در حالی که کارشناسان صنعت خودرو معتقدند عرضه خودرو در بورس کالا منفعتی برای مصرفکننده نهایی ندارد، اما مسئولان بورس کالا بهرغم عدم تمایل وزارت صمت در مورد اجرای این طرح، در تلاش برای تحقق عرضه خودرو در بورس کالا هستند تا شاید بتوانند شاخصها را بالا ببرند.
به گزارش فارس، طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو از سال گذشته مطرح شد، بنابراین کلیات این طرح در اواخر آبان ۱۳۹۹ توسط مجلس تصویب و اعلام شد که براساس این طرح، هر فرد میتواند هر سه سال یکبار با کد ملی، یک خودرو در بورس کالا خریداری و قبل از پایان سه سال تعیین شده نیز نمیتواند اقدام به فروش خودرو کند. البته این نکته را باید یادآور شد، کالاهایی در بورس قابل عرضه است که همگن باشد، اما خودرو بسته به مدل، رنگ، امکانات جانبی و سال ساخت از نظر قیمت متفاوت است.
ذکر این نکته نیز لازم است که وزارت صنعت معدن و تجارت نیز به تازگی مخالفت خود را با عرضه خودرو در بورس اعلام کرده است، طوری که مهدی صادقینیارکی، معاون امور صنایع وزیر صمت گفته است، سازمان بورس موضوع عرضه خودرو در بورس کالا را مطرح کرده و وزارت صمت حداقل در این مدت اخیر موضعی در این زمینه نداشته است.
در کنار این مخالفتها با عرضه خودرو در بورس، مسئولان بورس کالا همچنان در تلاش برای فراهمسازی زمینه عرضه کالا در بورس هستند، طوری که سیدجواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت شرکت بورس کالا گفت: در حال حاضر برای عرضه خودرو، به ویژه خودروهای لوکس در بورس کالا هیچ منع قانونی وجود ندارد.
در رابطه با اینکه عرضه خودرو در بورس کالا آیا در کنترل قیمت خودرو مؤثر است و اجرای چنین طرحی میتواند به نفع مصرفکننده نهایی باشد، سپهر زنگنه در گفتگو با فارس اظهار داشت: از همان ابتدا که این طرح مطرح شد، دغدغه طراحان آن، این بود که عرضه خودرو در بازار درست نیست، زیرا سود حاصل از فروش خودرو در بازار به جیب دلالان میرود. بنابراین باید خودرو را در بورس کالا عرضه کرد تا بخشی از پولی که از فروش خودرو در بازار به واسطهگرها میرسد به خودروسازان برسد و از این پول مالیات پرداخت و بودجه برای نوسازی خودروهای فرسوده تأمین شود.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: بنابراین در این طرح، مطرح نبود که مصرفکننده خودرو را به قیمت کارخانه یا ارزانتر خریداری کند.
وی با اشاره به نزولی شدن شاخص بورس در ماههای اخیر اظهار داشت: به نظر میرسد در چنین شرایطی سازمان بورس برای اینکه شاخص بورس را بالا بکشد بر عرضه برخی از خودروها در بورس کالا و مخصوصاً عرضه خودروهایی که مشمول قیمتگذاری شورای رقابت نمیشود تأکید دارد.
زنگنه با بیان اینکه خودرو یکی از کالاهای پرمتقاضی است، گفت: با عرضه خودرو در بورس، مردم پولشان را به بورس وارد میکنند و تقاضا در این بخش شاخص شرکتهای خودرویی افزایش مییابد.
زنگنه در رابطه با منفعت عرضه خودرو در بورس گفت: تا زمانی که عرضه و تقاضای خودرو متعادل نشود این اقدامات به نفع مصرفکننده نخواهد بود، اتفاقاً با توجه به تقاضای زیاد نسبت به عرضه ممکن است صف خرید تشکیل شود و قیمتها نیز افزایش یابد. با عرضه خودرو در بورس، وقتی تیراژ خودرو محدود است و پول و نقدینگی نیز زیاد باشد واسطهها و نمایشگاهداران خریدار میشوند و دوباره قیمتها افزایش مییابد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا تجربه عرضه خودرو در بورس وجود دارد، گفت: تا آنجایی که اطلاع داریم، خیر. بورس کالا محلی است برای عرضه مواد خام و هیچگاه کالای نهایی از طریق بورس کالا عرضه نمیشود.
همچنین فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو نیز در رابطه با طرح عرضه خودرو در بورس معتقد است که ورود خودرو به بورس کالا ناشی از این است که دولت به عنوان سیاستگذار کلان اقتصادی در ایران، نمیخواهد مسئولیت ناکارآمدی تصمیمات خود را
به عهده بگیرد.
این کارشناس بازار خودرو اظهار داشت: بورس کالا محل تکفروشی نیست و ورود خودرو به بورس کالا به صورت تکفروشی کاملاً بیمفهوم است. این کارشناس بازار خودرو تأکید کرد: طرح عرضه خودرو در بورس طرحی کاملاً بیاثر است. البته اثرات مثبت برای کاهش قیمت دارد، اما اثرات مخرب زیادی نیز در پی خواهد داشت.