کد خبر: 1055037
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴

بررسی مشخصات و ویژگی‌های پژو آردی

رپورتاژ آگهی/ کمی بعد از ورود موفقیت‌آمیز و پرسر  وصدای پژو ۴۰۵ به ایران بود که ایران‌خودرو در تلاش برای حذف پیکان و پرکردن فضای خالی آن اقدام به عرضه خودرویی متفاوت کرد؛ خودرویی که در چهره و مشخصات فنی چیز جدیدی برای عرضه نداشت، اما در نظر ایران‌خودرو متفاوت بود. توجیه ایران‌خودرو درمورد منطقی‌بودن این محصول متفاوت اما نه‌چندان جدید نیز در اختیار داشتن خودرویی با ظاهر به‌روز اما ارزان‌تر بود. بااین‌حال پژو آردی در عملکرد و بازده فنی خودرویی ضعیف بود و ظاهر چندان به‌روزی هم نداشت.

مشخصات فنی پژو آردی

آردی از پلتفرم پژو ۴۰۵ استفاده می‌کرد و در ظاهر نیز شباهت بسیار زیادی به آن داشت؛ تا جایی که ایران‌خودرو آن را پژو ۴۰۵ جدید با قیمت باورنکردنی معرفی می‌کرد. این خودرو در وهله اول دیفرانسیل عقب بود که بزرگ‌ترین و فاحش‌ترین تفاوت آن با پژو ۴۰۵ را شامل می‌شد. گفته می‌شود همین نام RD از اصطلاح Rear Wheel Drive  تلخیص شده است. این حقیقت بیانگر آن بود که RD درواقع یک پیکان جلدشده در پوست پژو ۴۰۵ بود. چنین حقیقتی شاید در ابتدا جذاب و خلاقانه می‌‌بود، اما در ادامه با نمایان‌شدن حقایقی دیگر غیراصولی و غیرکارشناسانه به نظر رسید؛ چراکه سوارکردن یک موتور بر پایه محور محرک عقب روی پلتفرمی که برپایه محور محرک جلو طراحی شده بود، عدم تناسب جدی همراه داشت. به‌ این‌ ترتیب این ۲ بخش اساسی باید اختلاف جدی خود را به نوعی با هم حل می‌کردند و با آن کنار می‌آمدند. درنهایت، پلتفرم تن به شرایط موتور داد و RD سدانی دیفرنسیل عقب شد. نتیجه این تسلیم‌شدن لرزش‌ها و تنش‌های شدید کابین در حرکت حتی آرام و در مسیر هموار بود.

RD عرضه‌شده در فاصله سال‌های ۷۸ تا ۸۲ از نوع کاربراتوری بود و موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ۱٫۶ لیتری آن نیز می‌توانست ۶۹ اسب بخار قدرت و ۱۱۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. حداکثر سرعت این خودرو در کاتالوگ کمپانی ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد آن ۱۵ ثانیه ثبت شده است. ارقامی که درعمل هیچ‌گاه دست نیافتنی نبودند. استاندارد آلایندگی آردی یورو ۱ است. مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی، ۱۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و حجم مخزن سوختش ۵۲ لیتر است. جزئیات بیشتر از عملکرد و مشخصات این خودرو را در  فنی پژو آردی دیوار را از این لینک ببینید  .

طراحی بدنه و کابین پژو آردی

آردی در بخش طراحی، تفاوت‌های مهمی با پژو ۴۰۵ نداشت؛ بنابراین ظاهر کلی آن در زمان عرضه خوب و قابل‌قبول به‌ نظر می‌رسید، چراکه پژو ۴۰۵ در اوج زمان حضورش در ایران خودرویی زیبا و جذاب و البته به‌روز محسوب می‌شد. در بخش عقب خودرو، شاهد یک پنل پلاستیکی مشکی‌رنگ کرکره‌ای روی در صندوق بار بودیم که چهره آن را به نسخه‌های اولیه پژو ۴۰۵ شبیه می‌کرد. خودرو در داخل اتاق نیز بسیار شبیه به پژو ۴۰۵ است. البته در ردیف عقب به‌دلیل دیفرانسیل عقب‌بودن خودرو فضا کم‌تر است و صندوق بار نیز به بزرگی آنچه در ۴۰۵ شاهد هستیم، نیست. اجزای کابین کیفیت نسبی دارند. درواقع شاید متریال کابین نسبت به پژو ۴۰۵ تولیدی در اواخر دهه ۷۰ پایین باشد، اما نسبت به تولیدات سال‌های اخیر می‌توان آن را با کیفیت و قابل‌قبول دانست. تجربه رانندگی با پژو آردی و ریزه‌کاریهای مشکلات عمومی آن را در https://divar.ir/s/tehran/car/peugeot/206 مطالعه کنید.

معایب و مزایا پژو آردی

پژو آردی از هیچ امکانات رفاهی خاصی بهره نمی‌برد. بااین‌حال ایمنی آن از پراید بهتر است. بدنه قوی و خوبی دارد، اما ایربگ ندارد. تجهیزات ایمنی در آن صفر است. کولر و بخاری، فرمان هیدرولیک، شیشه ‌بالابرهای برقی درهای جلو، آینه‌‌های جانبی با تنظیم دستی از داخل کابین، شیشه عقب گرمکن‌دار، سیستم صوتی با پخش نوار کاست دارای رادیو و ساعت دیجیتال ازجمله امکانات رفاهی این خودرو است.

آردی همچنین با رنگ متالیک و در تنوع کم عرضه شد. با وجود این، افرادی که علاقه به داشتن خودرویی با چهره متفاوت و به‌روز نشان می‌دادند و درعین‌حال توان خرید خودرویی گران‌قیمت را نداشتند، نسبت به آردی استقبال خوبی داشتند. همین امر باعث شد تا آردی علاوه بر معایب متعدد، خودروی پرفروشی باشد. همچنان نیز بخش  خرید پژو آردی در دیوار از صفحات پرگزینه و پرکار است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار