هادی غلامحسینی
با بررسی سبک و الگوی زندگی بخش زیادی از مردم ایران به این نتیجه میرسیم که نقش بخش زیادی از مردم در حوزه اقتصاد به نقشهای تقریباً محدود منتج میشود، از این رو با توجه به اینکه صاحب دارایی، پسانداز و قدرت خرید ویژهای نیستند، باید توجه داشت که کنترل تورم یا سیاستهایی، چون تعیین صحیح حداقل دستمزد یا آموزش منتهی به انجام یک فعالیت مؤثر در جهت رشد، توسعه و پیشرفت اقتصاد (چه در بخش تولید کالا و چه در بخش ارائه خدمات) از اهمیت ویژهای برخوردار است، در همین راستا نیز اعمال سیاستهای جدید در حوزه توسعه صنعتی و تقویت تأمین مالی بخش سرمایه ثابت تولیدکنندگان جدید و همچنین سرمایه ثابت و سرمایه در گردش تولیدکنندگانی که طرح و توانایی توسعه دارند و از سوی دیگر استفاده از کالابرگ الکترونیک برای برقراری امنیت دستیابی مردم به میزان مناسبی از کالا که مرتبط با معیشت، سلامت و کالری مورد نیاز خانوار است و استفاده از شتابدهندههای رشد اقتصادی همانند حمایت از بنگاههای دانشبنیان و شرکتهای فناورمحور میتواند وضعیت بهتر اقتصادی را برای همه اقشار جامعه به همراه آورد.
از آنجا که عمده مردم ایران ارتباط خاص و ویژهای با اقتصاد ایران ندارند و نقششان از سویی به یک شاغل و از طرف دیگر مصرفکننده و پساندازکننده و سرمایهگذار خرد به شمار میرود، نیاز است روی متغیرهایی، چون تورم، تعیین صحیح دستمزد، صیانت از اشتغال موجود و سرمایهگذاری برای ایجاد فرصتهای شغلی جدید و رشد اقتصادی، ارائه آموزشهای کاربردی منتج به انجام یک کار مفید در اقتصاد (چه در بعد تولید کالا و چه در بعد ارائه خدمات) و تعیین نرخ سود بانکی و مدیریت صحیح بازارهایی، چون بانک، بورس اوراق بهادار، طلا و سکه و ارز حساس بود، چراکه مدیریت صحیح این بازارها با حوزه ارتباط حکمرانی با مردم نیز مؤثر است، در عین حال نباید از یکی از بزرگترین چالشهای اقتصاد ایران یعنی بودجه سنواتی کشور غافل شد.
هر چند با مقایسه وضعیت تکتک شهرها با گذشته یا سند بودجههای محققشده به این مهم میرسیم که سرمایهگذاریهای بزرگی طی دهههای سپریشده از جمهوری اسلامی ایران در کشور انجام گرفته و حتی ساختار حکمرانی فراتر از منابع بودجهای نیز تلاش کرده است در اقتصاد ایران هزینه کند، چه در بخش هزینههای جاری، چه در بخش هزینههای عمرانی و پرداختهای یارانهای و انتقالی و حتی در حوزه بنگاهها و مؤسسات، اما مؤلفههایی، چون تحریمها و سلیقههای شخصی مدیریتی ناهماهنگ با سیاستهای کلی نظام گاه موجب شده است به رغم همه هزینههای انجامشده از ناحیه ساختار حکمرانی، اما در مقاطعی نارساییها بخشی از مردم جامعه را در تنگنای معیشتی، شغلی، بیمهای و اسکان و آموزش قرار دهد که این نارساییها قابل رفع است.
در اینکه هزینههای زیادی طی دهههای گذشته برای ساخت و تولید و همچنین تحقیق و توسعه در حوزههای مختلف انجام گرفته است تردیدی نیست، اما باید توجه داشت که در حوزههایی که مرتبط با زندگی روزمره مردم است، باید نارساییها سریعاً برطرف شود و این مهم به عنوان یک کارویژه برای کل سیستم حکمرانی تلقی شود، زیرا اگر پروژههای بزرگ و کارهای عمرانی اثرگذار هم انجام شود ولی مردم اثر این فعالیتهای اقتصادی را در زندگی روزمره درک نکنند و در زندگی جاری مستمراً با چالشهای پیشپاافتاده روبهرو باشند، ادراک و احساسشان از سرمایهگذاریهای بزرگی که برای کشور انجام گرفته است، دچار چالش میشود و پیران سیاستباز در حوزه بینالمللی از همین چالش استفاده میکنند و خوابهای شوم برای کشور میبینند که تاکنون این خوابها هیچ یک تعبیر نشده است.
