در حاليكه جاده اصلي شهركرد به نافچ يكي از جادههاي اصلي استان چهارمحال و بختياري به شمار ميرود و اين مسير ارتباطي شهرستانهاي بن و سامان، براي رسيدن به كوهرنگ را نيز 20 كيلومتر كوتاهتر ميكند اما نه تنها داراي عرض كمي است بلكه از امكانات يك جاده اصلي همچون خطكشي مناسب و روشنايي نيز بيبهره است. جادهاي كه روزانه هزاران رفت وآمد در آن صورت ميگيرد اما دستگاههاي متولي همچنان آن را تحت عنوان يك جاده روستايي قلمداد كرده و براي ارائه خدمات در آن به قانون و راههاي روستايي استناد ميكنند. در حاليكه اين مسير بايد جزو مسيرهاي ارتباطي اصلي قرار گيرد و در رديف اعتبارات ملي و استاني ديده شود.
براساس مستندات در حال حاضر روزانه بيش از 6 هزار تردد در جاده اصلي شهركرد- نافچ- کوهرنگ صورت ميگيرد. راهي كه اگر متناسب با جاده اصلي تعريض شود و خطكشي مناسبي براي آن انجام گيرد به زودي ميتواند به يكي از مهمترين جادههاي اصلي استان تبديل شود و نه تنها در بهبود رفاه مردم بومي و مسافران مؤثر باشد بلكه در رونق اقتصادي و توسعه گردشگري چهارمحال و بختياري نيز تأثير بسزايي داشته باشد. اما اين جاده مهم هم اينك همانند يك جاده روستايي پنج متر عرض دارد و از آنجا كه به تازگي روكش آسفالت شده نه خط كشي دارد و نه از روشنايي مناسبي برخوردار است. در واقع بعد از چند دهه هنوز اقدامي براي بهسازي و تعريض اين جاده صورت نگرفته و دستگاهها و متوليان امر، اين موضوع را به يكديگر پاس ميدهند.
مسير شهركرد به نافچ كه در ادامه به كوهرنگ ميرسد به جاي اينكه باعث رفاه و راحتي شهرونداني كه در اين مسير هستند شود، حالا براي مردم منطقه مشكلات بسياري ايجاد كرده است كه چنانچه اين جاده اصلي در رديف اعتبارات قرار گيرد و تعريض شود، بسياري از مشكلات اهالي روستاهاي پيربلوط، ارجنك، كاكولك و مرغملك برطرف ميشود. در مسير راه ارتباط اصلي شهر نافچ به شهرستان كوهرنگ، روستاهاي پيربلوط، ارجنك و مرغملك واقع شده كه اين جاده ارتباطي غيراستاندارد و ناایمن پنج كيلومتر است. مسيري كه گذر افراد غيربومي به اين منطقه و اجباراً استفاده از آن، به ويژه شب هنگام، حوادث ناگواري را در پيداشته است. روزانه 6 هزار نفر در اين جاده تردد ميكنند و از آنجاكه عبور از اين مسير به سمت شهرستان كوهرنگ 20 كيلومتر نزديكتر از مسيرهاي ديگر است اين جاده ظرفيت عريض شدن و تبديل به يكي از جادههاي گردشگري استان را دارد. اما پس از سالها اين جاده مورد بيمهري مسئولان واقع شده و حوادث زيادي در آن به وقوع پيوسته كه صدمات و خسارات آن به مردم بومي و مسافران رسيده است. مردم اين منطقه همواره نسبت به ايمني نبودن جاده گلايه دارند و خواستار رفع هرچه سريعتر مشكلات آن هستند اما تاكنون دستگاهي براي پاسخگويي به مطالبه آنها اعلام آمادگي نكرده است.
تعريض جاده مطالبه جدي مردم
مجيد غلامي از اعضاي شوراي اسلامي روستاي ارجنك، كم عرض بودن جاده و پلهاي خطرناك و حادثهخيز بودن آن را از مهمترين معضلات اين جاده عنوان كرده و ميگويد: «بارها شاهد حوادث ناگوار رانندگي در اين جاده بودهايم و خسارتهاي جاني و مالي بسياري به مردم رسيده است.» وي ادامه ميدهد: «رانندگي در اين جاده به ويژه در فصل زمستان با مشكلات زيادي روبهروست و فقط ميتوان به صورت يك طرفه از آن استفاده كرد و هم اكنون قابليت دو طرفه بودن را ندارد.» اين عضو شوراي اسلامي روستاي ارجنك تردد خودروهاي غيربومي در اين مسير را بسيار خطرناك عنوان كرده و ميگويد: «رانندگاني كه براي نخستين بار در اين جاده تردد ميكنند و غيربومي هستند بايد خيلي مراقب باشند چراكه نسبت به نقاط حادثه خيز جاده آشنايي ندارند و هر آن خطري آنها را تهديد ميكند.»
