عضو شورای هنر با انتقاد از جای خالی «سند هنر» وضعیت هنر را در کشور «آشفته» توصیف و در رابطه با برخوردهای غیرمصوبهای و سلیقهای با موسیقی و سینما و به طور کلی هنر نکاتی را مطرح کرد.
محمدحسین ایمانیخوشخو، عضو شورای هنر و مشاور وزیر در امور سیاستگذاریهای کلان فرهنگی و هنری با اشاره به اینکه اصل شکلگیری ذائقه هنری باید در آموزشوپرورش باشد، به ایسنا گفت: در کشورهای پیشرفته با آموزش مبانی هنری، هم ذائقه کودکان را برای تشخیص خوب و بد در هنر آماده میکنند و هم اینکه از فعالیتهای هنری به عنوان برنامههای فوقبرنامه استفاده میکنند، اما در ایران اینگونه نیست. وی درباره برنامهها و چشماندازهای پیشِ روی شورای هنر و همچنین محدودیتهایی که هنرمندان حوزههای مختلف با آن مواجهند، چنین گفت: ما در حال حاضر «سند هنر» نداریم و نمیتوان سند واحدی را نیز برای هنر در نظر گرفت. موسیقی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و سینما هر کدام دنیایی دارند. اصلاحاتی که باید در این دوره جدید صورت بگیرد، این است که اسناد هر هنر به سرانجام برسد. ما در کشور و پس از انقلاب اسلامی هیچ مصوبهای در زمینه موسیقی نداشتهایم و زمانی که مصوبهای نباشد، پای سلیقهها به میان میآید. سلیقهها نیز متفاوتند و هر کس از موضع خودش نظراتی را ارائه میدهد. «هنر» بخشی است که برای ایران مزیتهای فراوانی دارد؛ هم مزیت نسبی و هم مزیت مطلق. ایران در برخی شاخهها در دنیا بیرقیب است.
ایمانی افزود: عبارت «اقتصاد هنر» مخالفان زیادی دارد. بسیاری معتقدند اگر هنر به اقتصاد آمیخته شود، از اصالتها دور میماند، اما ما قصد داریم محتوا را همانگونه که است، اما با قالبی جدید و قابل عرضه به دنیا ارائه دهیم. موسیقی سنتی، خط و صنایع دستی ایرانی در دنیا خواهانِ زیادی دارد. این هنرها قابلیت صادر کردن دارند، اما در اینباره هیچ مصوبهای وجود ندارد. بحث صنایع خلاق هنری یکی از بحثهایی است که امروزه در ایران حتماً باید به آن پرداخته شود چراکه هیچگونه وابستگیای به صنایع خارجی ندارد. ما در حوزه فرهنگوهنر هیچ نیازی به خارج نداریم و رقیبی هم نداریم.
این عضو شورای هنر درباره مشکلات و معضلات حال حاضر هنرمندان ایران نیز چنین بیان کرد: یکی از مشکلات حال حاضر جامعه هنری ایران، درگیری با تبعات کروناست. تولیدات به شدت کاهش یافت و مخاطب از عرصه هنر کنار گذاشته شد و به طور کلی «هنر» از اولویتها فاصله گرفت. هنرمند اگر مخاطبی نداشته باشد، انگیزهای برای کار کردن ندارد. دستگاههای حامی هنری باید به سرعت وارد عرصه شوند و با حمایتهای ویژه شرایط را احیا کنند.