کد خبر: 1090638
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
طنز این روزها؛
فرزند محمودرضا خاوری از سوی مجله تایکون به عنوان «تاجر الهام بخش» سال معرفی شد. در حالیکه کانادا اقدام یا همکاری مناسبی برای استرداد خاوری انجام نداده، حالا انتخاب فرزند او به عنوان کارآفرین برتر دستمایه طنز هم شده است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: مجله تایکون در یکی از شماره‌های اخیر خود اردوان (اردی) خاوری، پسر محمودرضا خاوری مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران و از مجرمان محکوم شده در ایران به‌خاطر مشارکت در اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی را به‌عنوان "تاجر الهام‌بخش" سال ۲۰۲۲ انتخاب کرده است. این مجله هیچ اشاره‌ای به پرونده محکومیت و اختلاس محمودرضا خاوری در ایران، فرار وی به کانادا و پرونده‌های متعدد بعدی این خانواده نکرده و تنها به توضیح دستاورد‌های تجاری اردوان خاوری پرداخته و وی را به عنوان یک تاجر و کارآفرین موفق معرفی کرده است.
 
جزییات گزارش مجله تایکون
 
در گزارش مجله تایکون درباره اردوان خاوری آمده است: «اردوان خاوری متعلق به خانواده‌ای است که چندین نسل سابقه کارآفرینی دارند و تجربه صد‌ها سال کسب و کار و ظرافت‌های آن به او ارث رسیده است.»
 
گزارش مجله تایکون درباره دیگر فعالیت‌های دیگر اقتصادی اردوان خاوری نوشته است: «ارتباط دایمی اردوان خاوری با صاحبان کسب و کار‌های اماراتی باعث شد تا او در سال ۲۰۰۷ یک شرکت بازرگانی تخصصی در زمینه خرید و فروش مصالح ساختمانی در این کشور راه‌اندازی کند.»
 
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «مشتریان شرکت نیز افراد موفق کارآفرین هستند و ثروت موروثی آن‌ها باعث شده است نیاز‌های خاص داشته باشند. آقای خاوری و تیم او نیز دارای چنین پشتوانه‌ای است و به همین علت می‌توانند با آن‌ها همذات‌پنداری کنند.»
 
در گزارش مجله تایکون درباره اردوان خاوری آمده است: «هنگامی که اردوان خاوری در ۱۸ سالگی تصمیم به سرمایه‌گذاری گرفت، کسی به او توجه نکرد؛ زیرا بسیار جوان بود. آنچه دیگران از آن اطلاع نداشتند پیشینه خانوادگی خاوری جوان بود. اردوان خاوری متعلق به خانواده‌ای است که چندین نسل سابقه کارآفرینی دارند و تجربه صد‌ها سال کسب و کار و ظرافت‌های آن به او ارث رسیده است.»
 
این گزارش درباره فعالیت‌های اقتصادی اردوان خاوری از ۱۸ سالگی چنین شرح داده است: «اردوان خاوری در سال ۲۰۰۵ شروع به فعالیت در صنعت سفر و گردشگری کرد. او طی ۳ سال فعالیت، تبدیل به یکی از ۳ شرکت بزرگ فعال در آژانس‌های مسافرتی در کانادا شد و شرکت او ۱۱ دفتر در سراسر کشور تاسیس کرد و خدمات فروش عمده خدمات مسافرتی به بیش از ۲۵ آژانس در کشور ارایه داد. افراد و شرکت‌های ثروتمند و برجسته در زمره مشتریانش بودند و به همین علت شرکت او جزو نخستین آژانس‌های مسافرتی غربی بود که بسته کامل تور گردشگری دبی را به مشتریان ارایه داد.»
 