اگر چه عدهای بهبود اقتصاد ایران را یک فرض محال معرفی میکنند، اما برخلاف این اشخاص، بهبود اقتصاد ایران با توجه به سرمایهگذاریهای صورتگرفته طی دهههای گذشته چندان کار سختی نیست و توجه و همت میطلبد و نباید این مهم را سهل گرفت.
یکی از موارد مهم که میتواند فشار معیشتی روی برخی خانوارها را کاهش دهد، همین سیاست کالابرگ الکترونیک است و خوشبختانه اخیراً وزیر صمت در نمایشگاه چند روز پیش خدمت رهبر معظم انقلاب توضیحاتی ارائه کردند که نشان از تکمیل زیرساختها برای انجام سیاست مذکور دارد و خوشبختانه از زیرساخت و سامانه فوق من بعد میتوان به دادههای بسیار ارزنده دست یافت که خود میتواند ریسک نوسان قیمتی، کسری و کمبود کالا در بازارها را تا حد ممکن کاهش دهد.
اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در ۳ استان دیگر
در همین راستا از روز گذشته ثبتنام فروشگاهها برای پیوستن به طرح کالابرگ الکترونیک در سه استان گیلان، قزوین و مرکزی آغاز شد.
بعد از اینکه طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیک در استان هرمزگان به صورت داوطلبانه از ۲۷ دیماه امسال آغاز شد، حمید فرداد در میز اقتصاد صداوسیما اظهار داشت: روز گذشته طرح کالابرگ الکترونیک در سه استان قزوین، گیلان و مرکزی از مرحله ثبتنام فروشگاهها آغاز شد و طی دو، سه روز آینده اعتبار خرید برای یارانهبگیران این سه استان در حساب سرپرست خانوار شارژ میشود که مردم میتوانند از فروشگاههای مدنظر ۱۰ قلم کالای اساسی را خریداری کنند.
وی افزود: برای بررسی موفقیت طرح کالابرگ سه شاخص در نظر گرفتیم؛ یکی اطمینان از سامانههاست که طی ۱۲ روز اجرایی، خطای سامانه نزدیک صفر بوده، دوم ضریب نفوذ فروشگاهها و درگاههای پرداخت است که تاکنون در استان هرمزگان هزارو ۳۲۲ فروشگاه متصل شده و حدود ۹۰۰ فروشگاه در این زمینه تراکنش داشتهاند و ۳۵۰ فروشگاه جدید نیز در صف اتصال به طرح قرار دارند و شاخص سوم رضایت مردم در خریدهاست که ۹۰ درصد افراد از خرید خود رضایت و تمایل داشتهاند مجدداً وارد این سامانه شوند.
مسئول اجرای طرح کالابرگ الکترونیک گفت: تاکنون ۴ هزار خرید در استان هرمزگان با کالابرگ الکترونیک با ارزش بیش از یکمیلیارد تومان انجام شده است که نقطه قوت طرح به شمار میرود و ۳۵۰ فروشگاه نیز در صف اضافه شدن به طرح قرار دارند و هر فروشگاه طی چهار تا ۱۰ روز به سامانه متصل میشود.
مسئول اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در مورد سه استان جدید نیز یادآور شد: در سه استان گیلان، قزوین و مرکزی فروشگاههای زنجیرهای این استانها میتوانند با ورود به سامانه https://shoma. sfara. ir ثبتنام کنند و طی دو، سه روز آینده اعتبار یارانهای افراد سرپرست خانوار به حسابشان واریز میشود و مردم میتوانند ۱۰ قلم کالای اساسی یارانهای شامل شیر کمچرب، پنیر، ماست کمچرب، مرغ، تخممرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند، شکر و برنج را از این فروشگاهها خریداری کنند.