رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اذعان به نواقص کتب درسی، از ارائه برنامههایی برای جایگزین کتابهای درسی در مدارس خبر داد.
حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: میپذیرم که برخی کتابهای درسی از جهت نوع نگارش، داشتن محتوای کاربردی، عملی بودن و تمرینات کارآمد نقاط ضعفی دارند.
وی تصریح کرد: البته نمیتوانیم بگوییم همه محتوا و کتابهای درسی چنین نقطه ضعفی دارند. در مقابل، کتابهای درسی هم وجود دارند که وضع بسیار مطلوبی دارند، البته نمیگویم ایدهآل هستند، اما درصد بالایی از انتظارات آموزشی و پرورشی در متون آموزشی آنها لحاظ شدهاست. رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: تعدادی از کتابهای درسی هم هستند که اشکالاتی در آنها وجود دارد، به قطعیت رسیدهایم اگر کتاب درسی تنها ماده آموزشی باشد هرکاری انجام دهیم باز هم نواقصی خواهد داشت، چون اگر بهعنوان مثال محتوایی داشته باشیم بهاندازه ۱۰ لیتر ولی ظرفمان بهاندازه دو لیتر باشد ۸ لیتر از محتوا بیرون میماند یا سرریز خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، ملکی ادامه داد: هم اکنون محتواهای آموزشی مورد نیاز دانشآموزان برای زیستن در جامعه در ظرف محدود کتاب درسی قابل قراردادن و استقرار نیست، چون کتاب درسی بهطور ذاتی ماده آموزشی تنگ و محدود است.
وی تصریح کرد: هر کاری کنیم محدودیت ذاتی کتاب درسی برطرفکردنی نیست و راهحل، رهایی از انحصار محتوا و ماده آموزشی کتابهای درسی است، باید مسیر را تغییر دهیم و راهی که انتخاب کردهایم جایگزین کردن بسته تربیت و یادگیری بهجای کتاب درسی است البته در بسته تربیت و یادگیری هم کتاب درسی وجود دارد و حذف نمیشود، اما از محوریت میافتد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی عنوان کرد: حتی اگر کتاب درسی خیلی مطلوبی هم باشد، باز هم سرشت کتاب درسی محدودیت است و هر کاری بکنیم و بخواهیم اقدامات اصلاحی هم انجام دهیم، قیدهایی وجود دارد که نمیگذارد اصلاحات بهدرستی انجام شود. گفتنی است مدتها مقوله مافیای کنکور و کتب درسی مدارس در رسانهها و البته افکار عمومی خبرساز شدهاست. بر کسی پوشیده نیست که کنکور به یک صنعت با گردش مالی چند هزار میلیاردی تبدیل شدهاست. هر از چندگاهی نیز خبرهایی میرسد که برخی از مسئولان اقداماتی برای حذف کنکور و زدودن مافیای شکلگرفته پیرامون آن انجام دادهاند، اما کنکور و مفاسد آن همچنان پابرجاست، چون کسانی که از قِبل آن منتفعند، مانع حذف آن میشوند. به عقیده کارشناسان، یکی از پایههای مافیای کنکور، محتوای کتب درسی است که دست طراحان کتب کنکوری را برای جولان باز میگذارد.
همه اینها و معایب دیگری نظیر آنچه رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی مبنی بر ضعف تربیتی و آموزشی کتب درسی به آن اذعان کردهاست، ضرورت تغییر اساسی در کتابهای مدارس را بیش از پیش نمایان میکند.