کد خبر: 1067475
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
سال ۱۳۸۹ بود که عملیات اجرایی آزادراه شیراز – اصفهان آغاز و قرار شد در عرض چهار سال به بهره‌برداری برسد. در آن زمان دولت دهم سرکار بود و هر روز وعده‌ای برای سرعت بخشیدن به این پروژه می‌داد و به گفته وزرای وقت، تا سال ۹۲ یعنی پایان عمر دولت دهم باید آزادراه شیراز – اصفهان زیر بار ترافیکی می‌رفت
سیداحمد هاشمی اشکا

سرویس ایران جوان آنلاین: سال ۱۳۸۹ بود که عملیات اجرایی آزادراه شیراز – اصفهان آغاز و قرار شد در عرض چهار سال به بهره‌برداری برسد. در آن زمان دولت دهم سرکار بود و هر روز وعده‌ای برای سرعت بخشیدن به این پروژه می‌داد و به گفته وزرای وقت، تا سال ۹۲ یعنی پایان عمر دولت دهم باید آزادراه شیراز – اصفهان زیر بار ترافیکی می‌رفت. حالا بعد از گذشت بیش از ۱۰ سال و به پایان رسیدن عمر دولت‌های دهم و یازدهم و دوازدهم و در شرایطی که عنوان شده بود این آزادراه در شش ماه نخست ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید، مشخص شده اصلاً پروژه تکمیل نشده که زمانی برای افتتاح آن تعیین شود. طرح مطالعاتی آزادراه شیراز – اصفهان به ۴۰ سال قبل باز می‌گردد.

این پروژه که حدود ۲۲۵ کیلومتر طول دارد و عملیات احداث آن از سال ۸۹ آغاز شده، پس از گذشت نزدیک به ۱۰ سال هنوز در مورد زمان افتتاحش وعده و وعید می‌دهند.
دولت‌هایی که وعده دادند و رفتند
وقتی کلنگ طرح ملی آزادراه شیراز – اصفهان به زمین خورد اعلام شد این پروژه با اعتباری بالغ بر ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و با مشارکت وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، وزارت راه و ترابری و همچنین مشارکت بخش خصوصی در مدت چهار سال به بهره‌برداری می‌رسد.
یعنی تصمیم برای احداث این آزاد راه نزدیک به ۵۰ سال و از زمان اجرا نیز ۱۰ سال می‌گذرد.
در دولت دهم، وزار وعده می‌دادند که آزادراه را به سرعت به پایان خواهند رساند. چون دولت دهم به پایان رسید و وعده دادن‌ها به دولت یازدهم رسید و بعد از چهار سال، وعده دادن را به وزرای دولت دوازدهم سپردند، آن‌ها هم رفتند و این بزرگراه تکمیل نشد.
هنوز چند هفته‌ای از شروع دولت سیزدهم نگذشته بود که چنین وانمود شد، کار‌های بزرگراه به اتمام رسیده و فقط باید منتظر حضور مسئولان قیچی به دست برای پاره کردن روبان باشیم.
به همین خاطر و طی چند ماه اخیر چهار بار زمان افتتاح آزادراه شیراز – اصفهان تغییر کرد.
اول گفتند تیرماه، ولی هنوز تیرماه از راه نرسیده بود که اعلام شد هفته دولت و همه چشم انتظار بودند تا این وعده آقایان در شهریور ماه عملی شود که به یکباره گفتند بگذارید مهر از راه برسد و با اتمام مهرماه هم همه چیز به آبان موکول شد.
آبان هم رسید، اما دیگر کسی از افتتاح حرف نمی‌زند و خبر‌ها حکایت از قرار‌ها برای ۱۴۰۱ است.
آن‌طور که مدیران پروژه گفته‌اند اصلاً بزرگراه به صورت کامل ساخته نشده و به همین خاطر نمایندگان استان بر این باورند تا زمانی که این پروژه صددرصد تکمیل نشود اجازه بهره‌برداری از آن را نمی‌دهند.
افتتاح شعاری، ممنوع
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با بیان اینکه براساس پیگیری‌ها قطعات یک تا شش این آزادراه تا ۹۵ درصد پیشرفت داشته، گفته: «برای قطعات هفت تا هشت این آزادراه نیز قرارداد‌های لازم با وزرات دفاع و شهرداری منعقد شده و مقرر شده تا پایان امسال قطعه هشت نیز کامل شود.»
جعفر قادری با اشاره به تأخیر در بهره‌برداری از این پروژه ادامه داد: «خاموشی‌های مکرر برق طی چند مدت گذشته باعث شد که سیمان مورد نظر برای این پروژه تأمین نشود و همین عدم تأمین سیمان در افتتاح قطع اول این آزادراه مشکلاتی را به وجود آورد.»
یکی از فاز‌های مهم این پروژه جایی است که حجم ترافیک به ورودی‌های شهر شیراز می‌رسد و در آن نقطه ترافیک قفل می‌شود.
این قسمت مربوط به مسیر قلات به سمت بوشهر و بندرعباس است که تاکنون نه تملکی انجام شده و نه کار اساسی صورت گرفته است. جالب اینکه مسئولان در حالی از افتتاح‌ها حرف می‌زنند که برای این فاز تاکنون نه شهرداری، نه استانداری و نه وزارت راه وشهرسازی اقدامی انجام نداده به همین دلیل تا زمانی که این آزادراه کامل نشود اصلاً نمی‌شود در مورد بهره‌برداری حرف زد، مگر اینکه مثل صد‌ها پروژه قبلی، به صورت شعاری پروژه را افتتاح کنند و بعد از آن به جای راحتی برای شهروندان، آن‌ها را با هزاران مشکل به حال خود رها کنند.
هر چند اعلام شده بود این آزادراه سالیانه بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال کاهش هزینه ناشی از تلفات و تصادفات جاده‌ای را به‌همراه دارد، اما حقیقت این است که بی‌برنامگی و سوءمدیریت‌ها علاوه بر هدر دادن بودجه و اعتبارات ۱۰ سال است هزینه تصادفات و مرگ و میر‌ها را همچنان بر گردن مردم انداخته و کسی هم پاسخگو نیست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار