوت کنند؛ این، تواصی بهحق است: «وَ تَواصَوا بِالحَق» که در قرآن کریم هست؛ این، توصیه کردن بهحق است؛ این وظیفه است و این کار را انجام بدهند؛ افراد خانواده، دوستان، همکاران، معاشرین، آحاد مردم و کسانی که با آنها سروکار دارید را به [شرکت در انتخابات] دعوت کنید.
ج:تغییر در فضای بصری شهرها و انتخاباتی کردن آن
علاوه بر نقش گروهها و احزاب سیاسی برای فراخوان مردم برای حضور در انتخابات و حمایت از نامزد موردنظرشان که این روزها البته نشانی از آنها نیست، تغییر فضای بصری شهرها نیازمند یک تحرک و پویایی مجموعه فرهنگی و تبلیغاتی نهادها و سازمانهاست که متأسفانه در این انتخابات هم کمکاری مشهودی صورت گرفته است. اگرچه شاید به لحاظ سیاسی عدم تحرک برخی از مجموعههای فرهنگی وابسته به سازمانهای دولتی به دلیل اینکه خود را در ماههای پایانی خدمت میبینند قابل توجیه(!) باشد، اما این کمکاری از مجموعه تبلیغاتی و فرهنگی نهادهای انقلاب و سازمانهای تبلیغاتی پذیرفتهشده نیست که تاکنون بهطور شایسته از ظرفیت و توان خود برای دعوت مردم به حضور در پای صندوقهای رأی و انتخاباتی کردن فضای شهرها استفاده نکردهاند.