نقاش، گریمور و طراح لباس سینما و تلویزیون میگوید، طراحی لباس فیلم سینمایی ملک سلیماننبی خیلی سختتر از سریال مریم مقدس بود، چراکه در آن فیلم ما با پادشاهی روبهرو بودیم که پیامبر بود.
عبدالحمید قدیریان، نقاش، طراح لباس و گریمور درباره اهمیت این بخش از تولیدات سینمایی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اهمیت لباس در یک اثر سینمایی از این رو است که مخاطب یک اثر قبل از اینکه دیالوگ هنرپیشه را بشنود، او را در لباس طراحی شده میبیند، یعنی از روی فرم و رنگ لباس، ذهنش برای فهم شخصیت داستان آماده میشود، بنابراین میتوان گفت که لباس یکی از ابزارهای بیان احساس برای کارگردان به حساب میآید. وی با بیان اینکه هیچ چیز در طراحی مال خود هنرمند نیست، ادامه داد: ما عناصر را از تاریخ میگیریم و سپس طراحی میکنیم، مثلاً وقتی میگوییم قوم یهود، من طراح با تحقیقات میفهمم که این قوم تمدن نداشته و همیشه در سفر بودند، بنابراین وقتی به عنوان یک معمار میخواهم معبد سلیمان را بسازم، تحت تأثیر تمدنهایی که قوم یهود در سفر طولانی خود با آنان مراوده داشته، کار میکنم. در طراحی لباس هم اینگونه است و تلاش میکنیم از معماری و تزئینات آن برای طراحی لباس الهام بگیریم.
این هنرمند در خصوص ارتباط لباسها با کاراکترهای هر فیلم اظهار کرد: برای شخصیت مریم مقدس (س) چندین طراحی انجام دادم، اما بعد از اینکه بازیگر آن لباسها را پوشید، دیدم که شخصیت آنطور که باید بروز پیدا نمیکند، پس نتیجه گرفتم که آن مقدار که لازم بوده شخصیت مریم (س) را فهم نکردهام، برای همین در این شخصیت عمیق شدم و کلیدواژه اصلی را پیدا کردم و آن «عبد» بودن او بود. او خود را عبد و بنده خدا میدانست و به عنوان خادم وارد معبد میشود، برای همین لباسی که برای خدمه طراحی کرده بودم به او دادم و دیدیم که این لباس چه ارتباط نزدیکی با شخصیت مریم (س) دارد و او در عین داشتن روحی قوی، یک سادگی و بیآلایشی را در فرم لباس به مخاطب ارائه میدهد.
وی ادامه داد: طراحی لباس ملک سلیمان خیلی سختتر از فیلم مریم مقدس بود، چراکه فیلم قرار بود مفهوم سنگین مُلک را مطرح کند. در آن فیلم ما با پادشاهی روبهرو بودیم که پیامبر بود، پس باید لباسها در عین داشتن اقتدار از سادگی و صمیمیت برخوردار میبود، یادم است زمان زیادی برای درک شخصیتهای فیلم صرف کردم و وقتی آنها را درک نمودم در یک شب تا صبح حدود ۲۰ تا از لباسها را طراحی کردم.