کد خبر: 1053200
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲
براساس طرح شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، در پذیرش دانشگاه‌ها سهم معدل نسبت به سهم کنکور بسیار بالاتر است. با این مصوبه دانش‌آموزان مدارس خاص شمال تهران برخلاف دانش‌آموزان مناطق محروم، مسیر همواری برای ورود به دانشگاه‌های برتر دارند. نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در واکنش به این طرح گفت که در صورت نهایی شدن آن باید فاتحه عدالت آموزشی را در کشور خواند.
علیرضا سزاوار


براساس طرح شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، در پذیرش دانشگاه‌ها سهم معدل نسبت به سهم کنکور بسیار بالاتر است. با این مصوبه دانش‌آموزان مدارس خاص شمال تهران برخلاف دانش‌آموزان مناطق محروم، مسیر همواری برای ورود به دانشگاه‌های برتر دارند. نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در واکنش به این طرح گفت که در صورت نهایی شدن آن باید فاتحه عدالت آموزشی را در کشور خواند.
خروجی جلسه اخیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، طرحی عجیب درباره کنکور بود. قبلاً کمیسیون آموزش مجلس به موضوع کنکور ورود کرده بود، اما اکنون شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با تغییراتی غیرکارشناسی به این موضوع ورود کرده‌است.
معمولاً بین شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش مجلس، تقسیم کاری وجود دارد که مانع از موازی‌کاری و ایجاد تبعیض آموزشی می‌شود. این تقسیم کار این بار به نظر نادیده گرفته شده‌است.
بدتر از وضعیت سرسام‌آور فعلی
براساس طرح جدید شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، در پذیرش دانشگاه‌ها سهم معدل افزایش یافته‌است. این مسئله به عنوان مهم‌ترین شکاف عدالتی مورد انتقاد قرار گرفته‌است. انتقاد دیگر هم به خود آزمون کنکور وارد شده‌است. طبق طرح شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در بحث آزمون هم روند فعلی بدون تغییر مانده‌است؛ یعنی دانش‌آموزانی که در مدارس خاص و غیرانتفاعی، پول خرج می‌کنند و در آزمون‌های آزمایشی فعالند، آمادگی بیشتری برای کنکور دارند.
شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۹ آذر ۱۳۶۳ به ریاست رئیس‌جمهور وقت و با فرمان امام خمینی تشکیل شد. سیاستگذاری، تدوین ضوابط و نظارت بر امور فرهنگی و علمی از وظایف این نهاد است. علاوه بر رئیس مجلس شورای اسلامی، رؤسای کمیسیون‌های بهداشت، فرهنگی و آموزش هم از دیگر اعضای قوه مقننه هستند که در این شورا حضور دارند.
طرح شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور نه‌تن‌ها فاصله طبقاتی آموزش را کمتر نمی‌کند و عدالت آموزشی را رقم نمی‌زند، بلکه به گفته نایب رئیس کمیسیون آموزش ناعدالتی را از وضعیت سرسام‌آور فعلی هم بیشتر می‌کند.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای با ابراز اینکه با مصوبه اخیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور باید فاتحه عدالت آموزشی را خواند، به تسنیم گفت: این طرح بسیار ناپخته است و قطبی‌سازی آموزش و طبقاتی شدن آموزش را در کشور بیشتر می‌کند و اصلاً به‌صلاح نیست. باید فکر جدی برای این مصوبه کرد. در بحث سهم بالای معدل برای ورود به دانشگاه‌ها، دانش‌آموزانی که به مدارس غیرانتفاعی و مدارس سطح بالا می‌روند، معدل بالا دارند، اما افرادی که به مدارس عادی می‌روند یا دانش‌آموزان مناطق محروم از جمله سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان نمی‌توانند مانند خانواده‌های پولدار هزینه کنند، بنابراین معدلشان پایین‌تر است.
دست مافیا در دست سازمان سنجش
احمد نادری با اشاره به اینکه مافیای کنکور سالانه ۸ هزار میلیارد گردش مالی دارند، افزود: یک دست این مافیا در دست سازمان سنجش و دست دیگرش در جیب مردم است. کنکور واسطه‌ای برای ایجاد نابرابری آموزشی شده و آن‌هایی که پول ندارند، تکلیف‌شان مشخص است! طرح شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز دقیقاً ادامه همین روند است. یعنی افرادی که پولدار هستند در آزمون‌های آزمایشی به مدارس غیرانتفاعی و خاص می‌روند و طبیعتاً نمرات بالا کسب می‌کنند و در دانشگاه‌های برتر هم قبول می‌شوند.
وی ادامه داد: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای این طرح، جلسات متعددی در کمیسیون‌های فرعی داشت، اما باید بگوییم کوه موش زاییده است! این طرح خلاف عدالت آموزشی است و باید اصلاح شود.
نادری تصریح کرد: کمیسیون آموزش و مجلس شورای اسلامی باید در این حوزه قانونگذاری کنند و نقش شورای‌عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذاری است، اما در حال قانونگذاری هستند که این اشتباه است؛ اگر قرار است شورای‌عالی انقلاب فرهنگی قانونگذاری کند باید کمیسیون آموزش مجلس را تعطیل کنیم؛ این شورا نقش سیاستگذاری دارد و باید به نقش خود برگردد.
وی با بیان اینکه دیگر نمایندگان قوه مقننه در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به این طرح اعتراض کردند، گفت: طرحی که در مجلس در باره کنکور داشتیم معدل را درنظر گرفته‌بود، اما سهم معدل بسیار کم بود. با ترازبندی‌هایی که درست کردیم، بحث معدل به‌گونه‌ای اعمال می‌شد که هر شهری به نسبت خودش سنجیده می‌شد نه اینکه شمال تهران و سیستان و بلوچستان با یکدیگر سنجیده شوند. باید از طراحان طرح پرسید که چرا شرط معدل را بدین شکل گذاشته‌اند و این برای بنده هم جای سؤال است.
اختیار دانشگاه‌ها در پذیرش نکردن
گفتنی است در طرح جدید شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، در آزمون سراسری، سهم آموزش و پرورش به لحاظ سابقه تحصیلی ۶۰ درصد و سهم کنکور سراسری ۴۰ درصد خواهد بود. طبق این طرح، کنکور سراسری مختص دروس تخصصی است و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل می‌شود و سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی خواهد بود.
همچنین کنکور دو بار در سال برگزار می‌شود تا فشار و اضطراب از روی دانش‌آموزان برداشته شود و دانش‌آموزان وقتی در این آزمون شرکت می‌کنند نگران نباشند تا سال دیگر فرصت دیگری نخواهند داشت.
از سوی دیگر نتایج آزمونی که دانش‌آموزان در آن شرکت می‌کنند تا دو سال اعتبار خواهد داشت و دانش‌آموزان می‌توانند از نتایج آن تا دو سال استفاده کنند.
بر اساس این طرح دانشگاه‌های کشور می‌توانند یک حدنصاب برای معدل بگذارند و بر اساس آن مشخص کنند که تا چه معدلی را پذیرش می‌کنند. اگر هم معدل داوطلب از میزان مشخص پایین‌تر باشد، این اختیار به دانشگاه‌ها داده می‌شود که داوطلب را پذیرش نکنند!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار