رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه داراییهای شناسایی شده دولت معادل دو برابر حجم نقدینگی در اقتصاد است، گفت: بخشی از این داراییها توسط دولت استفاده میشود و بقیه بلااستفاده مانده است که میتوان با مولدسازی از این ظرفیت استفاده کرد.
محمدرضا پورابراهیمیداورانی درباره مولدسازی داراییهای دولت گفت: یکی از سرفصلهای مهم در حوزه اصلاح ساختار اقتصادی ذیل سرفصل اصلاح ساختار بودجه، مولدسازی داراییهای دولت است. براساس قانون، دولت و وزارت اقتصاد و دارایی مکلفند نسبت به احصای داراییهای دولت اقدام کنند که بخشی از این موضوع اجرایی و بخش دیگر آن عملیاتی نشده است.
وی در گفتگو با تسنیم با بیان اینکه آنچه به عنوان داراییهای دولت در اقتصاد محسوب میشود تا امروز به صورت کامل مشخص نشده است، افزود: براساس گزارشات وزارت امور اقتصادی و دارایی و خزانهداری کل کشور تا اوایل امسال داراییهای شناسایی شده دولت معادل دو برابر حجم نقدینگی در اقتصاد است که بخشی از این داراییها توسط دولت استفاده میشود و بخش دیگر بلااستفاده مانده است که میتوان با مولدسازی از این ظرفیت استفاده کرد.
مولدسازی داراییهای دولت میتواند به جبران کسری بودجه کمک کند
وی با اشاره به اینکه مولدسازی داراییها دولت میتواند به جبران کسری بودجه کمک کند، ادامه داد: حجم نقدینگی در اقتصاد کشور در حال حاضر حدود ۴ هزار هزار میلیارد تومان است، یعنی تاکنون حدود ۸ هزار هزار میلیارد تومان دارایی دولت شناخته شده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه مولدسازی داراییهای دولت روشهای مختلفی مانند واگذاری، بهرهبرداری در قالب قراردادهای اجارهای و مشارکت دارد، ادامه داد: به نظر میرسد دولت برنامه عملیاتی و اراده و عزمی برای مولدسازی داراییها نداشته است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در تشریح دلایل عدم مولدسازی داراییهای دولت توضیح داد: برخی دستگاهها و وزارتخانهها در برابر مولدسازی داراییها مقاومت میکنند و حاضرند حتی داراییهای آنها بلااستفاده ذیل وزارتخانه و سازمانشان باقی بماند، اما مولدسازی نشود. این نگاه بخشی و وزارتخانهای، یکی از دلایل عدم مولدسازی داراییهای دولت است.
وی با بیان اینکه یکی از دلایل ناموفق بودن مولدسازی داراییهای دولت، عدم تعریف دقیق از انتفاع دستگاههای مربوطه از مولدسازی داراییهایشان است، ادامه داد: از آنجا که دستگاهها مطرح میکنند که از مولدسازی داراییهایشان چه نفعی میبرند، وزارت امور اقتصادی و دارایی باید برای این موضوع برنامهریزی و مشخص کند به طور مثال در برابر مولدسازی X مقدار دارایی چه اعتباری به دستگاه مربوطه برمیگردد و چه اعتباری وارد خزانه میشود.
مولدسازی داراییهای دولت به معنای چوب حراج زدن به داراییهای دولت نیست
پورابراهیمی تصریح کرد: این موضوعات نیازمند بازنگری و اصلاح از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی و تعریف برنامه راهبردی برای تحقق این مهم است، به گونهای که ذیمدخل به ذینفع تبدیل شود و سازمانها و وزارتخانهها بدانند که از مولدسازی داراییها، منتفع میشوند و سهم میبرند. با این روش، سازمانها به مولدسازی داراییها کمک خواهند کرد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با بیان اینکه مولدسازی داراییهای دولت به معنای چوب حراج زدن به داراییهای دولت نیست، تصریح کرد: هرچند فروش اموال، روشی برای مولدسازی اموال است، اما مولدسازی داراییها فراتر از موضوع فروش است و به استفاده از ظرفیت داراییها در قالب اجاره، مشارکت و اهرمی کردن بازمیگردد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه عدم انتفاع دولت از عدم مولدسازی دارایی به حدی است که هزینه فرصت به همراه دارد، عدم شناسایی هزینههای فرصت در اقتصاد کشور را یکی از مشکلات برشمرد و اضافه کرد: هرچند سایر هزینهها در اقتصاد کشور شناسایی میشود، اما عدم نفعها و هزینه فرصت محاسبه نمیشود.