به گفته غلامي، نبود خطكشي در جاده و نداشتن روشنايي مزيد بر علت شده تا اين جاده به يكي از جادههاي پرخطر استان تبديل شود. وي ميافزايد: «چنانچه اين جاده تعريض شود و امكانات روشنايي براي آن ايجاد شود ميتواند به يكي از جادههاي گردشگري استان تبديل شود و راه ارتباطي از بن و سامان به شهرستان كوهرنگ را نيز كوتاهتر كند.
پاسكاري دستگاهها و بلاتكليفي مردم
اما مشكل زماني پررنگ ميشود كه هيچ يك از دستگاههاي مرتبط مسئوليت ساماندهي و بهسازي اين جاده را بر گردن نميگيرند و كارها را به يكديگر پاس ميكنند. در همين رابطه معاون مهندسي و ساخت ادارهكل راه و شهرسازي چهارمحال و بختياري ميگويد: «اين محور همچنان يك جاده روستايي قلمداد ميشود و مسئوليت تعريض آن برعهده راهداري و حمل و نقل جادهاي است.» حميد ربيعي ادامه ميدهد: «اين دستگاه مسئوليتي در اين خصوص ندارد و ادارهكل راهداري و حمل و نقل جادهاي از سال 97 به انجام چنين وظيفهاي مكلف شده است.» وي تأكيد ميكند: «عرض جادههاي روستايي در حدود 5/5 تا 6 متر است و در حال حاضر همچون محور ارتباطي نافچ به پيربلوط به ارجنك و مرغملك راه روستايي به شمار ميرود نميتوان بيش از اين جاده را تعريض كرد.»
ربيعي در پاسخ به اين سؤال خبرنگار «جوان» در خصوص گردشگري بودن اين جاده و كم كردن مسير تا شهرستان كوهرنگ نيز ميگويد: «چنانچه در آينده اين جاده قابليت تبديل شدن به جاده اصلي را داشته باشد و ترافيك بالايي در آن شكل گيرد ميتوان آن را تعريض يا تبديل به جاده اصلي كرد.» از سوي ديگر سرپرست ادارهكل راهداري و حمل و نقل جادهاي چهارمحال و بختياري از مسئوليتي كه برايش تعريف شده، شانه خالي كرده و در خصوص جاده نافچ به كوهرنگ ميگويد: «تعريض اين جاده جزو وظايف اين ادارهكل نيست و مسئول اصلي آن شركت ساخت و توسعه زيربنايي حمل و نقل كه نماينده آن در ادارهكل راه و شهرسازي استان مستقر است، ميباشد.»
حسين مالكي در خصوص جاي خالي علائم راهنمايي رانندگي و خطكشي نبودن جاده نيز ميگويد: «به تازگي آسفالت حفاظتي در اين مسير ريخته شده است و تا زماني كه تثبيت نشود نميتوان خطكشي كرد.» وي با بيان اينكه ايجاد روشنايي در محورهاي ارتباطي دستورالعمل خاص خود را دارد و از سوي كارشناساني از پليسراه، حمل و نقل و راهداري و هواشناسي مشخص ميشود، خاطرنشان ميكند: «در چنين محورهايي امكان روشنايي طولي وجود ندارد و فقط ميتوان روشنايي نقطهاي ايجاد كرد.»
سرپرست ادارهكل راهداري و حمل و نقل جادهاي چهارمحال و بختياري، سرقت علائم رانندگي را از مهمترين چالشهاي راهداري عنوان كرده و ميگويد: «اين علائم به سرقت ميرود و براي مردم و مسئولان مشكل ايجاد ميكند كه ميطلبد مردم چنانچه با چنين مواردي روبهرو شدند به اين ادارهكل گزارش دهند.»
از آنجاكه تعريض اين جاده و ساماندهي آن و رفع نيازهايش از قبيل خطكشي و نصب علائم رانندگي از مهمترين مطالبات مردم و ضروريات حوزه راهداري است و از سوي ديگرجاده شهركرد به نافچ به كوهرنگ از جادههاي اصلي استان چهامحال و بختياري به شمار ميآيد، ضروري است تا دستگاههاي تصميم گيرنده از جمله معاونت امور عمراني استانداري به اين حوزه ورود كرده و با ايجاد هماهنگي بين دستگاهي و ملزم كردن آنها، به اين مطالبه ديرينه مردم منطقه پاسخ درستي بدهند.