سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: یاسر احمدوند گفت: این یک نگاه است که نمایشگاه باید فقط محل نمایش باشد یا محل نمایش و فروش. شاید مقایسه کردن نمایشگاه ما با نمایشگاههای دیگر دنیا خیلی صحیح و اصولی نباشد.
وی افزود: نمایشگاههای دیگر دنیا محل حضور فعالان حوزه نشر است: ناشران، نویسندگان، مراکز پخش و توزیع، مراکز ترویج و تبلیغ به نمایشگاه مراجعه میکنند به همین دلیل برخی از این نمایشگاهها بلیتهای ورودی با قیمتهای بسیار بالا دارند و محل مراجعه متخصصین یک صنعت است. در نمایشگاه کتاب تهران هدفگذاری اصلی مراجعه مردم و خانواده هاست. باید دید برای مردم و خانوادهها کدام نوع نمایشگاه مطلوب است؛ دوست دارند فقط کتاب ببینند یا امکان خرید هم داشته باشند؟
احمدوند ادامه داد: با اضافه شدن امکان خرید در نمایشگاه مجازی امیدواریم در سالهای آینده بتوانیم به این سمت برویم که همزمان فروش در فضای مجازی باشد و محیط نمایشگاه به محلی برای دیدن کتابهای جدید، رونماییها و تبادلات فرهنگی تبدیل شود.
رئیس سیوسومین نمایشگاه کتاب تهران درباره تاثیر برگزاری همزمان نمایشگاه در قالب مجازی و حضوری گفت: این یک مزیت است. اگر چه کار خیلی سختی بود و یک خطر پذیری برای همکاران من به شمار میرفت که امسال پس از وقفه چند ساله همزمان دو نمایشگاه بزرگ را با هم برگزار کنند. هر دو نمایشگاه کار پشتیبانی، اجرایی و فنی زیادی دارد، همکاران من پذیرفتند برای جبران این فاصله، امسال دو نمایشگاه همزمان برگزار شود و همه مردم کشور بتوانند از طریق فضای مجازی از این نمایشگاه استفاده کنند.
احمدوند ادامه داد: نمایشگاه در حقیقت وسعتش به اندازه همه ایران شده است. شاید اگر مجازی نبود حجم مراجعان به مصلی خیلی بیشتر میشد، اما برای این که مردم مجبور نشوند در تراکم و ازدحام حتما به مصلی مراجعه کنند، امکان خرید مجازی هم برایشان فراهم شد.
وی درباره میزان استقبال از نمایشگاه سی و سوم نیز اظهار داشت: روز اول روز خوبی بود و فاصلهای که به دلیل کرونا ایجاد شده ظاهرا اشتیاق مردم را نسبت به سالهای گذشته بیشتر کرده بود. پیش بینی این بود که شاید روز اول مراجعان زیاد نباشند، اما از همان ساعات اول حضور خیلی خوبی مردم داشتند. امروز هم حضور پررنگی را شاهد بودیم و امیدواریم و پیش بینی میکنیم هر روز به تعداد مردمی که مراجعه میکنند اضافه شود.