اظهارات تکاندهنده فرمانده پلیس راهور فراجا درباره پیوستهایی که منجر به بروز سوانح مرگبار رانندگی میشود، فرار از مسئولیت بسیاری از سازمانهای دولتی را عیان کردهاست. ادامه حیات خودروهای تولید داخل به رغم نقدهای کارشناسانه و شفاف پلیس به نقصهای موجود در آن، عملکرد بیهوده سازمان معاینه فنی به دلیل تلاش آنها برای «تأمین مالی به جای تأیید فنی»، وضعیت اسفبار وزارت بهداشت در رسیدگی به وضعیت مصدومان که به از دست رفتن جان بسیاری از مجروحان منجر میشود، از جمله اظهارات سردار کمال هادیانفر است که مورد اقبال عمومی قرار گرفته و منجر به مطالبهگری شدهاست.
۱۷ هزار نفر نفر سالانه در تصادفات رانندگی در جادهها و خیابانهای ایران کشته میشوند. به طور رسمی در هر ساعت دو نفر جان خود را بر اثر تصادف از دست میدهند و بین ۲۰ تا ۲۵ نفر هم زخمی و معلول و قطع نخاع میشوند. با مرگ هر نفر در حادثههای رانندگی ۳/۵ میلیارد تومان خسارت به کشور وارد میشود و این خسارت جدای از هزینههایی است که دولت و خود افراد زخمی و معلول گاهی تا آخر عمرشان باید پرداخت کنند.
از سوی دیگر ۱۸ درصد از آمار آسیبدیدگان و جانباختگان در حوادث رانندگی افراد زیر ۱۸سال و به عبارتی کودکان، نوجوانان و جوانان هستند که قرار است آینده ساز مملکت باشند و چرخههای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور را به حرکت در آورند که این آمار نگرانکننده است و نیاز دارد مسئولان به صورت عاجل برای کاهش آمار کشتهها و زخمیها در جادههای کشور چارهای اندیشیده و به شعار بسنده نکنند و کار عملی انجام دهند. خودروهای داخلی حلبی و ناایمن، راههای پر خطر و وجود نقاط حادثهخیز در جادهها و خیابانها، عامل انسانی، عدم بازدارندگی قانون و اسقاط نشدن خودروهای فرسوده، همه در تصادفات مرگبار نقش دارندکه این یعنی همه دستگاهها در این قتلها شریکند.
اصلاح نشدن نقاط حادثهخیز در جادهها که از ۲۰ سال قبل هنوز همچنان جان میگیرند، خودروهای بیکیفیت و فرسوده که با فشار پول از مراکز معاینه فنی مجوز تردد میگیرند و هنوز در جادهها تاخت و تاز میکنند و جان افراد را میگیرند و بیتوجهی و سهلانگاری وزارت بهداشت در موضوع تصادفات جادهای به طوری که ۴۹ رصد کشته هنگام انتقال به مراکز درمانی و در بیمارستانها جان خود را از دست میدهند، موضوعاتی بود که سردار کمال هادیانفر صبح دیروز در نشست با خبرنگاران با انتقاد از عملکرد ضعیف دستگاههای مرتبط با حوادث رانندگی عنوان کرد و گفت این بازی با جان انسانها تعارف بردار نیست و باید کاری برای آن انجام داد.
نبود تجهیزات پزشکی
سردار هادیانفر با بیان اینکه حوزه پلیس راهور حوزه کاملاً متفاوتی است که با جان مردم سروکار دارد با انتقاد از وزارت بهداشت در خصوص درست عمل نکردن به وظیفهاش در حوزه تصادفات گفت: «۵۱ درصد از جانباختگان حوادث رانندگی در دم و در همان صحنه تصادفات جان خود را از دست میدهند، اما ۴۹ درصد دیگر، هنگام انتقال به بیمارستان و در بیمارستان جان خود را از دست میدهند که این تعداد آمار بالایی است و وزارت بهداشت تاکنون توجهی به آن نکردهاست. متأسفانه در بسیاری از بیمارستانهای ما ابزار و تجهیزات مربوط به تشخیص ضربه مغزیشدن یا خونریزی داخلی وجود ندارد. فرد به بیمارستان منتقل میشود، از او سؤال میپرسند که آیا سردرد یا سرگیجه دارد یا خیر و ناگهان بعد از یک ساعت همین فرد در بیمارستان یا حتی در خانه و به دلیل خونریزی داخلی یا ضربه مغزی فوت میکند.»
