سرویس جامعه جوان آنلاین: وقتی تصمیم به سفر میگیریم، اولین مسئلهای که به ذهنمان میرسد این است که شب را کجا بمانیم؟ قیمتهای سرسام آور هتلهای مسافرتی یا خانههای اجارهای گاهی به قدری زیاد میشود که ما را از سفر رفتن منصرف میکند! در این میان یک زوج خوش ذوق به دلیل اینکه خودشان عاشق سفر هستند، اما دغدغه پیدا کردن جا برای اسکان را داشتند به فکر تولید کاروانهای قطرهای افتادند تا از این طریق، هم مسئله اسکان در شهر مقصد را برای خودشان حل کنند و هم سفر رفتن را برای آنهایی که مثل خودشان علاقه به مسافرت دارند را تسهیل کنند.
عباس اکبری درباره کار خود به خبرنگار «جوان آنلاین» میگوید: «عمدتا هر کسی که قصد سفر رفتن را دارد به دنبال جایی با قیمت مناسب برای اسکان میگردد. برخی از افراد برای کاهش هزینه سفر در چادر مسافرتی اسکان میکنند که این انتخاب به دلیل وزش باد و بارندگی و نبود امنیت کافی، گزینه مناسبی نمیباشد از این جهت وجود کاروانهای مسافرتی مسئله اسکان در مسافرت را حل کرده و همچنین امکان ماندن در هر جای خوش آب و هوایی با این وسیله فراهم شده است.»
او ادامه میدهد: «قبل از دهه ۱۹۳۰ در کشور آمریکا شرایط به گونهای رقم خورد که مردم هر سال ممکن بود در یک ایالت زندگی کنند. از طرفی اجاره خانه هم کار راحتی نبود، زیرا که خانه به تعداد کافی وجود نداشت. از این رو، گاهی برخی از افراد در نزدیکی محل کار و در خودرویشان میخوابیدند. در نهایت ساخت کاروانهای قطرهای شکل به کمک این افراد آمد؛ یعنی افراد اتاقکی را به خودرویشان وصل میکردند و شب را همانجا میخوابیدند. با این روش اگر آنها سال بعد هم به ایالت دیگری میرفتند، اتاقک یا همان کاروان را به خودرویشان وصل میکردند و به ایالت دیگری میرفتند.»
اکبری درباره استفاده از کاروانهای قطرهای به قصد سفر و تفریح اظهار میدارد: «به مرور زمان، کاروانهای قطرهای تبدیل به وسیلهای برای سفر کردن شد و آنهایی که علاقمند به مسافرت کردن بودند از این اتاقکها برای اسکان در مکانهای جذاب و دیدنی استفاده میکردند. تا جایی که امروز این اتاقکها مجهز به جای خواب، آشپزخانه و سایر امکانات پیشرفتهتر شده است.»
او تصریح میکند: «در قوانین راهنمایی رانندگی کشور ما قوانین مربوط به یدک کشی وسیله نقلیه ذکر شده است. همه خودروها میتوانند یدککشی کنند، اما وزنی که هر خودرو میتواند با خود بکشد متفاوت است و باید به این مسئله توجه شود. اما تصور نکنید که رانندگی با این وسیله کار راحتی است. رانندگی با این وسیله شبیه به رانندگی با تریلر میماند.»
اکبری درباره اولین تجربه تولید کاروان خود میگوید: «اولین نمونه کاروان را ۷ ماه طول کشید تا بسازیم. تمام طراحیها را خودمان انجام دادیم. برای پیدا کردن نجاری که علاقه داشته باشد زمان زیادی گذاشتیم و در نهایت زوج جوانی را پیدا کردیم که آنها نیز علاقه به سفر داشتند. این زوج جوان در ساخت اولین نمونه کاروان به ما کمک کردند و در نهایت هم همان کاروان ساخته شده را خریدند.»
این تولیدکننده درباره سختیهای کار تولید کمپر اظهار میدارد: «به دلیل افزایش قیمت تمامی مصالحی که در ساخت کاروان استفاده میکردیم، ساخت نمونه کوچک از این محصول برای دو نفر که فقط جای خواب و آشپزخانه داشته باشند، هزینه خیلی زیادی صرف میشود. از طرفی قطعات یدکی به راحتی گیر نمیآید؛ و بدتر اینکه شرکت بیمه این کاروانها را قبول نمیکند. مشکل دیگر مربوط به جایی برای پارک این کاروانها میباشد. در کشوری مثل ترکیه، مکانهایی برای پارک این وسیله وجود دارد که افراد به آنجا میروند، کاروان را از خودرو جدا میکنند و آب گرم، آب سرد، گاز و برق مورد نیاز کاروان را از همانجا شارژ میکنند. اما چنین امکاناتی در ایران وجود ندارد.»
اکبری به هزینههای گران کاروانها اشاره میکند و درباره قیمت اجارهبهای آنها میگوید: «هزینه هر روز اجاره این خانههای متحرک تقریباً معادل اجاره روزانه یک ویلای لوکس در شهرهای توریستی میباشد. به همین دلیل امروز استفاده از این کاروانها برای تمامی اقشار جامعه امکانپذیر نیست و تبدیل به سفری لوکس شده است.»