سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: تهیهکننده برنامه «در جریان باش» درباره تولید این اثر به «جوان» گفت: این انیمیشن قصد دارد در دو دقیقه و به زبان کودکانه به فرهنگسازی اصلاح الگوی مصرف بپردازد. چون به اعتقاد تهیهکننده برنامه، نگاه ما در اصلاح الگوی مصرف بلندمدت است و ما قصد داریم با آموزش به کودکان که به نوعی یادآوری برای بزرگسالان محسوب میشود، به اصلاح درست مصرف برق برسیم. برای همین ولهها و آیتمهای کوتاهی نیز از نقش بچهها در راستای صرفهجویی در مصرف برق تولید کردهایم که در برنامه پخش میشود.
مصرف بهینه برق
مصطفی علمیفر، تهیهکننده این برنامه با بیان اینکه «در جریان باش» برنامهای ترکیبی است که در ۳۰ قسمت و در فضای شاد و مفرحی به تولید رسیده و این شبها از شبکه شما روی آنتن میرود، در خصوص محوریت این برنامه اظهار داشت: محوریت این برنامه در جهت اصلاح الگوی مصرف برق است و ما در راستای مصرف بهینه خصوصاً این روزها که مقارن شده با تابستان و پیک مصرف مردم آن هم در شرایط خانهنشینی و کرونا الگوسازی میکنیم.
وی به اجرای دو هنرپیشه و مجری کاربلد رادیو صبا و جوان، مهبد قناعتپیشه و محمدرضا قلمبُر در برنامه اشاره کرد و افزود: این دو نفر با اجرای روان خود سعی میکنند تا فضای شیرین و یکدستی را در برنامه به وجود بیاورند؛ هر چند که حاجیلو نیز با گزارشهای خوب خود از هنرمندان و ورزشکاران فضای فانی را در برنامه به وجود میآورد. علمیفر با اشاره به اینکه این برنامه با مشارکت شرکت توزیع نیروی برق تهران ساخته شده است، درباره بخشهای مختلف برنامه گفت: استندآپ کمدی، مهمان برنامه، گزارش، مسابقه، آیتمهایی برای کودکان از جمله بخشهایی است که «در جریان باش» را تشکیل میدهد. معرفی خدمات غیرحضوری شرکت برق از گرفتن انشعاب گرفته تا پرداخت قبض و ثبتنام از طریق سایت شرکت از دیگر مباحثی است که در برنامه مطرح میشود که از نظر هزینه و زمان برای مردم بسیار مقرونبهصرفه است.
وی با بیان اینکه با عناوین مختلف از مخاطبان خود خواستهایم که برق کمتر مصرف کنند و به مناطق کممصرف بپیوندند تا ما به آنها جایزه بدهیم، ادامه داد: هیچ وقت در برنامه این نگاه را نداشتهایم که مصرفکنندههای بیشتر برق را به جامعه معرفی کنیم. ما سعی کردهایم نگاه تشویقی به این موضوع داشته باشیم و مردم را ترغیب به مدیریت بهتر مصرف کنیم، نه اینکه خدای نکرده آنها را اذیت کرده تا به خود و نیازهای ضروریشان سخت بگیرند. هدف ما اصلاح الگوی مصرف است و اینکه جامعه هدف ما بداند حتی صرفهجویی یک لامپ در فضای کلان کمک زیادی به وضعیت کشور میکند.
وقتی از او میپرسیم با ساخت این برنامه چقدر به هدف اصلاح الگوی مصرف نزدیک شدهاید؟ برایمان گفت: اینکه تصور کنیم با تهیه چند برنامه به هدف خیلی بزرگی همچون اصلاح الگوی مصرف مردم میرسیم، کار دور از ذهنی نیست، ولی ما این برنامه را در قالب میانمدت طراحی کردیم و خدا را شکر تا امروز بازخوردهای خوبی داشتیم؛ به طور مثال مردم خیلی ابراز تمایل دارند که در مسابقات شرکت کنند. همچنین روی مباحثی که در برنامه مطرح میشود، فکر میکنند. خوشبختانه این نگاه و نگرش که بالاخره باید در حوزه بحث مصرف، منطقیتر فکر کرد و با عقل جلو رفت، اتفاق میافتد و ما این مهم را در تماسهایی که مردم با برنامه میگیرند، متوجه میشویم.