۱۸ درصد کشتهها در سنین کودکی تا جوانی هستند
اخیراً پلیس اعلام کردهاست که ۱۸ درصد از کشتهها و افراد آسیبدیده در حوادث رانندگی زیر ۱۸ سال هستند که معمولاً هیچ نقشی در بروز این حوادث ندارند، اما این آمار وقتی نگرانکننده میشود که درمییابیم ما به همین سادگی بخشی اعظمی از آیندهسازان کشورمان را از دست میدهیم، بدون اینکه چارهای برای آن بیندیشیم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با اعلام اینکه در همین یک ساعتی که در این مکان نشستهایم دو نفر جان خود را در حادثههای ترافیکی از دست دادهاند، گفت: «در هر ساعت دستکم دو نفر در جادههای ما و در تصادفات رانندگی کشته و ۵۰ نفر نیز دچار مجروحیت میشوند. از این تعداد مجروح دستکم ۲۰ نفرشان برای همیشه دارای معلولیت میشوند. این آمار به هیچ عنوان قابل قبول نیست، اما بدتر از آن این است که بدانیم در همین حوادث رانندگی ۱۸ درصد از کسانی که فوت میکنند یا آسیب میبینند افراد ۱۸ سال و زیر ۱۸ سال هستند که در بروز این حادثههای مرگبار هیچ نقشی ندارند و بیگناه از بین میروند. این کودکان و جوانان که آیندهسازان کشورمان هستند، این طور بدون هیچ تقصیری آیندهشان تباه میشود و اگر هم زنده بمانند، سالها باید درگیری درمان و عوارض ناشی از تصادفات باشند و من در بازدید از یکی از مراکز درمانی با مرد جوانی ملاقات کردم که ۲۰ سال است درگیر درمان خود است و تا الان هم ۲۰ عمل سنگین انجام دادهبود، اما به گفته خودش هنوز به شرایط تعادل ادامه زندگی نرسیده است.»
گرفتن معاینه فنی با سیخ کباب
اسقاط و خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل یکی از موضوعاتی است که در کاهش تلفات جانی و مالی حادثههای ترافیکی نقش اساسی دارد، اما متأسفانه در این حوزه هم مسئولان به درستی به وظیفه خود عمل نکرده و ملاک فرسودگی را معاینه فنی قرار دادهاند، معاینهای که در مراکز آن معمولاً به استانداردهای آن توجهی نمیشود و فقط منبع درآمدی برای آن سازمان شدهاست و به گفته سردار هادیانفر بعضی افراد برای خودروهای فرسوده شان با سیخ کباب معاینه فنی میگیرند.
سردار هادیانفر با انتقاد از اسقاط خودروهای فرسوده گفت: امروز سبد خروجی و اسقاط خودروهای فرسوده مثل قیف عمل میکند و همه دنبال این هستند که خودرو اضافه کنند، اما هیچ کسی دنبال این نیست که ته قیف را درست و خروجی آن را هم حل کند. قانون آمده و سن فرسودگی خودرو را مشخص کردهاست، اما از آن طرف یک نفر رفته و در دیوان عدالت شکایت کرده که معاینه فنی باید معیار باشد و این شده ملاک، اما کدام معاینه فنی و آیا معاینه فنی ما درست عمل میکند، وقتی در همین اطراف تهران سیخ کباب را وارد اگزوز میکنند و مثلاً با آن تست چهارگاز میگیرند و حتی گاهی برخی از این شرکتهای معاینه فنی ما را دعوت میکنند و میگویند از ما حمایت کنید. چه حمایتی باید بکنیم، وقتی در طرف دیگر جان و ایمنی مردم وسط است. خب اینها را به خاطر پولش میگویند، اما جان مردم مهمتر است و من نمیتوانم چشمم را روی این موارد ببندم. چون همان خودرو ۲۰ سال در خیابانها چرخیده و ۱۰ بار هم تصادف کردهاست و اوراق شده و الان بعد از گرفتن معاینه فنی در جادهها تردد میکند و کشته میدهد.»
خودروهای حلبی
خودروهای حلبی و بیکیفیت تولید داخل یکی دیگر از موضوعاتی بود که سردار هادیانفر نقش آن را در حادثههای رانندگی مرگبار پررنگ دانست و گفت انتقاد از خودروسازان برای او گران تمام شدهاست.
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به هجمههایی که بعد از انتقادات وی از کیفیت خودروها روانه وی شد، افزود: در حوزه سایبری، اصلی داریم به نام اصل لاجیک یعنی اینطور تصور کنید که ممکن است ما ساختمان بانکی را ببینیم و در ظاهر همه چیز عادی باشد، اما مثلاً فرض کنید اگر با یک عینکی به آن نگاه کنیم هکرها و اقداماتی را میبینیم که قصد نفوذ به آنجا را دارند. چیزهایی که در ظاهر دیده نمیشوند، اما در باطن فشار و هجمه آن وجود دارد. اگر به من هم نگاه کنید همین مشکلات را دارم و شاید با همین دید، امروز من با یک لباس پاره یا زخمهای بر تن اینجا هستم، چراکه خیلیها مانع شدند و ما را کشیدند که حرفی نزنیم، اما واقعیت این است که بعد از تصادف بهبهان دیگر آستانه تحمل ما تمام شد و تصمیم گرفتیم تا راجع به خودرو حرف بزنیم.»
وی افزود: «خودروسازان فقط به افزایش تولید فکر میکنند، در صورتی که لازم است به جان مردم اهمیت بدهند و سؤال مطرح میشود که آنها از ۲ هزار میلیارد درآمدشان در روز چقدر را صرف ایمنی و کیفیت خودروهای تولیدی خود میکنند. متأسفانه برخی خودروسازان ۱۶۴ برنامه ایمنی و کیفیت را روی کاغذ میآورند، اما به چه درد میخورد وقتی در عمل کاری انجام نمیشود. هنوز هم خودروسازان داخلی به جای فولاد کم کربن از حلب سه لایه استفاده میکنند که این خودروها پس از تصادف مچاله میشوند.»
به حرف رهبر انقلاب گوش کنید
رئیس پلیس راهور فراجا به حمایتهای مقام معظم رهبری و تأکیدات ایشان مبنی بر ارتقای ایمنی تولیدات داخل نیز اشاره کرد و گفت: «زمانی که ما از ایمنی خودرو صحبت کردیم، متأسفانه کسی سمت ما نیامد و در نهایت این مقام معظم رهبری بود که به این موضوع ورود کردند و شخصاً در چندین سخنرانی بر ضرورت ارتقای کیفیت و ایمنی خودروها تأکید داشتند. خب حالا دیگر حجت بر همه تمام است. خودروسازان اگر به حرف من گوش نمیدهند به حرف رهبر معظم انقلاب گوش دهند. آقای وزیر مربوطه باید از خودروسازان مطالبه کند که در راستای عمل به فرمایشات رهبری چه کردهاند.
واردات خودروهای ایمن تلفات را کاهش میدهد
من معتقدم اگر خودروهای با کیفیت خارجی وارد شود، نه خودروهای هندی شبیه به پراید، تلفات جانی حوادث رانندگی کاهش پیدا میکند. موضوع واردات خودروهای ایمن در سال ۸۵ تجربه شد و آن سال پس از اینکه واردات خودرو آزاد شد، آمار کشتههای ما پایین آمد و از طرفی رقابت هم در تولیدات داخلی به وجود آمد، به طوری که برخی تجهیزات ایمنی روی خودروهای داخلی نصب شد.»
