علیرضا رزم حسینی در جلسه مشترک شورای هماهنگی ترافیک و کمیسیون ایمنی حمل و نقل استان ضمن بیان این که باید با مقدورات موجود رتبه تصادفات خود را تنظیم کنیم، افزود: استان خراسان رضوی از میزان تردد بالایی نسبت به دیگر استانها برخوردار است پس طبیعتا تصادفات هم در این استان قابل توجه خواهند بود این در حالی است که نمیتوانیم بپذیریم حتی یک زائر تصادف کرده و مجروح شود پس تا جایی که میتوانیم تصادفات را باید کاهش بدیهم و این امکان پذیر است.
در این جلسه استاندار خراسان رضوی ضمن ارائه پیشنهادی تشریح کرد: از جایی که حدود ۷۰ درصد تصادفات در حوزه شهری است به صورت آزمایشی فرماندهی کاهش تصادفات و تلفات شهر مشهد به شهرداری مشهد سپرده شود و بقیه دستگاهها هم با شهرداری همکاری کنند.
رزم حسینی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: ما باید کاری بکنیم که دیگر استانها فرهنگ رفت و آمد شهری را از مشهد مقدس یاد بگیرند.
فرمانده انتظامی استان در این جلسه بیان کرد: در سال گذشته تلاشهای فراوانی برای کاهش تصادفات صورت گرفت این در حالی بود که با مشکل محدودیت منابع هم روبرو بودیم.
محمدکاظم تقوی در بخش دیگری از سخانش از پیشرفت نظارتهای تصویری گفت و افزود: باز هم نیاز به فرهنگ سازی و حرکتهای جهادگونه داریم تا امسال از برنامههای پیش بینی شده فراتر برویم.
وی ضمن بیان این که در حوزه درون شهری تلاشهای بسیار خوبی برای تردد بهتر و کاهش تصادفات خودروها صورت گرفته است، اضافه کرد: در موضوعاتی مثل اعمال قانون کارهای بسیار خوبی صورت گرفت، اما نیاز به همکاری سازمانهای دیگر نیز در مواردی ازجمله کنترل و نظارت احساس میشود.
فرمانده انتظامی استان در انتهای سخنانش گفت: امیدواریم با اقدامات تکمیلی دستاوردهای خوبی را داشته باشیم و رضایت زائرین و مجاورین را بدست بیاوریم هر چند که پیش بینی میکنیم امسال حجم زائر بیشتری را نسبت به سال قبل شاهد باشیم.
در ادامه جلسه رئیس پلیس راهور استان گزارشی در خصوص ترافیک و تصادفات درون شهری و عملکرد پلیس راهور در سطح معابر شهری ارائه کرد و گفت: در حوزه معابر درون شهری با چهار چالش مهم روبرو هستیم که سهم عابرین پیاده قابل توجه است بر این اساس حدود ۶۰ درصد جانباختگان ما را عابرین پیاده و ۳۰ درصد موتور سیکلت سواران تشکیل میدهند.
محمدباقر سلیمی در همین راستا تهدید سوم را وسایل نقلیه سنگین و کامیونها دانست و گفت: مشهد به دلیل عدم زیرساختها و کنارگذرهای لازم و تداخل و ترکیب ترافیک سنگین و سبک زمینه بروز تصادف را دارد.
وی سرعت را تهدید چهارم برشمرد و افزود: تلاشهای خوبی در رابطه با نحوه استفاده از سرورها و راه اندازی مانیتورینگ برای پلیس صورت گرفته که امیدواریم هر چه سریعتر بتوانیم از این زیرساخت بروز استفاده بهتری بکنیم.
سلیمی با بیان این که سال گذشته ۶۸ نقطه حادثه خیز معابر درون شهری شناسایی شدند گفت: در طول سال ۹۷ حدود ۱۱۵ هزار انواع گواهینامه صادر شده است.
فرمانده پلیس راه استان در ادامه این جلسه گفت: استان قریب ۸ درصد از راههای کشور را در اختیار دارد که این تراکم از راههای فشرده حساسیت زیادی را ایجاد کرده است.
هادی امیدوار با اعلام خبر ورود حدود ۱۵ میلیون وسیله نقلیه در سال ۹۷ به استان، افزود: در نورز امسال ۱ میلیون و ۱۴۶ هزار دستگاه وارد مشهد شدند که نسبت به سال قبل حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.
وی ضمن بیان این که یک سوم حوادث استان مربوط به مسیر سبزوار است، اذعان کرد: بیشترین آسیب ما در حوزه واژگونیها در غرب استان است علی رغم اقداماتی که در سالهای گذشته انجام دادیم، اما لازم است که بر روی مسیر سبزوار کار بیشتری بشود.