طبق بررسیها، ارزش بازار اقتصاد دیجیتال کشور بین ۲۵تا ۴۵میلیارد دلار است و بیشتر استارتآپها ناظر به حوزه واسطهای و خدماتند.
به گزارش تسنیم، مؤسسه اینتربرند به عنوان صاحب نظر در استانداردسازی و ارزشگذاری برند درجهان طی سال ۲۰۱۷ برای هجدهمین سال متوالی لیست برندهای برتر و ارزشمند دنیا را اعلام کرده و شرکتهای اپل و گوگل درصدر این جدول با ۳ تا ۶ درصد رشد نسبت به قبل در ارزشگذاری مواجه بوده و همچنین ازجمله بخشهای برتر که بیشترین برندها را در این لیست ۱۰۰ تایی پیشتاز کرده بخش تکنولوژی اطلاعات و فناوری بوده است. با در نظر گرفتن جمعیت ۸۰ میلیونی در کشورمان اینکه یک درصد جمعیت دنیا را داریم، اگر با وجود بسترهای زیرساختی در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات همین اندازه از اقتصاد حوزه ICT را برخوردار شویم، باید بازار آن در کشورمان بین ۲۵ تا ۴۵ میلیارد دلار برسد، اما آمارها حکایت از این دارد که تا سال ۱۳۹۷ حجم بازار فعلی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است و در طی این سالها تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هم برآورد میشود که با این احتساب، با وضعیت مطلوب با این بازار فعلی شکاف زیادی داریم. آمارها در این رابطه به انواع فعالیتهای ایجاد شده استارتآپها تا سال ۱۳۹۷، استارتآپهای بخش خرید و فروش کالا و ایجاد فروشگاههای اینترنتی ۲۰ درصد، خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات ۱۲ درصد، مشاورههای آموزشی وسرگرمیها ۱۰ درصد، اطلاعرسانی ودرج آگهیها ۷ درصد، حملونقل ولجستیک ۵/۵ درصد، تبلیغات، غذا، گردشگری ۴/۴ درصد را شامل شدهاند.
بیشترین محدوده فعالیت کاری این استارتآپها بیش از ۵۰ درصد در داخل کشور ۴۰ درصد در بازارهای استانی، ۷ درصد در بازارهای محلی و تنها فقط یک درصد در بازارهای منطقه و ۶/۰ درصد در بازارهای جهانی حضور دارند. حال چرا استارتآپها بیشتر در فضای واسطهای و توزیعی گام برداشتهاند و حوزه تولید محتوا به طور جدی جایش خالی است، در این رابطه با شکاف زیادی در تولید محتوی علمی مواجهایم؟! جای بحث دارد که در این مقال نمیگنجد، در پایان شایسته است با عنایت به شرایط و امکانات ایجاد شده در برنامههای استارتآپی، دانشگاهها، مراکز علمی و پژوهشی و شتابدهندهها، توجهات بیشتری به تولید محتوی بومی مفید، علمی برای کشور و توسعه کسب وکارها باشیم.