هر ماه حق بیمه از مشترکان برق اخذ میشود، ولی متأسفانه پرداخت نمیشود. از مرداد ماه امسال قرار بود خسارات ناشی از نوسانات برق پرداخت شود، ولی متأسفانه با گذشت پنج ماه هر روز شاهد وعدهووعیدهای توانیر به مشترکان هستیم. خبرهای رسیده حاکی از آن است که وزارت نیرو تا به امروز موفق به عقد قرارداد با هیچ شرکت بیمهگذاری برای پرداخت خسارات ناشی از قطعی برق نشدهاند.
تابستان امسال قطعیهای برق برای بسیاری از خانوارها و صاحبان کسب و کار و مشاغل خسارات سنگینی را به بار آورد تا جایی که تعداد زیادی از یخچالها، تلویزیونها و بسیاری از وسایل خانگی و همچنین بسیاری از دستگاههای شهرکهای صنعتی سوخت که همین امر موجب نارضایتی بسیاری از مشترکان شد. با گذشت پنج ماه از اعلام خسارات نوسانات برق سال۱۴۰۰ هنوز بیمه این نوسانات پرداخت نشده، این در حالی است که حق بیمهای که از مشترکان دریافت میشود، هیچ تغییری نکرده است.
طبق پیگیریها از سندیکای بیمه مشخص شد، آخرین شرکت بیمهگذار سال گذشته شرکت بیمه کوثر بود که پرداخت شد.
یک منبع آگاه در این نهاد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر پنج ماه است هنوز قراردادی از سوی وزارت نیرو با شرکتهای بیمهگذار منعقد نشده است، به طور کلی ما آمادگی لازم و کافی را برای عقد قرارداد با وزارت نیرو داریم، ولی این موضوع باید از سوی وزارت نیرو انجام پذیرد. ما نمیتوانیم وزارت نیرو را مجبور به اخذ بیمه کنیم و این اخذ بیمه نوسانات برق در اختیار خودشان است، در حال حاضر ما هیچ تعهدی به بیمه نوسانات برق نداریم و اگر قراردادی با ما عقد شود تا آخر پای قراردادمان میایستیم.
بر اساس این گزارش، شرکتهای بیمهگذار آمادگی کامل را در موضوع عقد قرارداد با وزارت نیرو دارند، ولی این وزارتخانه از پس این موضوع شانه خالی میکند.
در همین رابطه عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر در پاسخ به این سؤال که پرداخت خسارت برق مشترکان به کجا رسیده است؟ گفت: در حال حاضر چندین مرتبه مناقصه برای پرداخت خسارت با شرکتهای بیمهگذار انجام شده است، ولی متأسفانه به سرانجام نرسیده است. او در ادامه در خصوص اینکه چرا توانیر یا وزارت نیرو عقد قرارداد با شرکتهای بیمهگذار نداشته است، اظهار بیاطلاعی کرد و از پاسخ به این سؤال سر باز زد، حتی این موضوع را از محرابیان، وزیر نیرو هم جستوجو کردیم که اظهار بیاطلاعی کرد و حاضر به پاسخگویی نشد.