وی ادامه داد: بحثهای مهم برنامه و مسائل آموزشی در پلاتوهای مجری یا مهمان برنامه مطرح میشود تا برای بیننده جذاب باشد.
گزارشهایی با رویکرد طنز
محسن حاجیلو، گزارشگر این برنامه گفت: مهمانهای برنامه که معمولاً از قشر ورزشکار و بازیگر هستند را به برنامه دعوت کرده و در فضایی شاد با آنها درخصوص گذراندن دوران جوانی، مسائل ورزشی و فعالیت هنریشان گفتگو میکنیم و آنها با رویی باز به بیان خاطرات خود میپردازند.
وی افزود: مدیریت مصرف برق، مهمترین سؤالی است که از مصاحبهشوندگان خود میپرسیم. البته سعی داشتیم در این گفتگوها مردم را هر چه بیشتر به صرفهجویی و کممصرف کردن و بیهوده مصرف نکردن برق دعوت کنیم.
حاجیلو که معمولاً در گزارشهای خود از زبان طنز استفاده میکند، گفت: معتقدم که مردم خصوصاً جوانانهایمان از نصیحت کردن خسته شدهاند، بنابراین چه بهتر که صحبتهایمان را به صورت طنز با آنها در میان بگذاریم.
چاشنی طنز و بداهه در اجرا
محمدرضا قلمبر با تحصیلات لیسانس بازیگری تئاتر، با بیان اینکه این برنامه از اتاق فکر منسجم و ایده بسیار خوبی برخوردار است، اظهار داشت: هدف اصلی «در جریان باش» مرور مدیریت مصرف برق در خانوادهها، کلانشهرها، روستاها و روستاهای کوچک و پرداختن به صرفهجویی بهینه با توجه به استفاده از وسایلی است که این روزها نسبت به روزهای قبل بیشتر شده و با این دید بیشتر کاربرد دارد.
قلمبر افزود: برای اجرای این برنامه، من و آقای قناعتپیشه طنز و بداهه را چاشنی کارمان کردیم تا بتوانیم با مردم بهتر ارتباط برقرار کرده و از این نمک و طنز استفاده بکنیم تا آنها به ما اعتماد کرده و حرفمان را بهتر بپذیرند. حتی خبرهای مهم این حوزه را با زبان عامیانه به ایشان منتقل کردیم.
در کنار همه اینها، مسئله دیگری که برای ما مهم بود، تأثیر حتی یک نفر، حتی یک لامپ در مدیریت مصرف است. حتماً نباید خیلی چیزها را تغییر داد، با رعایت کردن جزئیترین مسائل مربوط به برق میتوان به مصرف درست رسید.
طنازانه از اصلاح الگوی مصرف میگوییم
مهبد قناعتپیشه، مجری دیگر «در جریان باش» گفت: با لحن و بیان طنز، توصیههایی را برای کممصرف کردن برق با مردم در میان میگذاریم. همچنین، چون نمیخواستیم این توصیهها حالت نصیحت داشته باشد. سعی کردیم در فضایی شاد همراه با طنز این مطالب را به بینندهها منتقل کنیم.
وی در ادامه با اشاره به بخشهای مختلف برنامه و اینکه دستشان در بداههگویی باز است، افزود: من و آقای قلمبر، دو تا کاراکتر شکل دادیم که سعی میکنیم کارمان را پیش ببریم، در این بدو بستانی که با هم داریم در جاهایی یکی از ما عاقلتر رفتار میکند و آن یکی مطلبی را نمیگیرد، کارمان صرفاً اجرا نیست، بلکه بازیگری هم دارد و بعضی از بخشها هم حالت نمایشی است.