نشریه امریکایی «نیولاینز» در یادداشتی با حمله به فعالیت فرهنگی سپاه پاسداران و سازمان هنری رسانهای اوج مدعی است این سازمان عامل تغییر چشمانداز سینمای ایران است.
نشریه امریکایی «نیولاینز» در بخشی از مقالهای که با تصویری از بازدید سردار سلیمانی از پشت صحنه فیلم سینمایی ۲۳ نفر منتشر شده، آورده است: سپاه برای ایجاد سنگر فرهنگی به نام سازمان اوج ابتدا به یک جبهه و سپس به دست یاریرسان فیلمسازان وقف شده در ایدئولوژی که وفاداری خود را اثبات کرده بودند نیاز داشت. در سال ۲۰۱۱ سپاه سازمان هنری رسانهای اوج را بنیان نهاد. وقایع انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۲۰۰۹ که به جنبش سبز معروف شد در انگیزههای سپاه برای ساخت این سازمان مؤثر بود که ابزاری ارائه میکند که از طریق آن از سنگر انقلاب در مقابل «حملات فرهنگی بیگانه» دفاع میکند. با بودجهای که توسط سپاه داده میشود مؤسسه اوج خود را به عنوان یک نهضت قوی و مصمم تولید فرهنگی در خدمت جاهطلبیهای داخلی، منطقهای و حتی بینالمللی سپاه و رهبر ایران تثبیت کرد.»
این رسانه به تأثیر شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در برخی از تولیدات سازمان هنری رسانهای اوج اشاره کرده است: «احسان محمدحسنی با افتخار اعلام کرد که چگونه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شخصیتهایی مثل ژنرال قاسم سلیمانی تولید فیلمهایشان را هدایت میکردند.»
این مجله به فعالیتهای اوج نیز اشاره میکند: «فعالیتهای مؤسسه اوج شامل نمایشنامه ها، بنرهای خیابانی، نقاشیهای دیواری و موزیک ویدئو و بیشتر برای فیلمها و مجموعههای تلویزیونی ایدئولوژیک خود مشهور است. تلاش برای شکل دادن به چشم انداز صنعت فیلم ایران مسبوق به سابقه است. در واقع چندین فیلمساز که الان در حال ساخت فیلم با مؤسسه اوج هستند، از نسلی از فیلمسازان ایرانی هستند که حرفه خود را طی یک کمپین فرهنگی مشابه در بحبوحه روزهای آرمانی بعد از انقلاب ۱۹۷۹ شروع کردند.»
نیولاینز در ادامه این یادداشت نوشت: «اولین فیلم مؤسسه اوج «بادیگارد» بود که در سال ۲۰۱۶ اکران شد. این فیلم درباره یک کهنه سرباز جنگی بود که به شیوهای که کشور اداره میشد- انتقادی آشکار از دولت روحانی داشت. سرانجام نقش اصلی داستان زمانی که باخاطرات همرزم خود که طی جنگ ایران- عراق «شهید شد» روبهرو میشود و وظیفه محافظت از پسر او را که یک دانشمند هستهای در خطر ترور میباشد بر عهده میگیرد خود را پیدا میکند. این نشریه در ادامه آورده است: اتفاقی نیست که کارگردان انتخاب شده برای اولین کارش ابراهیم حاتمیکیا بود که به ژانر «دفاع مقدس» وفادار مانده بود. او وفاداری خود نسبت به جمهوری اسلامی را نه تنها با پذیرش این نقش بلکه با طراحی گریم نقش اصلی از روی قاسم سلیمانی اثبات کرد.»