کد خبر: 1064165
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰

تعلل در ترخیص کالا‌های اساسی موجود در گمرک و بنادر جنوب کشور موجب شده اکنون در آستانه طوفان حاره‌ای، حجم چند هزار تنی جو‌های بلاتکلیف و مانده در محوطه باز، در معرض طوفان قرار گیرد که احتمال از بین رفتن این حجم کالای ورودی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وجود دارد؛ آن هم زمانی که تأمین نهاده‌های دامی و البته تأمین ارز ترجیحی از چالش‌های فعلی به شمار می‌رود.
به گزارش ایسنا، طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته وزش طوفان حاره‌ای بخش‌هایی از جنوب از جمله سواحل مکران و چابهار را در بر خواهد گرفت. در کنار تمامی ابعاد و آثار این طوفان، موضوع کالا‌های موجود در گمرک و بنادر و آنچه از چندی پیش اعلام می‌شد در محوطه‌ها قرار دارد، مطرح است.
جو‌های بلاتکلیف در محوطه
بررسی‌ها نشان می‌دهد از جمله این اقلام، وجود هزار و ۱۴۱ تن جو در محوطه اسکله شهید بهشتی است که اخیراً یک محموله ۶۴ هزار تنی نیز به آن اضافه شده، ولی هنوز ترخیص و تخلیه نشده است.
این در حالی است که محصول مربوط به یکی از شرکت‌های دولتی بوده که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان آن را وارد کرده و اواخر شهریورماه نیز اظهار کرده‌اند، ولی امکان ترخیص پیدا نکرده است.
پیگیری از گمرک با تأیید این موضوع همراه بود؛ به گونه‌ای که این حجم جو به عنوان کالای اساسی و نهاده دامی در حال حاضر در محوطه قرار داشته و با توجه به عدم صدور مجوز قرنطینه نمی‌تواند ترخیص شود و تنها امکان انتقال به انبار‌های اختصاصی تحت گمرک را خواهد داشت.
کامیون نیست!
اگر مجوز قرنطینه هم برای ترخیص صادر شود بارگیری فوری این حجم از کالای روی زمین مانده قبل از وقوع طوفان، به حدود ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه کامیون نیاز دارد، در حالی که چنین امکانی اکنون در این بندر نیست و این محصول در معرض طوفان شدید و سهمگین قرار داشته و ممکن است بخش زیادی از آن از بین برود.
این تعلل در شرایطی اتفاق افتاده که طبق مصوبات قبلی، مانع اصلی در ترخیص کالا‌های اساسی، یعنی تأمین ارز تا حدودی برداشته شده و کالا می‌تواند به صورت ۹۰ درصدی بدون صدور کد رهگیری بانک ترخیص شود، بر این اساس این محموله بلاتکلیف جو در محوطه گمرک نیز مشمول این مصوبه بوده و با پیگیری فوری بعد از ورود و دریافت مجوز‌های لازم امکان ترخیص فوری داشته است، در حالی که بعد از گذشت مدت‌ها هنوز شرکت مربوطه، مجوز لازم از جمله قرنطینه را دریافت نکرده است.
نایلون، جو را نجات می‌دهد؟!
با این وجود، موضع مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان، در این رابطه این بوده که بخشی از کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی که در بنادر چابهار قرار دارد مقرر شده به انبار‌ها و محل‌های مسقف منتقل شوند، ولی، چون حجم آن زیاد است شاید مجبور شوند که با چادر و نایلون یک بخشی از آن را پوشش دهند.
با این اعلام اکنون این سؤال مطرح است که آیا نایلون می‌تواند در مقابل این طوفان سهمگین از اقلامی مانند جو حفاظت کند؟ این بار اول نیست که شرکت‌ها دولتی اقلام وارداتی خود را در گمرک و بنادر نگه داشته و روند ترخیص آن ماه‌ها طول کشد، موضوعی که می‌توان از جمله دلایل آن را به حاشیه امنی که مصوبه ستاد تنظیم بازار برای آن‌ها ایجاد کرد اشاره کرد؛ به طوری که طبق این مصوبه اقلام وارداتی مربوط به شرکت امور پشتیبانی دام و شرکت بازرگانی دولتی متروکه نمی‌شود.
این در حالی است که با ورود کالا به گمرک و بنادر، صاحب کالا اگر تا دو ماه به وضعیت آن رسیدگی و فرآیند ترخیص را طی نکند با تذکر گمرک برای اجرای مقررات متروکه مواجه خواهد شد و حداکثر تا دوماه دیگر جهت تعیین تکلیف فرصت خواهد داشت و بعد از آن کالا مشمول مقررات متروکه شده و جهت تعیین تکلیف به سازمان اموال تملیکی سپرده می‌شود، در حالی که شرکت‌های دولتی واردکننده اقلام اساسی از این موضوع مستثنی شده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار