استاد غلامحسین امیرخانی در جریان رونمایی از کتاب طلایهداران خوشنویسی از وسعت و کیفیت یافتن خط در دوران اسلامی سخن گفت.
مدیر مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد در جریان رونمایی از کتاب طلایهداران خوشنویسی که روز گذشته در مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد با حضور استادان برجسته خوشنویسی ایران رونمایی شد، با اشاره به اینکه گرامیداشت هفته خوشنویسی ایران به نیم قرن میرسد، گفت: هفته خوشنویسی در دنیای هنر ایران تداوم خلاقیتها و آفرینشهای ایران است و شاهد جهانی شدن هنر خوشنویسی با همت متولیان فرهنگی هستیم. کیا پارسا ادامه داد: افتخار داریم تاکنون ۸۹ قطعه موزه میرعماد را ثبت ملی کردهایم و وجود خیل عظیم آثار و اشیای جاری در مخازن موزه ایران، وظیفه سنگینی به دوش موزهداران میگذارد.
وی افزود: برنامه داریم به کمک انتشارات یساولی برای موزه بهزاد و همه موزههای سعدآباد در قالب اثری فاخر رونمایی کنیم. مجموعه خطهای دوره ایلخانی تا قاجار به همت کارشناسان خط در قالب کتاب طلایهداران خوشنویسی جمعآوری شده است.
در ادامه این مراسم، غلامحسین امیرخانی، رئیس انجمن خوشنویسی ایران با اشاره به اینکه خط و خوشنویسی در هر شکل و فرمش اسلامی نیست، اظهار کرد: در جلسههای متعدد در کشورهای شرقی و غربی در حوزه مدیرانشان عرض کردم پیدایش خط در یکی از شهرهای نزدیک کرمان است؛ خطی که در ثبت تاریخ از آن استفاده شده و انسان توانسته است مطالب را منتقل کند، در نمونههایی از کتاب مانی مانده است. خوشنویسی به صورتی که فرم پیدا کرد در میانه دوره ساسانی دیده میشود و خط در دوران اسلامی کیفیت و وسعت پیدا میکند.
وی ادامه داد: وقتی پشتوانه جوان ما مثنوی باشد، در کشورهای دیگر احساس حقارت نمیکند، چون آنها تشنه مفاهیمی هستند که در کتابهای بزرگ ما وجود دارد و نگاه آنها به معنای زندگی با نگاه ما تفاوت دارد.
رئیس انجمن خوشنویسی درباره کتاب طلایهداران خوشنویسی ایران گفت: کسی که کتاب را باز میکند، اگر از تاریخ هنر خوشنویسی اطلاعی داشته باشد به نمونههای ارزندهای برمیخورد. نقشه جغرافیای فرهنگی را کشیدن، علاوه بر آن نمونههایی که در کتاب آمده نظیرش کمتر دیده شده است. این رنگینویسی علی نقی که در کتاب آمده شبیه خط این هنرمند است. در این خط، وصف پیغمبر (ص) بیان شده و برخی خطها، خط مرحوم کلهر است. در بخش دیگری از این مراسم کتاب طلایهداران خوشنویسی رونمایی شد.