برطرف نشدن نقاط حادثهخیز پس از ۲۰ سال
در اکثر تصادفات که منجر به کشتهشدن سرنشینان خودرو میشود یکی از عللها جادههای خطرناک و نقاط حادثه خیز است که در گزارش پلیس میآید. اصلاح نقاط حادثهخیز همیشه یکی از دغدغههای پلیس بودهاست، به طوری که سردار هادیانفر در قسمت دیگری از سخنانش با انتقاد از برطرف نشدن نقاط حادثه خیز گفت: «سال ۸۳ در پلیس راهور به من اعلام کردند ۵ هزار و ۲۰۰ نقطه حادثهخیز در جادهها وجود دارد. آن زمان قرار شد مسئولان برای برطرف کردن و اصلاح نقاط حادثهخیز اقدام کنند، اما در سال ۹۸ که دوباره به پلیس راهور برگشتم دیدم همان ۵ هزار و ۲۰۰ نقطه حادثهخیز وجود دارند و هیچ کاری در این زمینه انجام نشده است. سؤال اینجاست که چرا در این مدت کاری انجام نشدهاست؟ و تا کی ما باید بپذیریم راه اصلی ما جدا شونده نداشته باشد. در همین جادهها دو پژو با اعضای خانوادههایشان شاخ به شاخ تصادف کردند و منفجر شدند و کاری هم از دست هیچکس برای کمک به آنها ساخته نبود.»
وی ادامه داد: «امروز رفع ۳هزار نقطه حادثهخیز در جادهها ۵هزار میلیارد اعتبار میخواهد. سال گذشته بیش از ۶هزار میلیارد را ما به خزانه ریختیم و قانون و نحوه هزینهکرد آن نیز مشخص است. چرا هشت سال در دولت بودند و هیچ کاری نکردند و در یکی از کمیسیونها حضور پیدا نکردند. پولها کجا رفتهاست. در تمام این سالها پولهایی که ما ریختهایم چرا به دستگاههایی که طبق قانون سهمشان مشخص شده تعلق نگرفتهاست که از ۱۵ سال پیش تاکنون همچنان نقاط حادثهساز ما همان نقاط است. چرا آمبولانسها و خودروهای امداد و نجات ما مناسب شرایط جادهای نیست. چرا گشتهای پلیس تأمین نشدهاست. ما باید به ازای هر ۱۲۰ کیلومتر در ۲۹۰ هزار کیلومتر در راههای کشور گشت داشته باشیم و امروز در ۷۰۲ شهر ما هنوز پلیس راهور مستقر نیست و باید این موارد فراهم شود.»
قانون بازدارنده نیست
به گفته رئیس پلیس راهور فراجا، قانون هم در پیشگیری از حوادث رانندگی بازدارنده نیست و لازم است در آن تجدید نظر شود. وی گفت: «یکی از دلایل تصادفات به قوانین باز میگردد، اما قوانین ما بازدارنده نیست. وقتی در اصفهان یک خانمی فردی را در تصادف کشته و بعد میگوید دیهاش را میدهم، این یعنی قوانین ما بازدارندگی کافی را ندارد که لازم است این موضوع نیز مورد توجه جدی قرار بگیرد.»
برگ سبز ۶۰ درصد هزینههای مردم را کاهش داد
سردار هادیانفر در پایان هم درباره برگ سبز خودروها و تبدیل آن به سند رسمی گفت که این ۴۰ تا ۶۰ درصد هزینههای مردم را کاهش میدهد و خوشبختانه به زودی نیز این موضوع در دستور کار مجلس قرار میگیرد و انشاءالله تبدیل به قانون میشود.