درباره سردسته اختلاسگران
 
نام محمودرضا خاوری مدیر عامل پیشین بانک ملی با اختلاس سه هزار میلیاردی بر سر سر زبان‌ها افتاد. برخی وی را «شاه دزدان» خطاب می‌کنند و برخی دیگر خاوری را سردسته همه اختلاسگران می‌دانند. جالب است وقتی فساد محمودرضا خاوری بر ملا شد، به بهانه ماموریت کاری راهی انگلیس و بعد مهد اختلاس گران یعنی کانادا شد.
 
جامعه ایرانی‌های مقیم کانادا نیز همان موقع در نامه‌ای به رؤسای کشور از حضور خاوری در خاک کانادا گلایه کرده بودند. آن‌ها در این نامه نام خاوری را بار‌ها با فساد ۳۰۰۰‌میلیاردتومانی صورت‌گرفته در ایران مرتبط دانسته‌اند. اما حتی با وجود ثبت اعلان قرمز برای این متهم فراری، همچنان خاوری که از سال‌ها پیش در کانادا خانه خریده و تابعیت آن را کسب کرده بود در این کشور زندگی می‌کند و هر از چندی فیلم‌هایی هم از رفت و آمد او در کانادا منتشر می‌شود.
 
فرزندان خاوری چه می‌کنند؟
 
خاوری سه فرزند به نام پرندیس خشایار و اردوان، دارد. کانادا همیشه مأمن امنی برای خانواده خاوری بود. فرزندانی که خیلی زود راهی سرزمین‌های سرد شمالی شدند تا تحصیلات‌شان را در دانشگاه‌های درجه یک این کشور آغاز کنند و در کنار آن بیزینسی در حد و اندازه خانواده راه بیندازند.
 
پرندیس خاوری بر خلاف برادرهایش پی درس و مشق و علم‌آموزی بود و مدرک دکترای نجوم دارد. خشایار و اردوان، دو پسر محمودرضا خاوری، در مسیر پدر گام برداشته‌اند و حالا دستی در بیزنس دارند. خشایار خاوری که در وب‌سایتش نام «خش» را برای خود برگزیده اسـت (تلفظ اسم خشایار در نسخه انگلیسی برای غیر پارسی‌زبانان کار ساده‌ای نیست) مهندس اسـت. او هم کارشناسی و کارشناسی‌ارشدش را در دانشگاه تورنتو خوانده و حالا برای خودش برو و بیایی دارد.
 
فعالیت دربخش املاک و مستغلات و سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز، بنگاه هتلداری و رستوران‌های لوکس فعالیت‌های پسر خاوری است. ظاهرا به تازگی نیز شرکت تکنولوژی استارت‌آپی هم راه اندازی کرده است.
 
اردوان که مجله «تایکون» چندی پیش او را «تاجر الهام‌بخش» لقب داد، فعالیت‌های تجاری خود را در سال ۲۰۰۵ با تاسیس یک آژانس هواپیمایی آغاز کرد. دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۷، اردی یک شرکت تجاری در زمینه دادوستد مصالح ساختمانی تاسیس کرد. اردوان چهار سال بعد در سال ۲۰۱۱، شرکتی برای ساخت‌وساز منازل لاکچری به راه انداخت. سه سال بعد، اردوان یک رستوران بزرگ در ایالت یورکویل آمریکا تاسیس کرد. اردوان در سال‌های بعد نیز شرکت‌های دیگری در زمینه سرمایه‌گذاری به وجود آورد.
 
علی رغم پیگیری‌های صورت گرفته، اما امید‌ها به بازگشت خاوری به صفر رسیده است. این در حالی است که کانادا اقدام یا همکاری مناسبی برای استرداد خاوری انجام نداده و حالا انتخاب فرزند او به عنوان کارآفرین برتر دستمایه طنز هم شده است. حال و با وجود این اتفاقات مقامات کانادا برگزاری بازی دوستانه فوتبال ایران در کانادا را تصمیم خوبی نمی‌دانند و خواهان توضیح از برگزارکنندکان این بازی می‌شود بی آنکه توضیحی در رابطه با حمایت اختلاسگران ایرانی بدهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار