به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، مریم سلیمی دکترای علوم ارتباطات و مدرس دانشگاه با بیان اینکه سرفصلهای درسی در دانشگاهها نیازمند بهروزرسانی هستند، گفت: این مهم در کنار بهروز شدن دانش اساتید دانشگاه و نیز هدایت دانشجویان به سمت مباحث نو به تکامل نزدیکتری میرسد.
وی افزود: با تحولات نو به نوی جهان در حوزههای مختلف، سرفصلهای دانشگاهی و علمی باید سالانه ارتقا یافته و بهروز شوند و در این راستا نیز باید اساتید و جزوهها و آموزههایشان را با همین رویکرد به ارتقا دعوت کرد.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: با محتواهای قدیمی و مطالب کلیشهای و تکراری نمیتوان به طریق مفید و متمرکز بر رسالت حرفهای و اخلاقیات آموزشی پویا به مسؤولیتهای خطیر تربیت بهینه دانشجویانی پرداخت، به طوری که آنها را آماده برای فعالیت در محیط کار خلاق یا مواجهه با چالشها و تحولات روز یا در نگاهی کمالگرایانه مواجهه با آینده کرد.
این دکترای علوم ارتباطات افزود: در کنار به روزشدن سرفصلها، منابعی که به آنها ارجاع میشود نیز باید بهروز و همگام با تحولات باشد که این خود از لزوم تلاشهای متخصصان و اساتید در حوزههای علمی مختلف حکایت دارد. وزارت علوم به یاری اساتید باید همچون ناخدایان کشتی علمی - سمت و سوی این کشتی را با نگاه نگرشی به تحولات فعلی و آتی در سطح جهانی و اقلیمی، به سمت مقصدی پیشرو به درستی هدایت کنند. این نگاه باید جهانی و بهروز و با تمرکز بر نیاز داخلی و بومیسازی باشد.
سلیمی اضافه کرد: اگر بدانیم که تحولات جهان به چه سمتی میروند در هدفگذاری مباحث آموزشی و سرفصلها نیز بسته به حیطه و موضوع میتواند یاریگر باشد. در عین به روز رسانی سرفصلها و خلق رشتهها و دروس جدید و بازنگری و حذف رشتهها و دروس ناکارا- با توجه به شرایط روز- باید به فکر بهرهگیری از روشهای آموزشی جدید و ترکیبی بود. آموزشهایی که برخی به یاری واقعیتها (افزوده، مجازی، ترکیبی و توسعه یافته)، هولوگرافی، متاورس و هوش مصنوعی قابل انتقال هستند.
این مدرس دانشگاه گفت: در اقیانوس بزرگ دانش نمیتوان با قایق پارویی یا کلک به طی طریق در آن پرداخت. کسب دانش و علم در فرم، محتوا و شیوه نیازمند به روز شدن است.
به روز شدن محتواها و تولیدات علمی در هر دو سمت نظام آموزشی و دانشجو با نگاه به بازار کار و نیازهای آن
این دکترای علوم ارتباطات تاکید کرد: این توجه به محتوای به روز و خلق محتوا غیر سمت نظام آموزشی باید شامل تولیدات علمی از جمله پایان نامهها و...در سمت دانشجو نیز باشد که هر دو باید با لحاظ نیازهای بازار کار و در تعامل و پیوند آن صورت گیرد. به بیان دیگر، سویی محتواهای درسی به یاری سرفصلها باید زمینه ساز پیوند هرچه بیشتر حوزههای علمی و تجربی و کاربردی و به نوعی پیوند دانشگاه و بازار کار باشند.
سلیمی اظهار داشت: واقعیت این است که با روشها، محتواها و آموزههای قدیمی نمیتوان، افرادی متخصص، به روز و آگاه تربیت کرد. این مهم همت جمعی دولت، وزارت علوم، اساتید ،متخصصان، نظام آموزشی و دانشجویان را طلب میکند که هر یک به سهم خود باید در این خصوص تلاش کنند.
نیاز به بودجه بندی مالی و زمانی
این مدرس دانشگاه در پایان گفت: همچنین در این مسیر نباید از حقیقت مهم حمایتهای بودجهبندی مالی و زمانی غافل ماند. همه آنچه گفته شد زمانی ثمر بخش است که به بحثهای مالی و سرمایهگذاری در نظام آموزشی توجه شود؛ از سیاستگذاری، برنامه ریزی، تدوین و به روزرسانی سرفصلها، ایجاد رشتهها و طراحی دروس تا اجرای برنامهها با رویکردی عملیاتی است.