رپورتاژ آگهی/ مشاوران املاک هم مانند تمام مشاغل دیگر باید بر اساس درآمدی که به دست میآوردند و گردش مالی خود، مالیات بدهند. آنها باید قوانین حاکم بر مالیات بر مشاغل را رعایت کنند. علاوه بر این مدیران در برابر کارمندانی که استخدام میکنند (همان مشاوران املاک) مسئول هستند. بنابراین باید آنها را بیمه کنند. اصولا مشاغل در دستهبندیهای مالیاتی گوناگونی قرار میگیرند و با توجه به این دستهبندی باید مالیات خود را پرداخت کنند. از طرفی قوانین حاکم بر بیمه در مشاغل مختلف از یک قاعده پیروی میکند. دانستن اینکه مشاورین املاک جزو کدام گروه مالیاتی هستند و قوانین بیمه مشاور املاک چیست قطعا به مدیریت بهتر آژانس کمک میکند. در ادامه مطلب شما را با این موارد آشنا میکنیم.
مشاغل دو نوع مالیات پرداخت میکنند؛ مالیات بر درآمد که جزو مالیاتهای مستقیم است و مالیات بر ارزش افزوده که نوعی مالیات غیرمستقیم محسوب میشود. در نوع دوم، صاحبان مشاغل این مالیات را پرداخت نکرده و آن را از مشتری گرفته و به حساب اداره مالیات واریز میکنند.
همانطور که گفته شد، آژانسهای املاک هم موظف به پرداخت مالیات هستند. بنگاههای معاملات املاک باید اظهارنامه مالیاتی سالانهٔ خود را تا خردادماه سالی که در آن قرار گرفتهاند، به ادارهٔ دارایی ارسال کند. این اظهارنامه باید با توجه به دو موضوع درآمد که شامل همان کمیسیون قراردادها و حق مشاوره است و هزینهها که میتواند تمام هزینههای آژانس مسکن را در بر بگیرد، به ادارهٔ دارایی ارسال شود. برای این منظور لازم است، فهرست هزینه ها و درآمدها در دفتری ثبت و اسناد مربوطه به آن، نگهداری شوند.
به طور معمول پس از تکمیل و ارسال اظهارنامه بر اساس میزان درآمد و سود، مالیات تعیین یا بر اساس توافق اتحادیه با وزارت دارایی، مالیات صنف تعیین میشود. با توجه به ریزهکاریهای مبحث مالیات، اگر کارها توسط یک حسابدار انجام شود، بسیار دقیقتر است. (وبسایت سازمان امور مالیاتی برای اطلاعات تکمیلی)
اکنون شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که مشاورین املاک جزو کدام گروه مالیاتی هستند و مالیات مشاور املاک چقدر است؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که آژانسهای املاک معمولا در گروه سوم مالیاتی قرار دارند. البته این تقسیمبندی در صورتی است که آژانس املاک شعبههای زنجیرهای نداشته باشد. در این صورت آژانسها در دستهبندیهای دیگر قرار گرفته و وظایف دیگری خواهند داشت.
دولتها به عنوان متولی اصلی قدرت در تمام کشورها وظیفه ایجاد امنیت، رفاه و بهبود امکانات را برای تمامی شهروندان بر عهده دارند. این سه موضوع میتواند در مسائلی مانند ساخت بیمارستان و ایجاد مدارس و ساخت جاده تا ایجاد نظم در بازار هزینه شود.
دولت برای انجام این کارها یک بودجه تعیین شده دارد. بخشی دیگر از این بودجه به وسیلهٔ دریافت مالیات از مردم تامین می شود. چنانکه گفتیم مالیاتها به دو نوع مستقیم و غیرمستقیم تقسیم میشوند. مالیات مستقیم مالیات بر درآمد است که در بالا به آن اشاره شد. مالیات غیرمستقیم هم مالیات بر ارزش افزوده را در بر میگیرد. پرداخت مالیات توسط اشخاص حقیق و حقوقی، به دولتها کمک میکند تا هزینههای جاری خود را بهتر انجام دهند.
مشاوران املاک در طول سال باید ۴ بار اظهارنامه ارزش افزوده خود را ارائه داده و پرداختی داشته باشند. در اظهارنامهٔ مالیات بر ارزش افزوده، مشاوران املاک باید ۹ درصد از کمیسیون دریافتی خود را از طریق سامانهٔ مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند.
در اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، مشاوران املاک باید درآمد خود را اعلام کرده و ۹ درصد آن را بهعنوان مالیات بر ارزش افزوده، اختصاص دهند. زمان پرداخت ارزش افزوده مشاورین املاک باید حداکثر تا ۱۵ روز بعد از پایان هر فصل باشد.
در شغل مشاور املاک هم مانند هر شغل دیگری کارفرما مسئول بیمه کردن کارمندان آژانس است. معمولا در آژانسهای املاک کم پیش میآید که مشاوران املاک را بیمه کنند. اکثر مشاوران املاک درصد خود را از روی معامله برمیدارند. به این دلیل که آنها حقوق ثابت و قراردادی ندارند، بیمه هم نمیشوند.
در سالهای اخیر با رشد آژانسهای املاک و به وجود آمدن آژانسهای مسکن با کارمندان زیاد، رفته رفته مدیران آژانس هم به فکر بیمه کردن مشاوران خود افتادهاند. قوانین بیمه مشاور املاک مانند قوانین سایر شغلها است؛ اما توضیح آن خالی از لطف نیست.
گاهی اوقات مدیران املاک، خودشان با رعایت قوانین کار به تمام تعهداتی که در قرارداد امضا کردهاند، مانند بیمهٔ تامین اجتماعی عمل میکنند. آنها بر این اساس کارمند خود را بیمه میکنند که به این بیمه، بیمه اجباری گفته میشود. البته باید توجه داشته باشید که لازمهٔ داشتن این بیمه انعقاد قرارداد میان مدیر آژانس و مشاور املاک است. گاهی اوقات هم اگر قراردادی در کار نباشد، افراد به صورت اختصاصی خود را بیمه خویشفرما یا اختیاری میکنند. در این صورت شخصی که خواهان دریافت بیمه است، باید تمام حق بیمهٔ خود را شخصا پرداخت کند.
نکته مهم نهایی اینکه سازمان تامین اجتماعی هرساله جدول پرداخت حق بیمه و دستمزد مبنای کسر حقوق را منتشر میکند. پیشنهاد میشود با مراجعه به وبسایت رسمی سازمان، اطلاعات و قوانین بهروز را در این زمینه مطالعه کنید. پیشنهاد دیگر اینکه فعالیتهای پرداخت حقوق و دستمزد و بیمه مشاوران املاک آژانس را زیر نظر یک مشاور مالی یا حسابدار با تجربه انجام دهید که از قوانین بهروز مطلع باشد.
منبع : آکادمی املاک دیوار