کد خبر: 1098694
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
سرعت غافلگیری سیل بر سرعت اطلاع رسانی سازمان هواشناسی پیشی گرفت
طبق گفته رئیس کل دیوان محاسبات کشور ترک فعل سازمان هواشناسی در تکمیل شبکه ملی هشدار رخداد‌های سیل، طوفان و گردوغبار در دستور دیوان محاسبات قرار می‌گیرد.
نیره ساری
سرویس جامعه جوان آنلاین:  27 استان کشور درگیر رگبار‌های موسمی هستند. استان‌های سیستان و بلوچستان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، یزد، فارس، بوشهر، سمنان، البرز، قزوین، قم، تهران، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان و شمال خراسان شمالی، هرمزگان و خوزستان از دو روز گذشته شاهد بارندگی‌های شدید و همراه با سیلاب در برخی مناطق بودند و همچنان نیز هشدار‌ها برای پرهیز مردم از رفتن به بستر رودخانه به خصوص در مناطق شمالی وجنوب غربی کشور ادامه دارد.
 
بارش‌های موسمی علاوه بر اینکه سبب طغیان رودخانه‌ها در نقاط مختلف کشور شده بود، خسارت‌های فراوان جانی و مالی برجای گذاشت به نحوی که به علت شدت سیلاب ساکنان برخی مناطق تخلیه شدند و تعدادی از هموطنان نیز جان خود را از دست دادند.
 
طبق اعلام رئیس امداد و نجات جمعیت هلال احمر تا لحظه نگارش این گزارش ۱۴ نفر از هموطنان در استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران و مرکزی جان خود را از دست دادند و همچنین در استان‌های تهران و چهارمحال بختیاری ۱۱ نفر مفقود شدند.
 
با اعلام خبر فوتی‌ها و مفقودی‌ها و درگیر شدن مردم در شهر‌ها با سیلاب این سوال مطرح شد که آیا هواشناسی درباره احتمال رخداد سیل هشدار داده بود؟ آیا بستر رودخانه‌ها، همواره حتی در فصل تابستان، محلی ایمن و مناسبی برای تفریح و گذران اوقات فراغت هستند؟
 
بارش‌های رگباری معمولا موقت و زودگذر هستند، اما زمان طولانی بارش‌ها منجر به وقوع سیلاب شده است. آنچه این روز‌ها و ساعت‌ها مورد نقد واقع شده است شیوه اطلاع رسانی صحیح درباره وقوع سیلاب است. هرچند که در برخی مناطق اطلاع رسانی‌هایی صورت گرفت، اما سرعت غافلگیری سیل بر اطلاع رسانی مردم پیشی گرفت. جای تاسف است علی رغم همان اطلاع رسانی‌های صورت گرفته بازهم همچنان مردم خونسرد در بستر رودخانه سکنی کردند.
 
در فیلم‌های منتشر شده فضای مجازی شاهد اصرار مردم برای حضور در بستر روزخانه هستیم. در خبر‌ها روایت جوان استهبانی را شنیدیم که به ضرب سنگ توانسته بود عده‌ای از جوانان را از بستر رودخانه نجات دهد. پیش از وقوع سیل استهبان، روستاییانی که موج‌های سیل مرگبار استهبان را مشاهده کرده بودند با چوب و چماق سراغ مردم می‌رفتند، شیشه خودروهایشان را می‌شکستند تا شاید آن‌ها را از جایشان بلند کنند.
 
شاید بهر باشد تجدید نظر جدی درباره شیوه اطلاع رسانی اینگونه مخاطرات انتخاب شود که هم اثرگذار‌تر باشد و هم به سمع تمامی شهروندان برسد.
 
این در حالی است که برخی مطرح می‌کنند اخطار سازمان هواشناسی قبل از سیلاب استهبان صادر شد، اما باید به جای هشدار زرد، هشدار قرمز صادر می‌شده است. در اخطار هواشناسی درباره گرد و خاک هشدار داده شده، گرد و خاک که انسان را نمی‌کشد. کلیدواژه‌های مهم مثل رگبار و ایجاد روان آب در هشدار سطح زرد صادره از هواشناسی نبوده است.
 
با این حال میزان اطلاع رسانی در مورد سایر استان‌ها به خصوص تهران هم مورد همین انتقادات واقع شده است و دراین در حالی بوده که روز گذشته و بعداز وقوع سیلاب بامداد چهارشنبه، مسئولان با حضور در محل سیلاب ساکنین منطقه امام زاده داوود را از خانه‌های خود تخلیه کردند.
 
مهرداد بذرپاش با انتشار تصویر از سیل اخیر در امامزاده داوود در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:
 
«علیرغم گذشت ۵ سال از تصویب قانون هوای پاک، مطابق ماده ۲۶ قانون، سازمان هواشناسی مکلف بود ظرف دوسال شبکه ملی هشدار و پیش آگاهی رخداد‌های سیل، طوفان و گردوغبار را تکمیل نماید، این مهم انجام نشده است. ترک فعل صورت‌گرفته، بزودی در دستور کار دیوان محاسبات قرار خواهد گرفت.»
 
آنچه رئیس کل دیوان محاسبات کشور به آن اشاره کرده ترک فعل سازمان هواشناسی در تکمیل شبکه ملی هشدار رخداد‌های سیل، طوفان و گردوغبار است. در قانون هوای پاک به صراحت آمده است: " وزارت راه و شهرسازی (سازمان هواشناسی کشور) با همکاری سازمان مکلف است، حداکثر ظرف مدت دوسال پس از ابالغ این قانون، شبکه ملی هشدار و پیشآگاهی رخداد‌های سیل، طوفان و گرد و غبار را تکمیل کند. "
 
متاسفانه هنوز زمان زیادی از سیل وحشتناک در دروازه قرآن شیراز نگذشته است که شاهد حادثه مشابه در
استان‌های دیگر هستیم. ماجرایی که پس از آن با نقدهای بسیاری در مورد شیوه اطلاع رسانی و هشدارهای هواشناسی به اتمام رسید. بار دیگر سیلاب هایی که سرعت غافلگیری بالاتری نسبت به پیش بینی ها  دارد این توقع را ایجاد می‌کند که نهادهای متولی چون دستگاه‌های قضایی، سازمان بازرسی و همچنین وزارت کشور و مجموعه دستگاه‌هایی که به نوعی در این کار دخیل هستند، با ورود جدی، موضوع را ریشه یابی کنند تا شاهد تکرار این حوادث نباشیم.
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار